Table 1. Background information of the participants
Table 2. Background information of the respondents
Table 3. Questions given during the interview
Table 4. The structure and contents of the questionnaire
Table 5. Factors that influenced the selection of the science museum as a place for field trips
Table 6. The actual condition of the pre-, post-, and during- education program
Table 7. Characteristics of the pre-education program (multiple responses)
Table 8. Characteristics of the during-education program (mul-tiple responses)
Table 9. Teacher’s main role on science museum field trips
Table 10. Characteristics of the post-education program (mul-tiple responses)
Table 11. Importance of teacher’s role on science museum field trips
Table 12. Teacher professionalism required for science museum field trips
Table 13. How to view science museum educationally on field trips
Table 14. Supports that teachers want to receive from science museum
References
- 과학기술정보통신부(2016). 국립.공립.사립 과학관 현황(2016년 기준) 사전정보공표목록.
- 교육부(2015). 2015 과학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호 별책 9.
- 김병찬(2007). 교사의 생애발달 과정에 관한 사례 연구. 한국교원교육연구, 24(1), 77-102.
- 김영진, 김영환, 정지언(2007). 체험학습의 이론적 탐색에 대한 고찰. 부산대학교 사대논문집, 46(1), 1-17.
- 김찬종, 신명경, 이창진, 차현정(2006). 자연사 박물관 전시물의 학교 지구과학 교육과정 반영 정도와 전시 방법의 교육적 분석: 미국의 사례를 중심으로. 한국지구과학회지, 27(2), 130-139.
- 김찬종, 신명경, 이선경(2010). 비형식 과학학습의 이해. 서울: 북스힐.
- 류지영, 김미진(2016). 과학관 활용 조사를 통한 학교 교육과정과의 연계 방안. 교육문화연구, 22(3), 73-98.
- 류지영, 김미진(2018). 과학관의 교육적 활용을 위한 초.중등 교사들의 인식과 현장 적용방안. 열린교육연구, 26(2), 129-147.
- 미래창조과학부(2014). 제3차 과학관육성기본계획('14-'18). 미래창조과학부 공고 제2014-203호.
- 백소이, 노석구, 신명경(2011). 초등교사의 비형식 과학교육에 대한 인식. 교과교육학연구, 15(3), 737-755.
- 송진웅, 오원근, 조숙경, 구수정(2002). 청소년 학교밖 과학활동 지원 시설에 대한 실태 조사 및 DB 구축. 한국과학문화재단 제2002-30호.
- 송진웅, 강석진, 곽영순, 김동건, 김수환, 나지연, 도종훈, 민병곤, 박성춘, 배성문, 손연아, 손정우, 오필석, 이준기, 임혁, 정대홍, 정용재, 정종훈(2018). 미래세대를 위한 과학교육표준 개발. 과학창의재단.
- 이석희, 허소영(2009). 부산지역 공립 과학관에 대한 초등학생들과 초등 교사들의 인식 및 요구 조사. 교과교육학연구, 13(1), 81-112.
- 이선경, 신명경, 김찬종(2005). 자연사박물관의 전시에 반영된 과학의 본성. 한국지구과학회지, 26(5), 376-386.
- 임미혜, 소금현, 심규철, 여성희(2010). 과학관 전시물의 전시영역 및 교육과정과의 연계성 분석. 교과교육학연구, 14(2), 433-451.
- 전수영(2013). 한국 과학관의 역사와 과학관 진흥정책연구. 박물관학보, 24, 107-122.
- 최경희, 장현숙, 이현주(2006). 과학관 교육 프로그램 활용에 대한 초등학교 교사들의 인식. 초등과학교육, 25(3), 331-337.
- 한문정, 양찬호, 노태희(2010). 과학관을 활용한 교수.학습에 대한 교사들의 인식과 교육 요구. 한국과학교육학회지, 30(8), 1060-1074. https://doi.org/10.14697/jkase.2010.30.8.1060
- 허순영, 장덕준, 신재경(2008). 조사연구에서 순위절차를 이용한 항목순위결정에 관한 연구. 조사연구, 9(2), 29-49.
- Anderson, D. & Lucas, K. B. (1997). The effectiveness of orienting students to the physical features of a science museum prior to visitation. Research in Science Education, 27(4), 485-495. https://doi.org/10.1007/BF02461476
- Bamberger, Y. & Tal, T. (2007). Learning in a personal context: Levels of choice in a free choice learning environment in science and natural history museums. Science Education, 91(1), 75-95. https://doi.org/10.1002/sce.20174
- Bell, P., Lewenstein, B., Shouse, A. W. & Feder, M. A. (Eds.). (2009). Learning science in informal environments: People, places, and pursuits. National Academies Press.
- Bradley, A. (1999). Zeroing in on teachers: Quality counts '99. Education Week, 18(17), 46-52.
- Chin, C. & Chia, L. G. (2004). Problem-based learning: Using students' questions to drive knowledge construction. Science Education, 88(5), 707-727. https://doi.org/10.1002/sce.10144
- Falk, J. H. & Balling, J. D. (1982). The field trip milieu: Learning and behavior as a function of contextual events. The Journal of Educational Research, 76(1), 22-28. https://doi.org/10.1080/00220671.1982.10885418
- Griffin, J. & Symington, D. (1997). Moving from task-oriented to learning-oriented strategies on school excursions to museums. Science Education, 81(6), 763-779. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199711)81:6<763::AID-SCE11>3.0.CO;2-O
- Hein, G. E. & Alexander, M. (1998). Museums: Places of learning. American Association of Museums, Education Committee.
- Melber, L. M. & Abraham, L. M. (2002). Science education in US natural history museums: A historical perspective. Science & Education, 11(1), 45-54. https://doi.org/10.1023/A:1013006930636
- National Research Council (1996). National science education standards. National Academies Press.
- National Research Council (2009). Learning science in informal environments: People, places, and pursuits. National Academies Press.
- Orion, N. & Hofstein, A. (1994). Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 31(10), 1097-1119. https://doi.org/10.1002/tea.3660311005
- Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage Publications.
- Prather, J. P. (1989). Review of the value of field trips in science instruction. Journal of Elementary Science Education, 1(1), 10-17. https://doi.org/10.1007/BF03172958
- Ramey-Gassert, L., Walberg, H. J., III. & Walberg, H. J. (1994). Museums as science learning environments: Reexamining connections. Science Education, 78(4), 345-363. https://doi.org/10.1002/sce.3730780403
- Wellington, J. (1990). Formal and informal learning in science: The role of the interactive science centres. Physics Education, 25(5), 247. https://doi.org/10.1088/0031-9120/25/5/307
- Wenglinsky, H. (2000). How teaching matters: Bringing the classroom back into discussions of teacher quality. (ETS Policy Information Report). Princeton, NJ: Educational Testing Service.