DOI QR코드

DOI QR Code

Exploration on Interpersonal Problems, Emotional Clarity, and Empathic Ability in Engineering Students

공과대학생의 대인관계문제, 정서인식명확성, 공감능력 탐색

  • Choi, Jung Ah (Department of Liberal Arts and Teacher Training, Kumoh National Institute of Technology)
  • 최정아 (금오공과대학교 교양교직과정부)
  • Received : 2019.10.15
  • Accepted : 2019.11.05
  • Published : 2019.11.30

Abstract

The purpose of this study is to explore characteristics of engineering students' Interpersonal Problems, Emotional Clarity, and Empathic Ability compared with humanities and social sciences students. A total of 739 college students participated in the study (459 enginerring students and 280 humanities and social sciences students). We tested research question by employing the t-test. The result showed that engineering students have higher level of clarity of feelings, perspective taking, empathic concern and lower level of attention to feelings, personal distress than humanities and social sciences students. Moreover, engineering students showed lower level of cold, socially avoidant, exploitable problems than humanities and social sciences students. We dicussed that programs aiming at developing engineering students' emotional awareness and improving their interpersonal relationships should be provided.

Keywords

References

  1. 강부명(2003). 대학생들의 사회심리적 스트레스 요인과 대처방식. 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 고문정(2006). 대학생의 공감수준과 대인관계문제 유형의 관계. 학생생활연구, 28, 5-30. 숙명여자대학교 학생생활지도연구소.
  3. 권진희(2011). 정서인식의 명확성과 정서표현성 및 대인관계 문제와의 관계. 상담평가연구, 4(1), 37-49.
  4. 김혜율.김영근(2018). 정신화, 고통 감내력 및 경험회피의 관계: 정서인식 명확성의 매개된 조절효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 30(4), 1219-1238.
  5. 김용희(2014). 대학생의 애착이 대인관계 문제에 미치는 영향: 정서표현 양가성의 매개효과. 청소년학연구, 21(11), 291-316.
  6. 김현진.한종철(2004). 대학생의 우울취약성과 자의식이 대인관계에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(2), p277-294.
  7. 남궁선.이영호(2016). ADHD 아동의 화용론적 결함 및 공감능력 부족과 또래관계문제와의 관련성. 한국심리학회지: 발달, 29(2), 43-61.
  8. 문태형(2017). 예비유아교사와 공과대학생간의 공감하기 및 체계화하기 능력의 비교 연구. 아동교육, 26(4), 219-231.
  9. 박성희(1997). 공감과 친사회 행동. 서울: 민음사.
  10. 박은혜 외(2009). 성차에 대한 Baron-Cohen의 공감하기-체계화하기 이론 검증. 한국심리학회지: 여성, 14(2), 269-286.
  11. 신아영.김정호.김미리혜(2010). 정서 마음챙김이 여자대학생의 정서인식의 명확성, 인지적 정서조절과 스트레스 및 웰빙에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 15(4), 635-652.
  12. 신은경(2012). 고등학생의 공감하기와 체계화하기에 의한 뇌유형과 과학에 대한 학습동기의 분석. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 안은화(2012). 대학생의 분리개별화가 대인관계문제에 미치는 영향. 가톨릭대학교 석사학위논문.
  14. 윤수정 외(2017). 대학생의 감각처리 유형과 대인관계문제 및 성인애착의 관계. 대한지역사회작업치료학회지. 7(2), 9-18. https://doi.org/10.18598/kcbot.2017.07.02.02
  15. 이서진.김은하(2016). 정서인식명확성, 정서표현, 심리적 수용에 따른 군집 비교: 긍정 정서, 부정 정서, 불안 및 우울. 상담학연구, 17(3), 65-87.
  16. 이수정.이훈구(1997). Trait Meta-Mood Scale의 타당화에 관한 연구: 정서지능의 하위요인에 대한 탐색. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 11, 95-116.
  17. 이은진.최정훈(1991). 대인관계 개선을 위한 의사소통 기법훈련의 효과. 한국심리학회 연차 학술발표 논문집, 207-216.
  18. 이한우.염동문.이미희(2014). 대학생의 정서인식이 대인관계에 미치는 영향: 정서표현의 매개효과를 중심으로. 정서행동장애연구, 30(2), 416-434.
  19. 진미경(2013). 대학생의 성인애착과 대인관계문제 및 이성관계에 대한 연구. Korean Journal of Play Therapy. 16(4), 285-300.
  20. 최현옥.김혜리(2010). 대학생의 마음읽기 능력과 공감하기-체계화하기 성향의 성차와 전공차. 한국심리학회지: 발달, 23(1), 119-139.
  21. 태연우(2014). 공과대학생의 지각된 스트레스와 정서조절능력이 학교적응에 미치는 영향. 전주대학교 상담대학원 석사학위논문.
  22. 한가희.이인혜(2016). 대학생의 공감능력과 대인관계 문제. 한국심리학회지: 건강, 21(4), 683-697. https://doi.org/10.18205/KPA.2016.21.4.005
  23. 허인아.이민규(2017). 성인애착의 불안-회피 차원에 따른 대인관계문제: 내면화된 수치심과 정서표현 양가성의 매개효과. 한국심리학회지: 발달, 30(4), 71-91.
  24. Alden, L., Wiggins, J., & Pincus, A.(1990). Construction of circumplex scales for the inventory of interpersonal problem. Journal of Personality Assessment, 55, 521-536. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5503&4_10
  25. Berthoz, S. et al.(2008). Cross-cultural validation of the empathy quotient in French-speaking sample. The Canadian Journal of Psychiatry, 53(7), 469-477. https://doi.org/10.1177/070674370805300712
  26. Ciarrochi, J., Deane, F. P., & Anderson, S.(2002). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and Individual Differences, 32, 197-209. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00012-5
  27. Davis, M. H.(1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44, 113-126. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113
  28. Dizen, M., Berenbaum, H., & Kerns, J.(2005). Emotional awareness and psychological needs. Cognition & Emotion, 19, 1140-1157. https://doi.org/10.1080/02699930500260468
  29. Focquaert, F. et al.(2007). Empathizing and systemizing cognitive traits in the sciences and humanities. Personality and Individual differences, 43, 619-625. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.01.004
  30. Gohm, C. L.(2003). Mood regulation and emotional intelligence: Individual differences. Personality and Social Psychology, 84, 594-607. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.3.594
  31. Gohm, C. L., & Clore, G. L.(2000). Individual differences in emotional experience: Mapping available scales to processes. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 679-697. https://doi.org/10.1177/0146167200268004
  32. Horowitz, L. M., Rosenberg, S. E., & Bear, Ureno, Villasenor(1988). Inventory of Interpersonal Problems: Psychometric Properties and Clinical Applications. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(6), 885-892. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.6.885
  33. Ishak, N. M., Abidin, M. H. Z., & Bakar, A. Y. A.(2014) Dimensions of social skills and their relationship with empathy among gifted and talented students in Malaysia. Procedia-Social and behavioral sciences, 116(21), 750-753. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.292
  34. Kim, Y. H. et al.(2002). Interpersonal Problems examination manual. Seoul: Hakjisa.
  35. Leary, T.(1957). Interpersonal Diagnosis of Personality. New York, NY: Ronald Press.
  36. Salovey P. et al.(1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the trait meta-mood scale. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, and health (pp. 125-154). Washington, D. C.: American Psychological Association.
  37. Salovey, P., & Grewal, D.(2005). The science of emotional intelligence. Current Directions in Psychological Science, 14, 281-285. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00381.x
  38. Sullivan, H. S.(1953). The collected works of Harry Stack Sullivan. The interpersonal theory of psychiatry. New York: Norton.

Cited by

  1. 공학적 공감능력 검사도구 개발 및 타당화 연구 vol.23, pp.5, 2019, https://doi.org/10.18108/jeer.2020.23.5.51