Abstract
The study aims to run a 'Process-based Evaluation' and find out its effectiveness in science classes for prospective elementary school teachers. The Process-based Evaluation performed in this study was performed during unit classes and scored when significance was recognized in the student's learning behavior. The conclusions based on the results of the study are as follows. First, students scored an average of 3.6 points on whether the process-oriented assessment conducted during class was appropriate as an assessment. Second, on the basis of the assessment presented by the students, the main positive content is "assessing the process, not the outcome", "contributing positively to class participation" and "promoting accident activities". Third, the negative contents of the assessment grounds presented by the students include 'lack of objectivity in evaluation methods and results', 'the individual tendencies of students are involved in evaluation results' and 'poor learning effects of the textbook knowledge'.
이 연구는 예비초등학교 교사들을 대상으로 한 과학 수업에서 과정 중심 평가를 운영하고 그 효과를 알아내는 것을 목표로 한다. 본 연구에서 수행한 과정 중심 평가는 단위 수업 중에 실시되었으며, 학생의 학습행동에서 유의성이 인정될 때 점수가 매겨졌다. 연구결과에 근거한 결론은 다음과 같다. 첫째, 수업시간에 실시한 과정정중심평가가 평가로서 적절한지에 대해 학생들의 평가는 평균 3.6점이었다. 둘째, 학생들이 제시한 평가 근거에서, 긍정적인 주요내용은 "결과가 아닌 과정을 평가", "수업 참여에 긍정적으로 기여함", "사고 활동의 촉진"이다. 셋째, 학생이 제시한 평가근거에서 부정적 내용은 '평가방법과 결과의 객관성 결여', '학생들의 개별 성향이 평가결과에 관여함', '교과 지식의 학습효과 미흡' 등이 주요 내용이다.