DOI QR코드

DOI QR Code

온라인상에서 구글 클래스룸을 활용한 문제중심학습 적용 사례 연구: 한국어 학습을 중심으로

A Case Study of Problem-Based Learning Application Using Google Classroom: Focused on Learning Korean

  • 바야르마 (한경대학교 컴퓨터공학과 & 컴퓨터 시스템 연구소) ;
  • 이근수 (한경대학교 컴퓨터공학과 & 컴퓨터 시스템 연구소)
  • Bayarmaa, Natsagdorj (Dept. Computer science and Engineering (Computer System Institute) Hankyong National University) ;
  • Lee, Keunsoo (Dept. Computer science and Engineering (Computer System Institute) Hankyong National University)
  • 투고 : 2019.05.02
  • 심사 : 2019.06.07
  • 발행 : 2019.06.30

초록

본 논문은 몽골인들을 위한 구글 클래스룸을 기반 PBL(Problem Based Learning) 한국어 수업 모형을 개발하였다. 최근 몽골인들은 한류 때문에 한국어를 배우고자 노력하고 있다. 한국 텔레비전 드라마는 전체 방송 프로그램의 약 90%를 차지한다. 본 연구는 한국어를 배우려는 몽골인들의 창의적인 문제해결 능력을 개발하는 방법으로 온라인 문제 기반 학습 모델을 개발하는 것을 목표로 한다. 우리는 9주 동안 3가지 문제를 적용했다. 이 연구는 참가자들이 구글 클래스룸과 PBL의 여러 가지면에서 효과적임을 경험했으며, 93 %의 참가자가 구글 클래스룸과 PBL을 활용해서 한국어를 쉽고 재미있는 원격 학습 모델로 배울 수 있었다고 응답했으며, 90 %의 참가자가 Googlish 프로그램들을 더 배우고 싶다고 했으며, 85%는 온라인 환경에서 다른 사람들과의 상호 작용이 쉽게 증가했다고 말했다. 그들 중 100 %는 언제든지 구글 클래스룸에서 온라인 교사와 함께 한국어를 배우는 것이 좋다고 했다. 실제로 그들 중 86 %는 PBL이 온라인 학습 환경에서 새로운 지침을 제시했기 때문에 처음에는 PBL을 이해하기가 어렵게 느꼈다고 말했다. 이번 연구는 한국어 수업의 구성원들이 구글 클래스룸 기반 PBL을 통해 학습 내용 이해, 협력 학습 이해, 실습 경험, 창의적인 문제 해결능력, 프레젠테이션 능력, 커뮤니케이션 능력, 자기 주도 학습 능력, 자신감 등 다양한 효과를 경험했다는 것을 보여주었다.

This paper applied to the Korean Lesson using PBL(Problem-Based Learning) based on Google Classroom for Mongolians. Recently, Mongolians trying to learn Korean because of Korean wave. This study aims to develop the online problem-based learning model as a way to develop the creative problem-solving ability of Mongolians who want to learn Korean. We applied 3 problems for 9 weeks. This study shows that the participants experienced the effectiveness of Google Classroom and PBL in many ways, 93% of the participants reported that Google Classroom and PBL helped them to learn Korean easily and interesting distance learning model, 90% of the participants prefer to explore Googlish programs and online learning, 85% of them said that increased interaction others in online environment easily. 100% of them said that thankful for learning Korean with Online tutor anytime on Google Classroom. Truly, 86% of them said PBL was hard to generate and understand it because very new instruction for them and working with team in online learning environment. The study showed that members of Korean Lesson experienced various effects such as understanding of learning contents, understanding of cooperative learning, practical experience, creative problem solving ability, presentation skill, communication ability, self - directed learning ability, self - confidence through Google Classroom based PBL.

키워드

SHGSCZ_2019_v20n6_573_f0001.png 이미지

Fig. 1. Korean Lesson PBL design model

참고문헌

  1. Norzaini NorzainiAzman, Universiti Kebangsaan Malaysia, Selangor, Malaysia "Problem-Based Learning in English for a second Language Classroom: Students' Perspectives" Vol. 18. Issue 6. pp. 21
  2. Ng Chin Leong, Patrick "The Power of Problem-based Learning (PBL) in the EFL classroom" Polyglossia Vol. 16, February 2009. https://www.apu.ac.jp/rcaps/uploads/fckeditor/publications/polyglossia/Polyglossia_V16_Ng.pdf
  3. Kim Snepvangers & Iain McAlpine "Student learning processes using an online PBL module in an art and design education course" 2006. https://www.researchgate.net/publication/241107771_Student_learning_processes_using_an_online_PBL_module_in_an_art_and_design_education_course
  4. Ally "Foundations of educational theory for online learning" 2nd ed., pp. 15. 2008.
  5. Davidson, A.-L., Naffi, N. Online PBL: Is this like e-learning with more problems? Published on Jun 15, 2016. https://www.slideshare.net/NadiaNaffi/online-pbl-is-this-like-elearning-with-more-problems
  6. Kathleen M. Di Cicco "The effects of Google Classroom on teaching social studies for students with learning disabilities" 2016.
  7. Patience Wait "Promised features and improvements to Google Classroom now available" Aug. 2018. https://edscoop.com/new-features-and-improvements-to-google-classroom-now-available