DOI QR코드

DOI QR Code

Educational Implications of Media Education in the Digital Era in France

디지털 시대 프랑스의 미디어 교육 분석을 통한 시사점 고찰

  • Lee, Hee-Seung (Department of Journalism & Communication, Tongmyong University)
  • 이희승 (동명대학교 신문방송학과)
  • Received : 2019.05.09
  • Accepted : 2019.06.20
  • Published : 2019.06.28

Abstract

The purpose of this study is to suggest the implications for the domestic media education policy which is still in a state of pace by document research of the case in France which has a long history of media education. France has consistently maintained the tradition of the philosophical value of media education, such as 'the cultivation of consciousness and qualities as a democratic citizen' through legal, policy and educational improvement. At the same time, in the digital era, conceptual expansion was carried out that embraced the concept of 'information' rather than resting on classical media education. This was complemented by education legislation, enforcing information education programs in school, and the manage of CLEMI, the media and information education training organization. It will be necessary to construct software system for media education of Korea through the manage of governmental organization and the cooperation system with related institutes under the constant philosophic direction.

본 연구는 미디어 교육의 오랜 역사를 가진 프랑스 공교육 현장의 미디어 교육을 문헌연구를 통해 고찰함으로써 답보 상태에 머물러 있는 국내의 미디어 교육정책에 시사점을 제시하고자 했다. 이를 위해 공교육의 미디어 교육을 뒷받침하고 있는 정부기관인 CLEMI의 역할을 중심으로 하여 프랑스 미디어 교육의 기본 철학과 디지털 시대에 따른 진화를 살펴보았다. 프랑스는 법제적, 정책적, 교육적 차원의 정비를 통해 '민주 시민으로서의 의식과 자질 함양'이라는 미디어 교육의 철학적 가치의 전통을 일관되게 유지하고 있었다. 그러면서도 디지털 시대에 능동적으로 대처하기 위해 고전적인 미디어 교육에 안주하지 않고 '정보'라는 개념을 포괄하는 미디어와 정보 교육으로 개념적 확장을 이뤄냈다. 이는 구체적으로 교육법제의 보완, 공교육 현장에서의 정보화 교육 프로그램 의무화 시행, CLEMI라는 미디어와 정보 교육 전담기구 운영 등을 통해 구현되었다. 향후 국내의 미디어 교육도 흔들리지 않는 방향성 하에서 정부 주도의 전담기구 운영과 유관기관들과의 협력체계를 통해 미디어 교육의 소프트웨어를 구축할 필요성이 제기된다.

Keywords

Table 1. The Key Elements of Media and Information Education

JKOHBZ_2019_v9n6_140_t0001.png 이미지

Table 2. The Curriculum Framework of Media and Information Education for Teachers (reconstruction)

JKOHBZ_2019_v9n6_140_t0002.png 이미지

References

  1. S. H. Nam. (2012). The Education and Development of Foreign Culture by Digital Multimedia Contents. Journal of Digital Convergence, 10(1), 59-66. https://doi.org/10.14400/JDPM.2012.10.1.059
  2. S. O. Jang & H. S. Jeon. (2015). A Study on the Condition of Prevention System and Convergence Policy for Smart Media Addiction. Journal of Digital Convergence, 13(8), 33-41. DOI : 10.14400/JDC.2015.13.8.33
  3. M. J. Jin. (2017, December). News Literacy Education in France. Media Literacy, 3, 18-21.
  4. J. S. Park. (2006). L'Education aux Médias et Espace Multimedia en France. Revue d'Etudes Franco-coreennes, 36, 253-276.
  5. C. S. Hwang & J. S. Park. (2013). Media Center Network Setting. Seoul : Korea Press Foundation.
  6. J. S. Kang. (2018, November). Perceptions of Legal System and Policy Organization Activities in Domestic Media Education. 2018 International Symposium on Media and Information Literacy (pp. 201-216). Seoul : Korean National Commission for UNESCO.
  7. J. S. Kang, J. H. Cho, S. Y. Jung & S. W. Park. (2017). Study on the Legal System and Policy Organization of Overseas Media Education. Seoul : Korea Press Foundation.
  8. I. F. Dumez. (2017, March-April). Les Nouveau Enjeux du Clemi. Les Cahiers Pedagogiques, 536, 43-44.
  9. Y. S. Lee & J. W. Cho. (2019). Analysis of Correlation between Satisfaction and Academic Achievement of Software Education Based on Problem-solving Learning. Journal of Convergence for Information Technology, 9(2), 49-54. DOI : 10.22156/CS4SMB.2019.9.2.049
  10. J. I. Kim. (2018). A Study of Class Design for Liberal arts computer Convergence class using cognitive apprentice theory. Journal of Convergence for Information Technology, 8(1), 153-160. DOI : 10.22156/CS4SMB.2018.8.1.153
  11. S. H. Woo. (2014). A Study on the Plan of Creating Jobs for Women in the ICT Industry. Journal of Convergence for Information Technology, 4(2), 19-24. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2014.4.2.019
  12. C. Wilson, A. Grizzle, R. Tuazon, K. Akyempong & C. K. Cheung. (2012). Education aux medias et a l'information : Programme de formation pour les enseignants. Paris : l'Organisation des Nations Unies pour l'education, la science et la culture.
  13. M. J. Jin. (2018, August). Looking into CLEMI's '2018 Press Week' in France. Media Literacy, 5, 90-95.
  14. E. Bevort. (2008). Le Clemi, etude de cas d'une education aux medias a la francaise. Revista Portuguesa de Pedagogia, 42(3), 23-35. https://doi.org/10.14195/1647-8614_42-3_2