Abstract
Seokjeong LeeJeongzic(1841~1910) is a representing scholar in Honam Confucianism and master of three classes, caligography, painting. Seokjeong's calligraphy activities include not only creative activities, but academic activities as calligraphers and critics. Seokjeong uses Wang Hui-ji as an example of calligraphy. And if hard beauty is mastered truly and skillfully and skillfully, it reaches harmony level by itself and is Bugochangsin. Meanwhile, in "Geseokyoulsanglon5go8su" "Yeonseoksanbangmijeungsigo" there is a 5ungosi8su who criticizes Chinese calligrapheres. There are including WangHuij criticized their calligraphy by selecting 11 people in China. Also wrote reviews for "WonkyoJinjeok" "SonghaJinjeok" "ChangamSeocheub". And here, he made his own calligraphy theory by making calligraphy comments about calligraphy artists such as Wonkyo, Songha, Changam in Korea.
석정(石亭) 이정직(李定稷)(1841~1910)은 호남(湖南) 유학(儒學)을 대표하는 실학자이자 시(詩) 서(書) 화(畵)에 능통한 삼절작가(三絶作家)이다. 석정(石亭)의 서예술 활동은 창작활동 뿐만 아니라, 서예이론 및 비평가로써의 학문 활동을 들 수 있다. 석정(石亭)은 왕희지(王羲之)를 서예의 전범(典範)으로 삼아 경완(勁婉)을 진숙(眞熟)하게 연마하여 완숙(婉熟)해지면 저절로 조화로움의 경지에 도달하여 법고창신 한다고 보았다. 한편, "연석산방미정시고(燕石山房未定詩藁)" "제서결상론오고팔수(題書訣詳論五古八首)"에서는 석정(石亭)이 역대 서예를 연마한 후 느낀 종합적 견해를 이시론서(以詩論書)의 방식으로써 중국의 역대 서예가를 비평한 오언고시(五言古詩) 8수(首)가 있다. 여기에는 왕희지(王羲之),등 중국의 역대 서예가 11인을 선정하여 특징과 장 단점을 비평하였다. 또한, "원교진적(圓嶠眞跡)" "송하진적(宋下眞跡)" "창암서첩(蒼巖書帖)"의 제발(題跋)을 통해 한국의 원교(圓嶠), 송하(松下), 창암(蒼巖) 등의 서예가에 대해서도 나름의 서예비평을 하여 자신의 서예이론을 구축하였다.