DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Cultural Arts Program Development Policy of US Public Broadcasting - Focused on PBS 「Art 21c」

미국 공영방송의 문화예술 프로그램 육성정책 연구 - PBS 「Art 21C」사례를 중심으로

  • 최종한 (세명대학교 공연영상학과)
  • Received : 2019.07.19
  • Accepted : 2019.08.06
  • Published : 2019.08.28

Abstract

TV Broadcasting is an undeniable cultural medium. TV Broadcasting Station needs a long-term perspective that suits cultural media and an aggressive cultural and artistic program development strategy that matches rapidly changing culture and technology. Of course, production staff should be composed of experts in the field as well as cultural artists. This paper is researching the promotion strategy of TV Arts programs by substituting the three keywords - the U.S., the public broadcasting station(TV) and Arts programs. And through case studies and analyses of PBS TV's "Art in the 21st Century" series, the way the public TV broadcasting station shares cultural arts with viewers is extracted. It raises the question of how the U.S. TV public broadcaster's cultural and artistic programs are different from South KOREA's. Through the above research, let's find a clue to the future direction of how the new media, now represented as Korea's blacklist, should recognize, foster, educate and strategize Fine Arts.

본 연구는 현재 미국 공영방송 PBS TV에서 방영되고 있는 "Art 21C(Art in the 21st Century)"의 작품분석, Art 21 재단과 전담 제작진, 전략과 정책, 프로그램 역사, 활용방안과 교육 등의 사례연구를 통해 문화매체인 TV를 통한 예술교육의 정책적 지향과 전략적 방향에 대해 탐구해 보고자 한다. 먼저, 국내 관련 선행연구 점검을 필두로 영국과 프랑스, 독일 등 유럽지역의 공영방송을 통한 문화예술 교육 현황을 살펴본다. 편집원칙과 재원 그리고 의미와 가능성 등을 파악해 유럽을 아우르고 있는 예술교육 매체로서 TV방송을 살펴본다. 이를 바탕으로 미국 예술 교육의 든든한 지원자로 자임하고 있는 "Art 21C"의 시즌 별 작품연구, 제반 편집규정 그리고 운영정책 및 제작전략 등을 실제 제작진과의 인터뷰 등을 통해 면밀히 살펴, 국내 TV 매체를 통한 문화예술 교육의 활성화 방안을 모색함이 주 연구의 목적이다. 결론적으로 본 연구는 TV를 통한 문화예술 교육은 국가성장동력 차원의 체계적이고 단계적 그리고 통합적인 접근이 필요하며, 이를 바탕으로 한 예술 리터러시 교육이 정책적으로 뒷받침 되어야 한다고 주장한다. 세부 실천 사항으로 먼저, 토대구축 단계로써 전문인력양성, TV 예술 리터러시 교육 그리고 확장성장 단계로써 멀티 플랫폼, 국지전략(지역친화형)확립 마지막 세번째 장기구조 단계로써 TV를 활용한 예술교육 정책과 매체 제도 확립이 필요하다고 제언한다.

Keywords

References

  1. 김우룡, 현대방송학, 서울 : 나남출판사, 2002.
  2. 오세곤, "TV는 문화예술 환경의 핵심이다," 문화예술, 제10월호, pp.17-36, 2004.
  3. 현정주, "TV속 문화예술 프로그램 편성의 중요성과 역할," 문화예술, 제10월호, pp.37-49, 2004.
  4. 강주현, 김세준, "지상파 TV 문화예술 프로그램의 시청 동기와 시청 만족도에 관한 연구," 예술경영연구, 제32권, pp.31-65, 2014.
  5. 김유빈, 윤석민, "공익채널의 의무편성제도가 채널 성과에 미치는 영향 분석," 방송통신연구, 제73호, pp.201-233, 2010.
  6. Patricia Aufderheide, Public television and the public sphere, Critical Studies in Media Communication, 1991.
  7. L. Quellette, "TV viewing as good citizenship? Political rationality, enlightened democracy and PBS," Cultural Studies, Vol.7, No.1, pp.62-90, 1999. https://doi.org/10.1080/095023899335374
  8. 한진만, 한국 텔레비전 방송 50년, 커뮤니케이션북스, 2011.
  9. 전종영, TV 방송매체의 문화예술 프로그램 현황과 특성에 관한 연구, 단국대학교, 석사학위논문, 2010.
  10. 안혜리, "텔레비전 프로그램을 통한 미술 대중화: 국내 사례를 중심으로," 미술사학보, 제47권, pp.147-170, 2016.
  11. BBC Editorial Guideline, https://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/guidelines, 2019.04.15.
  12. https://www.arte.tv/en/, 2019.04.15.
  13. 정철운, 허완, "국경없는 공영방송이 유럽을 감싸고있다," 미디어 오늘, 2013.06.17.
  14. 김정애, TV 문화예술 프로그램의 현황과 특성에 관한 연구, 중앙대학교, 석사학위논문, 2005.
  15. http://pbs.org, 2018.10.30.
  16. PBS ART 21C DVD (시즌 1 - 9)
  17. https://art21.org/, 2018.10.30.