A Study on Consumer Needs of Sustainable Floristry Packaging : Focused on the Survey Analysis of Consumers & Suppliers

지속적인 가치 유지를 위한 화예디자인 패키징의 소비자 요구에 관한 연구 -소비자와 공급자의 설문 조사 분석 중심으로-

  • 안혜경 (숙명여자대학교 일반대학원 산업디자인전공) ;
  • 김흥렬 (숙명여자대학교 산업디자인과)
  • Received : 2019.07.12
  • Accepted : 2019.08.13
  • Published : 2019.08.31

Abstract

The purpose of this study is to identify the differences between consumers and suppliers about the necessity and effectiveness of hand-tied bouquet packaging in a retail shop and consumer needs of floristry packaging for sustainable condition were surveyed and analyzed using questionnaire format. In the introduction, the understanding and sustainability of floristry design were considered. The questionnaire consisted of general purchasing type, packaging related items, and consumer and supplier profile. Consumers were middle class residents living on Mokdong apartment complex, a small number of consumers who aren't living on Mokdong and workers and suppliers were florists currently active nationwide. This study suggests an effective and strategic packaging direction that reflects consumer needs, focusing on the similarity and difference of their needs and it presents them as business models. The results of the future research are expected to be the basis for producing and distributing packaging design.

본 연구는 소매 샵에서 꽃다발 패키징의 필요성과 효용성에 대해 소비자와 공급자의 이견이 있음을 인지하고 지속적인 가치 유지를 위한 화예디자인 패키징의 소비자 요구를 설문형식을 이용하여 조사 분석하였다. 도입에서는 화예디자인의 이해와 지속 가능함에 대한 것을 고찰하였다. 설문은 일반적 구매 형태, 패키징 관련 문항 그리고 소비자와 구매자의 프로필에 대한 문항으로 구성되었다. 소비자 대상은 목동 대단지 아파트의 중류층 주민들과 목동 외 소수 소비자와 직장인들이었으며 공급자는 전국에서 현재 활동하는 플로리스트였다. 그들의 요구 공통점과 차이점을 중심으로 소비자의 요구를 반영한 효과적이고 전략적인 패키징의 방향을 제시하여 비즈니스 모델로 제시하였다. 향후 조사 연구 결과는 패키징 디자인을 제작하고 보급하는데 기초가 될 것으로 사료되었다.

Keywords