초록
학습자 중도탈락은 사이버대학이 해결해야 할 과제 중 하나이다. 2019년도 기준으로 사이버대학의 전체 학생 수는 13만여 명에 달하고 있으나, 중도탈락 비율도 매우 높은 편이다. 중도탈락율을 낮추기 위해 사이버대학은 학습 분석에 많은 투자를 하고 있다. 특히 일부 사이버대학에서는 중도탈락 가능성을 정량적으로 분석하여 중도탈락이 우려되는 학생에 대한 지원을 강화하고 있다. 본 논문의 목적은 중도탈락 예측지수에 영향을 미치는 학습데이터를 규명하는데 있다. 분석 결과, 수강 차시(진도율), 이수학점, 평점, 휴학 횟수가 중도탈락에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 사이버대학은 학생 중도탈락 예측지수에 관한 사후검증을 통해 예측 모델의 정확도를 높여나가야 할 것이다.
Drop-out issue is one of the challenges of cyber university. There are about 130,000 students enrolled in cyber universities, but the dropout rate is also very high. To lower the dropout rate, cyber universities invest heavily in learning analytics. Some cyber universities analyze the possibility of dropout and actively support students who are more likely to drop out. The purpose of this paper is to identify the learning data affecting the dropout prediction index. As a result of the analysis, it is confirmed that number of lessons(progress), credits, achievement and leave of absence have a significant effect on dropout rate. It is necessary to increase the accuracy of the prediction model through post-test on the student dropout prediction index.