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A Case Study on Chusa Kimjeonghee Cultural Assets Commercialization Project Considering Regional Characteristics

지역특성을 고려한 추사김정희문화상품화사업 사례분석

  • 정남수 (국립공주대학교 지역건설공학전공) ;
  • 윤혜려 (국립공주대학교 외식상품학전공)
  • Received : 2019.01.17
  • Accepted : 2019.04.05
  • Published : 2019.04.28

Abstract

There are many local resources industrialization projects for regional development in South Korea but a lack of method for being adapted for project planning from survey of local resources to commercialization. In this research, we composed local resource commercialization process with a case study of Chusa Kimjeonghee cultural assets commercialization project considering regional characteristics of resources, employment, and needs. This research is composed with three parts such as resource assessment, main manufacturing area selection, and project contents development. In first step, local resource lists are gathered and graded by expert survey with the item of importance and industrialization possibility. In second step, we proposed project asssistant coefficient with numbers of enterprises and employment data by manufacturing are gathered in national and target area level. In third step, we propose questionnaire survey items for developing project contents based on customer needs. Finally we summarized project results and induced implications for future cultural assets commercialization projects.

지역 경제 활성화를 위해 과거와 같은 대규모 산업화보다는 각 지역에 전래해 온 고유문화와 기술, 특정지역에 뿌리를 두고 지역주민의 삶과 밀접히 관련된 지역명 또는 지역의 상징물이나 정체성을 상품화, 수익화 하려는 지역자원 개발의 일환으로 향토산업육성사업이 시작되었으나 아직까지 향토자원의 조사에서 산업화까지 일관되게 적용될 수 있는 방법의 개발은 부족한 실정이다. 본 연구에서는 추사김정희문화상품화 사례 연구를 대상으로 지역의 특징, 고용, 수요를 바탕으로 향토자원의 발굴, 사업화 방향의 결정, 사업내용을 도출하는 과정을 정리하였다. 연구 방법과 내용은 향토자원의 평가, 관련 주요산업의 결정, 사업내용의 도출 등 세 가지 부분으로 구성된다. 그 첫 번째 작업으로 향토자원의 목록을 작성하고 관련전문가를 대상으로 중요도와 산업화 가능성에 대한 평가를 진행하여 중심자원을 설정하였다. 두 번째로 입지계수를 응용하여 사업체수와 고용인원으로 대상지역의 보조사업계수를 설정하여 주요 관련 산업을 결정하였다. 세 번째로 방문객을 대상으로 한 설문조사를 진행하여 향토자원에 대한 인지도조사와 사업내용을 결정하였다. 마지막으로 사업추진결과를 정리하였으며, 향후 향토자원산업화사업에서 고려해야 할 시사점을 도출하였다.

Keywords

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그림 1. 향토자원 조사 추진 체계도[10] 재정리

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그림 2. 사업 추진전략

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그림 3. 추사홍보관 설치

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그림 4. 추사 홍보관 스토리텔링 기획안

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그림 5. 추사문화 상품 디자인

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그림 6. 내포향토자산관리센타 운영(안)

표 1. 지역의 산업을 의미하는 용어

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표 2. 정부지원사업

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표 3. 산업화가치 평가영역

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표 4. 향토 산업 관련 설문조사 항목

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표 5. 2008년 향토자원 조사

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표 6. 예산군 제조업 고용현황

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표 7. 입지계수와 보조사업 계수

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표 8. 사업내용 결정

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표 9. 특성화 성과 목표 및 실적

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