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Effect of Attachment and Deviant Peers on Juvenile Recidivism

애착과 비행친구가 청소년의 비행지속에 미치는 영향

  • 권오용 (서울사회복지대학원대학교) ;
  • 이수진 (서울사회복지대학원대학교)
  • Received : 2019.04.15
  • Accepted : 2019.05.28
  • Published : 2019.07.28

Abstract

This study is to understand the effect of attachment and deviant peers on juvenile recidivism. The study analyzes a panel of Korean children, youths, and students who are in first year of middle school, and obtains the following results: First, juvenile recidivism increases by 1,5 times, from 180 people (10.2%) in third year of middle school to 278 people (15.7%) in third and last year of high school. 138 people stopped deviant behaviors (72.7%) and 42 people continued such acts (23.3%), showing that children come to stop deviant acts more than not. 236 people (85.6%) are found to have experienced engaging in deviant behaviors during third year of high school. Second, in terms of the effect of attachment and deviant peers in juvenile deviance, particularly attachment to parents, parental affection is found to have a negative (-) effect in third year of middle school, while parental supervision is found to have a negative (-) effect. In peer attachment, peer trust is found to havee positive (+) effects in third year of middle school and deviant peers are found to have positive (+) effects in third year of middle school and third year of high school. Third, in terms of the effect of youth attachment and deviant peers in juvenile recidivism, parental supervision has a negative (-) effect and deviant peers have a positive (+) effect. However, parental affection and peer attachment (friendship, trust) are not found to have an effect. Based on these results, the current study narrates suggestions for the practice of youth welfare.

본 연구는 애착과 비행친구가 청소년비행 지속에 미치는 영향을 규명하기 위하여 한국아동 청소년 중1패널을 이용하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년비행은 중3 180명(10.2%)에서 고3 278명(15.7%)으로 1.5배 증가하였으며, 비행중단 138명(72.7%), 비행지속 42명(23.3%)으로 나타나서 중단보다 지속이 더 적으며, 고3시기에 비행경험이 236명(85.6%)으로 나타났다. 둘째, 애착과 비행친구가 청소년비행에 미치는 영향은 부모애착은 중3에서는 부모애정이 부(-)의 영향, 고3에서는 부모감독이 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 친구애착에서 또래신뢰는 중3에서, 비행친구는 중3과 고3에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 청소년의 애착과 비행친구가 비행지속에 미치는 영향은 부모감독에서 부(-)의 영향을 미치며, 비행친구는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 부모애정, 친구애착(교우, 신뢰)은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이런 연구결과를 토대로 청소년복지 실천을 위한 제언을 기술하였다.

Keywords

표 1. 비행현황 기술통계

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표 2. 비행지속 현황

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표 3. 주요변수의 기술통계

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표 4. 애착, 비행친구와 비행의 관계(중 3)

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표 5. 애착, 비행친구와 비행지속의 관계

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표 6. 다중회귀분석 결과

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