Abstract
Hollow prestressed concrete-filled steel tube (HCFT) piles, which combines PHC piles inside thin-wall steel tubes, were developed to increase the flexural strength of the pile with respect to the lateral load. Since P-M curves are needed for evaluating the structural safety of piles when applying HCFT piles to fields, equations for plotting P-M curves of HCFT piles in limit states were proposed. When the yield strength is applied to the steel tube and PC steel bar of HCFT piles, the proposed equations significantly underestimated the flexural strength of HCFT piles. Unlike the flexural strength test results, the proposed equations also provide greater flexural strengths for 12 mm thick steel pipe piles with the same diameter than for HCFT piles. However, when the ultimate strengths are used instead of the yield strengths for the steel tube and PC steel bar, the proposed equations provide the flexural strengths very close to the flexural strength test results.
수평하중에 대한 휨강성을 증대시키기 위해 얇은 두께의 강관 내부에 PHC말뚝을 합성한 중공형 콘크리트 충전강관(HCFT)말뚝을 개발하였고, HCFT말뚝의 현장 적용 시 말뚝의 구조안전성 평가에 필요한 한계상태에서 P-M 상관도를 작도할 수 있는 산정식을 제안하였다. HCFT말뚝을 구성하는 강관과 PC강봉에 대한 강도 값으로 항복응력을 적용할 경우 제안식은 HCFT말뚝의 극한휨내력을 큰 폭으로 과소평가하였고, 축력이 작용하지 않을 때 휨강도시험결과와 달리 HCFT말뚝보다 직경이 동일하고 두께가 12mm인 강관말뚝의 극한휨내력을 더 크게 산정하였다. 그러나 HCFT말뚝을 구성하는 강관과 PC강봉에 대해 항복강도인 fy 대신 극한강도인 fu를 사용하면 제안식은 휨강도시험 측정결과에 매우 근접한 극한휨내력을 제공하는 것으로 나타났다.