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The Effect of Consumer's Personality on the Selection Factor for Movie Channel and Channel Attitude

소비자의 성격이 영화 채널 선택 요인과 채널 태도에 미치는 영향

  • Received : 2019.05.07
  • Accepted : 2019.06.24
  • Published : 2019.07.28

Abstract

In recent years, movie content consumption has increased not only in theaters but also through online channels. As movie channels become more diverse, there is a growing interest in movie channel selection process, and the movie channel selection can vary depending on the characteristics of consumers. Therefore, in this study, we examined the effect of consumer personality(neurogenic, conscientiousness, openness, agreeableness) on channel selection factors(primary and secondary factors of the theater, primary and secondary factors of online channel) and channel attitudes(attitudes towards theaters, IPTV, cable TV, OTT). The results of this study shows that consumer personality has significant impact on consumers' movie channel selection process and findings provide strategic directions for companies offering online and offline service for movie consumption.

최근에는 극장 뿐 아니라 온라인 채널을 통한 영화 콘텐츠 소비가 증가하고 있다. 영화 채널이 다양해짐에 따라 영화 채널 선택 과정에 대한 관심이 증가하고 있으며, 영화 채널 선택은 소비자의 특성에 따라 다르게 나타날 수 있다. 따라서 본 연구에서는 소비자의 성격(민감성, 성실성, 개방성, 친화성)이 영화 채널을 선택하는 요인(극장의 본원적 요인과 부가적 요인, 온라인 채널의 본원적 요인과 부가적 요인)과 채널에 대한 태도(극장, IPTV, 케이블TV, OTT에 대한 태도)에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 본 연구의 결과는 소비자의 성격 특성을 영화 채널 선택 과정과 연결시켜 연구했다는 점에서 학문적 의의를 가지며, 극장과 온라인 영화 채널을 운영하는 기업이 소비자를 대상으로 어떤 마케팅 전략을 실행해야 하는지에 대한 방향을 제시했다는 점에서 실무적 의의를 가진다.

Keywords

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그림 1. 연구모형

표 1. 측정항목

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표 2. 응답자 특성

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표 3. 탐색적 요인분석

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표 4. 확인적 요인분석

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표 5. 판별타당성

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표 6. 소비자 성격이 극장 채널 선택 요인에 미치는 영향

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표 7. 소비자 성격이 온라인 채널 선택 요인에 미치는 영향

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표 8. 극장 채널 선택 요인이 극장 채널 태도에 미치는 영향

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표 9. 온라인 채널 선택 요인이 온라인 채널 태도에 미치는 영향

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