Acknowledgement
본 연구는 2019학년도 한국외국어대학교 교내학술연구비의 지원에 의하여 이루어진 것임.
References
- 강민형, 이재남, "개인의 지식기여 선행요인 간 상호작용효과", 지식경영연구, 제16권, 제1호, 2015, pp. 55-69. https://doi.org/10.15813/KMR.2015.16.1.003
- 권은희, 박민재, "금융 산업의 디지털 트랜스 포메이션을 위한 IT 거버넌스 영향 요인", 창조와 혁신, 제10권, 2017. pp. 1-28.
- 권태형, 우현종, MIS 2.0 디지털 비즈니스, 율곡출판사, 서울, 2015.
- 김희영, 강성배, 이주헌, "위키방식의 전문지식 협력이 프로젝트 구성원의 성과에 미치는 효과", 한국IT서비스학회지, 제12권, 제1호, 2013, pp. 173-187. https://doi.org/10.9716/KITS.2013.12.1.173
- 노두환, 황경호, 박호영, "중소, 벤처기업의 개방형혁신 노력이 성과에 미치는 영향에 관한 연구 기술 이전 경험과 기술협력유형을 중심으로", 벤처창업연구, 제12권, 제1호, 2017, pp. 33-46. https://doi.org/10.16972/APJBVE.12.1.201702.33
- 노태협, "ICT 중소기업의 혁신역량: 개방형 혁신을 중심으로", Information Systems Review, 제19권, 제1호, 2017, pp. 169-183. https://doi.org/10.14329/isr.2017.19.1.169
- 박경수, 오승원, "온라인 실행공동체에서의 지식공유에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제13권, 제1호, 2014, pp. 103-124. https://doi.org/10.9716/KITS.2014.13.1.103
- 박성필, 김용길, "오픈 이노베이션 전략의 법적 함의", 지식재산연구, 제8권, 제4호, 2013, pp. 1-33. https://doi.org/10.34122/jip.2013.12.8.4.1
- 박준기, 이혜정, 이정우, "팀 혁신활동을 위한 지식공유 활동 영향요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제12권, 제3호, 2013, pp. 253-271. https://doi.org/10.9716/KITS.2013.12.3.253
- 송위진, "Living Lab: 사용자 주도의 개방형 혁신모델", Issues & Policy, 제5권, 제9호, 2012, pp. 1-14.
- 안치수, 이영덕, "우리나라 중소기업의 내향형 및 외향형 개방형 혁신활동의 결정요인에 관한 연구", 기업가정신과 벤처연구, 제17권, 제3호, 2014, pp. 37-55.
- 양희승, "변화관리 측면에서 본LG화학 기술연구원의 오픈 이노베이션 추진 사례", Korea Business Review, 제14권, 제3호, 2011, pp. 83-104.
- 이상원, 이의경, 신준석, "우리나라 제약기업의 개방형 혁신 유형과 특성에 대한 분석", 약학회지, 제60권, 제5호, 2016, pp. 265-271.
- 이소정, 홍아정, "상사 지원과 동료 지원이 일몰입을 매개로 지식공유에 미치는 영향", 지식경영연구, 제18권, 제2호, 2017, pp. 1-22. https://doi.org/10.15813/KMR.2017.18.2.001
- 이정현, 박주석, 김현모, 박재홍, "온라인 구전정보 수용자의 지각된 정보유용성과 자기효능감이 구전정보 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구: 의견고수와 구전수용의 비교", Asia Pacific Journal of Information Systems, 제23권, 제3호, 2013, pp. 131-154.
- 이종찬, 이원영, "SNS를 이용한 서비스 혁신방법에 관한 연구", 전기전자학회논문지, 제20호, 제3권, 2016, pp. 235-240. https://doi.org/10.7471/IKEEE.2016.20.3.235
- 이진수, "데이터 사이언스 기반의 디지털 트랜스포메이션", 방송과 미디어, 제22권, 제4호, 2017, pp. 18-25.
- 이학식, 임지훈, SPSS22 매뉴얼, 집현재, 서울. 2015.
- 장윤정, 조은영, 김희웅, "정성적 연구를 통한 온라인 친사회적 행동의 동기 요인 탐색", 지식경영연구, 제16권, 제1호, 2015, pp. 225-242. https://doi.org/10.15813/KMR.2015.16.1.011
- 조남재, 오승희, "디지털 변환으로 인한 기업 생태계 구조 변화 연구: 한국 영화산업의 생태계 분석", Information Systems Review, 제13권, 제2호, 2011, pp. 55-72.
- 조병길, 김성홍, "사회적 자본이 개방형 혁신과 신제품 개발성과에 미치는 영향", 한국생산관리학회지, 제27권, 제3호, 2016, pp. 383-405. https://doi.org/10.21131/KOPOMS.27.3.201608.383
- Antikainen, M. J. and H. K. Vaataja, "Rewarding in open innovation communities: How to motivate members", International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, Vol.11, No.4, 2010, pp. 440-456. https://doi.org/10.1504/IJEIM.2010.032267
- Argote, L. and P. Ingram, "Knowledge transfer: A basis for competitive advantage in firms", Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.82, No.1, 2000, pp. 150-169. https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2893
- Bandura, A. Self-efficacy in changing societies, Cambridge University Press. Cambridge, 1995.
- Chesbrough, H., Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard University Press, Boston, 2003.
- Constant, D., S., Kiesler, and L. Sproull, "What's mine is ours, or is it? A study of attitudes about information sharing", Information Systems Research, Vol.5, No.4, 1994, pp. 400-421. https://doi.org/10.1287/isre.5.4.400
- Hagel III, J. and A. G. Armstrong, Net Gain-Expanding Markets Through Virtual Communities, McKinsey & Company, Inc. Boston, 1997.
- Hars, A. and S. Ou, "Working for free? Motivations for participating in open source projects", International Journal of Electronic Commerce, Vol.6, No.3, 2002, pp. 25-39. https://doi.org/10.1080/10864415.2002.11044241
- Jeppesen, L. and L. Frederiksen, "Why do users contribute to firm-hosted user communities? The case of computer-controlled music instruments", Organization Science, Vol.17, No.1, 2006, pp. 45-63. https://doi.org/10.1287/orsc.1050.0156
- Kollock, P., "The economies of online cooperation: Gifts and public goods in cyberspace", Communities in Cyberspace, Routledge, London, 1999.
- Lakhani, K. R. and R. G. Wolf, "Why hackers do what they do: Understanding motivation and effort in free/open source software projects", Perspectives on Free and Open Source Software, MIT Press, Cambridge, 2005.
- Laursen, K. and A. Salter, "Open for innovation: The role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms", Strategic Management Journal, Vol.27, No.2, 2006, pp. 131-150. https://doi.org/10.1002/smj.507
- Ledwith, A. and P. Coughlan, "Splendid isolation: Does networking really increase new product success?", Creativity and Innovation Management, Vol.14, No.4, 2005, pp. 366-373. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2005.00356.x
- Lee, K. J. and C. J. Lee, "A serious game platform design for collaboration game", Journal of the Korea Industrial Information Systems Research, Vol.12, No.1, 2007, pp. 72-79.
- Lepper, M. R. and M. Hodell, "Intrinsic motivation in the classroom", Research on Motivation in Education, Vol.3, 1989, pp. 73-105.
- Lerner, J. and J. Tirole, "Some simple economics of open source", Journal of Industrial Economics, Vol.50, No.2, 2002, pp. 197-234. https://doi.org/10.1111/1467-6451.00174
- Nov, O., "What motivates wikipedians?", Communications of the ACM, Vol.50, No.11, 2007, pp. 60-64. https://doi.org/10.1145/1297797.1297798
- Osterloh, M., S. Rota, and B. Kuster, "Open source software production: Climbing on the shoulders of giants", 2003, Available at http://opensource.mit.edu.
- Raymond, E. S. The Cathedral and the Bazaar: Musings on Linux and Open Source by an Accidental Revolutionary, O'Reilly Media, Inc., 2001.
- Ridings, C. and D. Gefen, "Virtual community attraction: Why people hang out online", Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.10, No.1, 2004, Article 4.
- Saebi, T. and N. J. Foss, "Business models for open innovation: Matching heterogeneous open innovation strategies with business model dimensions", European Management Journal, Vol.33, No.3, 2015, pp. 201-213. https://doi.org/10.1016/j.emj.2014.11.002
- Stewart, K. and S. Gosain, "The impact of ideology on effectiveness in open source software development teams", MIS Quarterly, Vol.30, No.2, 2006, pp. 291-314. https://doi.org/10.2307/25148732
- Wasko, M. and S. Faraj, "It is what one does: Why people participate and help others in electronic communities of practice", Journal of Strategic Information Systems, Vol.9 No.2-3, 2000, pp. 155-173. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(00)00045-7
- Wiertz, C. and K. de Ruyter, "Beyond the call of duty: Why customers contribute to firm-hosted commercial online communities", Organization Studies, Vol.28, No.3, 2007, pp. 347-376. https://doi.org/10.1177/0170840607076003
- Zeityln, D., "Gift economies in the development of open source software: Anthropological reflections", Research Policy, Vol.32 No.3, 2003, pp. 1287-1291. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(03)00053-2