A Semantic Analysis on the Research Trend of International Arts Management

언어네트워크분석을 활용한 해외 예술경영 연구동향 연구

  • 심다희 (갤러리 희) ;
  • 박양우 (중앙대학교 예술대학원 예술경영학과)
  • Received : 2019.01.07
  • Accepted : 2019.02.07
  • Published : 2019.02.28

Abstract

The main purpose of this study was to use semantic network analysis to examine the international trend of arts management and other studies pertinent to this field. The subject was based on 357 keywords listed on the abstract of 185 research papers in the International Journal of Arts Management. To examine the most current trends of arts management based studies the time frame was restricted from 2008 to 2017. To briefly summarize the result, first, 'museum' was the most frequently appeared keyword. This was followed by 'performing arts' and 'arts' with more than 20 appearances. 'Motion picture industry' and 'theater' were the next frequently appeared keywords. 'Customer behavior' and 'market strategy', keywords related to management, were also included in the high ranked group along with art related keywords. Second, yearly research trend shows that arts management has been regularly studied for past ten years with average of 19 research papers with about 53 keywords. Keywords such as 'museum' and 'performing arts' has been regularly studied for past ten years. 'Culture', 'theater' and 'motion pictures industry' does not regularly appear in the result of yearly research trend but nevertheless they have sparsely made an appearance along the past decade. 'Art gallery' has not been cited till 2011 but from 2012 it was regularly and continuously made an appearance in the yearly research trend. Overall, the yearly trend result shows that the trend of international arts management studies within IJAM, was at first centered on fine arts but as the time passed there has been diversified keywords related to management. Third, 'performing art' and 'art' has the highest link frequency(34). Fourth, density result was 0.039 which shows that the keyword density is not very high. Fifth, 'art', 'performing art', 'museum', 'theater' and 'brand' were positioned in the middle when looking at the visualized version of centrality result. This means that these five keywords has the highest centrality among other keywords.

본 논문은 해외의 예술경영 학술연구의 동향을 언어네트워크분석을 통하여 연구한 것이다. 본 연구는 예술경영 분야의 대표적 국제 전문학술지인 「International Journal of Arts Management」에 수록된 185편의 논문 초록에 게재된 357개의 주제어를 대상으로 분석을 시도하였다. 시간적 범위는 최근 연구 동향 분석을 위해 2008년부터 2017년까지로 설정하였다. 분석결과에 따르면 첫째, 빈도수가 가장 높은 주제어는 '박물관/미술관'이었다. 그리고 '공연예술'과 '예술' 또한 빈도수 20회 이상을 기록한 상위 그룹이었다. 그 뒤를 이어 '영화산업'과 '연극'에 대한 연구들이 많았다. 이런 예술 장르에 관련된 연구외에도 '소비자행동'과 '시장전략' 등 경영에 관련된 주제어들도 상위 그룹에 포함되어 있다. 둘째, 연도별 연구 동향을 보면 지난 10년 동안 매년 평균 53개의 주제어와 19개의 논문이 개재되고 있는데 국제적으로 예술경영연구가 꾸준하게 수행되고 있음을 알 수 있다. 분석대상 주제어 중 '박물관/미술관'은 빈도수가 가장 높은데, 지난 10년 간 지속적인 연구 소재가 되어져 왔고, '공연예술'도 지속적인 관심 주제어인 것을 볼 수 있다. '영화산업', '연극 그리고 '문화'는 10년 동안 간헐적인 연구 대상이었으며, '화랑'은 2011년까지 언급이 없다가 2012년부터는 꾸준히 언급되어져 왔음을 알 수 있었다. 전반적으로 해외의 예술경영연구 흐름을 살펴보면 대중문 화나 문화산업보다는 2000년대 후반에는 순수예술 쪽이 강세를 보이다가 시간이 흐를수록 주제들이 다양해지며 예술경영에 대한 연구들 또한 다양해지고 있음을 유추해 볼 수 있다. 셋째, 주제어별 연결빈도에서는 34회의 연결빈도를 보여준 '예술'과 '공연예술'이 가장 높은 연결 빈도를 기록하였다. 넷째, 주제어들 간의 밀도는 0.039로 주제어들 간 밀도 수치는 높지 않은 편이었다. 다섯째, 중심성분석에 따르면 '예술', '박물관/미술관', '공연예술', '연극' 그리고 '브랜드' 등이 중심에 위치하며 중심성이 높은 것을 보여주었다.

Keywords