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국내 무인매장 쇼핑경험 개선을 위한 가이드라인 - 세븐일레븐 시그니처 매장을 중심으로 -

Guideline for Improvement of Unmanned Shopping Experience - Focusing on Seven Eleven Signature -

  • 이은주 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인 전공) ;
  • 김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인 전공)
  • Lee, Eun-Joo (Digital Media Design, Hongik University, International Design School for Advanced Studies) ;
  • Kim, Seung-In (Digital Media Design, Hongik University, International Design School for Advanced Studies)
  • 투고 : 2018.12.03
  • 심사 : 2019.03.20
  • 발행 : 2019.03.28

초록

본 연구는 국내외에서 점차 확대되고 있는 무인 매장, 그중 세븐일레븐 시그니처 매장을 중심으로 더 나은 사용 경험을 위한 가이드라인을 제안하는 데 그 목적이 있다. 연구방법으로 사례연구를 통해 미국과 중국의 무인 매장에 대한 특징을 조사하였고, 세븐일레븐 시그니처 매장과 비교연구를 진행하였다. 그 결과, 무인 매장 쇼핑 경험 개선에 도움이 되는 주요한 7가지 항목인 Easy, Simplified, Accessible, Findable, Informative, Flexible, Credible을 도출해낼 수 있었다. 이 연구는 국내 최초의 무인 편의점 세븐일레븐 시그니처를 중심으로 국내 무인 매장의 쇼핑경험 개선을 위한 가이드라인을 제시했다는 점에 의의가 있다. 후속 연구를 통해 국내 무인매장 개선 방안을 보완하고, 경험 개선에 도움이 되기를 기대한다.

The purpose of this study is to suggest guideline for better user experience of unmanned store focusing on the Seven Eleven signature. The case study was conducted to investigate the characteristics of unmanned stores in the US and China, and to conduct comparative studies with the Seven Eleven Signature Store. As a result, I was able to derive 7 items, Easy, Simplified, Accessible, Findable, Informative, Flexible, Credible that help to improve the shopping experience. We hope that the follow up study will help to improve the unmanned store in Korea and improve the experience.

키워드

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Fig. 1. AR Service for product description

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Fig. 2. Unmanned Store Shopping Journey

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Fig. 3. Reconstruct Honeycomb Model

Table 1. The List of Case Studies

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Table 2. How to Enter the Store

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Table 3. Service for better shopping experience

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Table 4. Scan for things to Buy

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Table 5. Payment Method

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Table 6. How to exit

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