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A Meta-analysis of the Developmental Effect of Play in Early Childhood

유아 놀이의 발달적 효과에 대한 메타분석

  • 정영미 (경남도립거창대학교 아동보육복지과)
  • Received : 2019.04.26
  • Accepted : 2019.06.12
  • Published : 2019.06.30

Abstract

Objective: The purpose of this study was to systematically arrange previous ones on developmental effects of play in early childhood through a meta-analysis. Methods: For this purpose, the researchers searched for variety of databases and analyzed 110 studies, which were 90 graduate theses and 20 journals from 2005-2016. Results: First, the total developmental effect size of infant play was 1.21, with the effect size of the experimental group being 38.7% higher than that of the control group. The total developmental effect size was .81, however when inserted effect size was calculated, so it was supposed that the current effect size might be decreased, if missing studies were included. Second, effect size appears in all developmental areas, though actual effect size of sub-factors of child development tends to be mostly decreased: The fall in physical development fell down from 1.28 to .95 that emotional development was 1.42 to .86. The fall in social development was considerable from 1.13 to .85 that cognitive development was 1.19 to 1.07. In language development, it didn't change much. It stayed about the same as 1.30. The fall In creativity development stood at just below from 1.00 to .69. Third, effect size by moderating variables was examined to show that there were statistically significant difference in measurement, age, total number of training and types of activities between two groups. Conclusion/Implications: The results of this study have an implication, in that the study verified that infant play reflects and promotes child development and functions as a tool for developmental change, by illuminating effects of it child development.

본 연구는 유아 놀이에 대한 발달적 효과가 어떠한가를 메타분석을 통해 체계적으로 정리하는데 목적이 있다. 이를 위해 2005년부터 2006년까지 11년간 국내에서 발행된 연구논문을 수집하였으며, 학위논문 90편과 학술논문 20편 등 총 110편의 논문을 최종 분석하였다. 연구결과 첫째, 유아 놀이에 의한 유아발달 전체효과크기는 1.21로 통제집단에 비해서 실험집단의 효과크기가 38.7% 높게 나타났다. 하지만 삽입된 효과크기를 계산한 결과 .81로 나타나 결측 연구들을 포함할 때는 현재 효과크기보다는 낮아질 수 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아발달 하위요인에서는 신체발달 1.28은 .95으로, 정서발달 1.42에서 .86로, 사회성 발달 1.13은 .85로, 인지발달 1.19는 1.07로, 언어발달 1.30은 1.30으로, 창의성 발달 1.00은 .69로 실제 효과크기는 대체적으로 낮아지는 경향을 보였으나 모든 발달영역에서 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 조절변인에 의한 효과크기를 살펴본 결과 측정방법, 연령, 훈련, 총 횟수, 놀이유형에서 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 본 연구의 결과는 유아 놀이가 발달적 측면에 효과가 있다는 것을 밝힘으로써 놀이가 유아의 발달을 반영하고, 발달을 촉진하며 발달적 변화를 위한 도구로서의 기능을 한다는 것을 확인하였다는데 의의가 있다.

Keywords

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