Abstract
The purpose of this study is to analyze the effect of service quality of security safety system users on corporate image and customer satisfaction. To confirm this through empirical analysis, a survey was conducted on about 200 users nationwide for about 40 days from May 2 to June 12, 2019. The survey was composed of "service quality, corporate image and customer satisfaction". The empirical analysis was conducted mainly on the analysis of importance, reliability, validity and correlation. This study used SPSS WIN 18.0 to calculate structural equations and exploratory factors. The research results are as follows: The users of the security safety system showed that the better the service quality, the better the corporate image. The better the corporate image, the higher the customer satisfaction. Also, the better the service quality, the higher the customer satisfaction. Therefore, each security safety system company should steadily improve the service quality to improve customer satisfaction.
본 연구의 목적은 경비안전시스템 이용자들의 서비스품질이 기업이미지와 고객만족도에 미치는 영향을 분석하는데 있다. 이를 실증분석을 통해 확인하고자 전국적으로 이용자 200여명을 대상으로 2019년 5월 2일부터 6월 12일까지 약 40일 동안 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 "서비스품질, 기업이미지, 고객만족도"로 구성하였다. 실증분석은 타당성과 중요도, 신뢰도, 연관성 분석을 중심으로 실행하였다. 설문조사를 통하여 탐색적요인 및 구조방정식 등을 추출하고자 SPSS WIN 18.0을 사용하였다. 연구 결과 경비안전시스템 이용자들은 서비스품질이 좋을수록 기업이미지가 좋아지고, 기업이미지가 좋을수록 고객만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 또한 서비스품질이 좋을수록 고객만족도가 높아질 것으로 제시하였다. 따라서 각 경비안전시스템 업체들은 고객만족도 향상을 위해 서비스품질을 꾸준히 향상시켜 나가야 할 것이다.