DOI QR코드

DOI QR Code

Service Design Guideline for Maker Space

메이커 스페이스를 위한 서비스 디자인 가이드 라인

  • Kwak, Sojung (Department of Game Contents, Kimpo University) ;
  • Baek, Yuncheol (Department of Computer Science, Sangmyung University) ;
  • Kwon, Jieun (Department of Intelligent Engineering Informatics for Human, Sangmyung University)
  • 곽소정 (김포대학교 게임콘텐츠) ;
  • 백윤철 (상명대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 권지은 (상명대학교 휴먼지능정보공학과)
  • Received : 2018.11.29
  • Accepted : 2019.02.20
  • Published : 2019.02.28

Abstract

The purpose of this study is to present guidelines for service design for efficient operation of Maker Space due to the proliferation of Maker Movement. First, we investigate the literature survey and prior research on the definition and status of Maker space. Second, we performed video ethnography, participant observation and in-depth interview on maker space service by qualitative survey method. Third, we analyze the surveyed contents and present guidelines such as Persona or Blueprint for maker space. We classify Maker space into general lab and professional lab, derive Persona from each Maker space, and establish Blueprint to provide guidelines for design and operation. It is expected that the Maker space service design presented in this study can be used as a guideline to help the service improvement of the existing Maker space and the planning, design and operation of the new Maker space.

본 연구는 메이커 운동의 확산으로 증가하고 있는 메이커 스페이스의 효과적인 운영 및 내실화를 위한 서비스 디자인의 가이드라인을 제시하여 활용될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 연구방법 첫째, 메이커 스페이스의 정의 및 현황 등에 관해 문헌 조사 및 선행 연구를 조사한다. 둘째, 정성조사 방법으로 메이커 스페이스 서비스에 대한 비디오 에스노그라피, 참여관찰 및 심층 인터뷰를 실시하였다. 셋째, 조사한 내용을 분석하여 메이커 스페이스에 대한 퍼소나, 블루프린트 등의 가이드라인을 제시한다. 연구결과 메이커 스페이스를 일반랩과 전문랩으로 분류하고, 메이커 스페이스에서 나타나는 4가지 형태의 퍼소나를 도출하고 체계화를 위한 블루프린트를 구축하여 설계 및 운영에 대한 가이드라인을 제시한다. 본 연구에서 제시한 서비스 디자인의 퍼소나와 블루프린트는 기존 메이커 스페이스의 서비스 개선과 신규 메이커 스페이스의 설계, 콘텐츠 구성 및 운영의 내실화에 활용될 수 있는 가이드라인이 될 것이다.

Keywords

DJTJBT_2019_v17n2_389_f0001.png 이미지

Fig. 1. Increase in Maker Space(메이커스페이스, 2018)

DJTJBT_2019_v17n2_389_f0002.png 이미지

Fig. 2. Stakeholder Map for Maker Space

DJTJBT_2019_v17n2_389_f0003.png 이미지

Fig. 3. F.M Maker Space layout

DJTJBT_2019_v17n2_389_f0004.png 이미지

Fig. 4. F.M Maker Space Equipment

DJTJBT_2019_v17n2_389_f0005.png 이미지

Fig. 5. Blue Print of Professional Lab

DJTJBT_2019_v17n2_389_f0006.png 이미지

Fig. 6. Blue Print of General Lab

Table 1. Survey contents for Maker Space

DJTJBT_2019_v17n2_389_t0001.png 이미지

Table 2. Maker Space User Persona

DJTJBT_2019_v17n2_389_t0002.png 이미지

References

  1. C. Anderson. (2012). Makers: The New Industrial Revolution. New York: Random House.
  2. Center for Creative Economy and Innovation. (2018). ccei.creativekorea.or.kr
  3. Civic Creative Center. (2018). https://blog.naver.com/k3850797
  4. E. S. Lee. (2016). Suggestion on Modified Models of Service Blueprint for Product-Service System, Kookmin University Graduate School of Design
  5. M. Hatch. (2014). The maker movement manifesto. New York:McGraw-Hill Education
  6. Ideaall. (2018). http://ideaall.net/
  7. J. E. Kwon. (2017). Research on the actual condition of Korea Makers, Korea Foundation for The advancement of Science & Creativity.
  8. J. G. Ju. (2018). https://wl.nl.go.kr/usr/com/prm/BBSList.do?bbsId=BBSMSTR_000000000451&menuNo=11000&upperMenuId=11
  9. Makeall (2018). https://www.makeall.com/
  10. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2018). Guidelines for creating and operating a public library maker space. www.mcst.go.kr
  11. J. S. Park. (2018). A study on the elements of university library makerspace operation, Ewha Womans University, Seoul.
  12. Samsung Newsroom. (2018). https://news.samsu ng.com/
  13. Samsung Newsroom. (2018). Maker's movement will spread more widely than web, https://news.samsung.com/
  14. S. M. Lee. (2017). The fourth industrial revolution, domestic and foreign manufacturers space trend, National IT Industry Promotion Agency, Issue Report, 2017-2025.
  15. Y. G. Jung & B. S. Kang. (2018). A Qualitative Study on the Awareness of Makerspaces Operation among School Library Professionals, Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 54(4). DOI : 10.4275/KSLIS.2018.52.3.17