DOI QR코드

DOI QR Code

Signification Education for Communication of Creative Semiotic System on Social and Cultural Value - Focused on Advertising Story -

'사회문화적 가치'에 대한 창조적 기호계(semiosphere)와 의사소통을 위한 의미 표현 교육 - 광고스토리를 중심으로 -

  • Lim, Ji-Won (Hanbat National University, Faculty of Humanities and Culture)
  • 임지원 (국립한밭대학교 인문교양학부)
  • Received : 2019.06.21
  • Accepted : 2019.07.26
  • Published : 2019.07.31

Abstract

The present study is a discussion in which the flow of 'social and cultural values' inherent in the creative advertising story is considered against Bart's symbolism and the creative symbol system, and attempted to reproduce the work through the cognitive thinking of the inmates. The interaction of correct social and cultural communication is not just a strategy for persuasion and effectiveness. Starting with these issues, I thought that experiencing the 'symbolic production' and 'cognition interpretation' of the most creative, aesthetic and implicit advertising stories was the realization of concrete cultural values. The reason why I pay attention to advertising as a target tool of the original school is that it gives anyone access to the social and cultural values based on the productivity of meaning, the sharing of meaning and social small-call work by paying attention to the most implicit symbols in a short period of time. I also think that with the trend of the times, it is well worth it as a tool of positive communication for social and cultural member harmony and solving future problems. The reality of social and cultural advertising stories conducted in conjunction with the analysis of meaning at the cognitive thought level is very appropriate to apply in creative classes for college students. The Dong-A Ilbo is a discussion that suggested that the work of realizing the cognitive meaning of advertising stories, a "symbol complex" based on creativity in a complex, multi-media era, will become an age-old communication tool to join university students' strategies for solving future problems

본 연구는 창의적인 광고스토리에 내재된 '사회문화적 가치'의 흐름을 바르트의 기호론과 창조적 기호계에 기대어 고찰한 후 수용자의 인지적 사고를 통해 재현화 작업의 가능성을 제안한 논의라 할 수 있다. 올바른 사회문화적 의사소통의 상호작용성은 단지 설득과 효과를 위한 전략으로만 이루어지지 않는다. 이러한 문제제기를 시작으로 가장 창조적이고 미적이며 함축적인 광고스토리의 '기호 생산'과 '인지 해석'의 장을 경험하는 것이 구체적인 문화적 가치 실현이라 생각했다. 필자가 본고의 대상도구로써 광고에 주목하는 이유는 누구나 짧은 시간 내에 가장 함축적인 기호에 주목함으로써 의미의 생산성, 의미의 공유성 그리고 사회적 소통화 작업이 바탕이 되는 사회문화적 가치에 접근할 수 있는 계기가 되기 때문이다. 또한 시대의 흐름과 함께 사회문화적인 구성원의 화합과 미래문제해결을 위한 긍정적인 소통의 도구로서 충분히 가치가 있다고 생각한다. 인지적 사고 단계의 의미 분석과 더불어 실시된 사회문화적인 광고스토리의 실제는 대학생을 위한 창의적 수업에서 적용하기에 매우 적절하다. 본고는 복잡한 다매체 시대에서 창조성을 기반으로 한 '기호 복합체'인 광고스토리의 인지적 의미 실현 작업이 대학생의 미래문제해결 전략에 동참할 수 있는 시대적인 소통도구가 될 것으로 제안한 논의이다

Keywords