그림 1. IPA 영역
그림 2. 축제속성 요인별 IPA
그림 3. 축제속성 항목(문항)별 IPA
표 1. 응답자의 인구통계적 특징
표 2. 축제속성 요인분석 및 신뢰도 분석
표 3. 축제속성 요인별 중요도와 성취도 차이 분석
표 4. 축제속성 항목별 중요도와 성취도 차이분석
References
- 문화체육관광부, 2016 문화관광축제 종합평가 보고서, 2017.
- R. J. Harrington, B. V. Freyberg, M. C. Ottenbacher, and L. Schmidt, "The different effects of dis-satisfier, satisfier and delighter attributes, Implications for Oktoberfest and beer festivals," Tourism Management Perspectives, Vol.24, pp.166-176, 2017. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.09.003
- A. Manthiou, S. Lee, L. Tang, and L. Chiang, "The experience economy approach to festival marketing Vivid memory and attendee loyalty," Journal of Services Marketing," Vol.28, No.10, pp.22-35, 2014. https://doi.org/10.1108/JSM-06-2012-0105
- E. Azzopardi and R. Nash, "A critical evaluation of importance-performance analysis," Tourism Management," Vol.35, pp.222-233, 2013. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.07.007
- B. B. Boley, N. G. McGehee, and A. T. Hammett, "Importance-performance analysis (IPA) of sustainable tourism initiatives: The resident perspective," Tourism Management, Vol.58, pp.66-77, 2017. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.10.002
- A. Guizzardi and A. Stacchini, "Destinations strategic groups via multivariate competition-based IPA," Tourism Management, Vol.58, pp.40-50, 2017. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.10.004
- X. Wang, X. Li, F. Zhen, and J. H. Zhang, "How smart is your tourist attraction?: Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach," Tourism Management, Vol.54, pp.309-320, 2016. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.12.003
- 김정훈, "지역축제 관광객들의 축제만족도 평가에 관한 연구: 중요도-성취도분석(IPA)을 기법을 활용하여," 호텔경영학연구, 제9권, 제4호, pp.160-173, 2007.
- 이태희, 김홍렬, 윤설민, 장윤정, " IPA를 이용한 문화관광축제의 매력 비교 연구: 춘천국제마임축제와 보령머드축제를 중심으로," 관광학연구, 제31권, 제4호, pp.263-280, 2007.
- 박수진, 정봉현, "IPA를 활용한 문화관광축제 서비스품질 평가: 광주 추억의 충장축제를 대상으로," 한국지역개발학회지, 제28권, 제2호, pp.131-152, 2016.
- 김화용, " IPA기법을 통한 충주세계무술축제의 활성화 연구," 관광연구, 제33권, 제2호, pp.1-22, 2018.
- J. Martilla and J. C. James, "Importance-performance analysis," Journal of Marketing, Vol.41, No.2, pp.13-17, 1977. https://doi.org/10.2307/1250226
- I. K. W. Lai and M. Hitchcock, "Importance- performance analysis in tourism: A framework for researchers," Tourism Management, Vol.48, pp.242-267, 2015. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.11.008
- J. L Crompton and L. L. Love, "The predictive validity of alternative approaches to evaluating quality of a festival," Journal of Travel Research, Vol.34, No.1, pp.11-25, 1995. https://doi.org/10.1177/004728759503400102
- R. H. Taplin, "Competitive importanceperformance analysis of an Australian wildlife park," Tourism Management, Vol.33, No.1, pp.29-37, 2012. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.01.020
- J. W. Bi, Y. Liu, Z. P. Fan, and J. Zhang, "Wisdom of crowds: Conducting importance-performance analysis (IPA) through online reviews," Tourism Management, Vol.70, pp.460-478, 2019. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.09.010
- 박상현, "역사체험축제의 중요도-실행도 분석에 관한 연구- 연천전곡리 구석기축제를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제10호, pp.321-329, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.10.321
- 이수진, 이경희, "한국음식에 대한 인식과 서비스 품질의 차이: 방한외국인 관광객 비교문화연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.467-478, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.467
- 김연선, 이상희, "IPA를 활용한 관광펜션업 선택속성의 중요도-만족도 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, pp.392-401, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.03.392
- 오선미, 고선희, "방한외국인의 항공사 선택속성 중요도-성취도 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제1호, pp.466-477, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.01.466
- 황수영, 김성혁, "지역축제 관광동기에 따른 행동의도 및 만족도에 관한 연구," 관광연구, 제33권, 제7호, pp.39-59, 2018.
- S. Tanford and S. Jung, "Festival attributes and perceptions, A meta-analysis of relationships with satisfaction and loyalty," Tourism Management, Vol.61, pp.209-220, 2017. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.02.005
- Y. S. Yoon, J. S. Lee, and C. K. Lee, "Measuring festival quality and value affecting visitors' satisfaction and loyalty using a structural approach," International Journal of Hospitality Management, Vol.29, No.2, pp.335-342, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.10.002
- S. Grappi and F. Montanari, "The role of social identification and hedoism in affecting tourist re-patronizing behaviours The case of an Italian festival," Tourism Management, Vol.32, No.5, pp.1128-1140, 2011. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.10.001
- J. Bruwer, "Service quality perception and satisfaction: Buying behaviour prediction in an Australian festivalscape," International Journal of Tourism Research, Vol.16, No.1, pp.76-86, 2014. https://doi.org/10.1002/jtr.1901
- K. Organ, N. Koenig-Lewis, A. Palmer, and J. Probert, "Festivals as agents for behaviour change: A study of food festival engagement and subsequent food choices," Tourism Management, Vol.48, pp.84-99, 2015. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.10.021
- M. Vesci and A. Botti, "Festival quality, theory of planned behavior and revisiting intention: Evidence from local and small Italian culinary festivals," Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol.38, pp.5-15, 2019. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.10.003