DOI QR코드

DOI QR Code

서울시 유니버설디자인 통합 가이드라인을 기반으로 한 서울자전거 '따릉이' 사용성 연구 -50대 이상 서울시민을 대상으로-

Research on Usability of Seoul Bike based on Seoul Universal Guideline -Focusing on seoul citizens over-50s

  • 김태희 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인전공) ;
  • 김보연 (홍익대학교 국제디자인전문대학원)
  • Kim, Tae-Hee (Dept. of Digital Media Design, Hongik University, International Design School for Advanced Studies) ;
  • Kim, Boyeun (Digital Media Design, Hongik University, International Design School for Advanced Studies)
  • 투고 : 2018.10.17
  • 심사 : 2019.01.20
  • 발행 : 2019.01.28

초록

본 연구의 목적은 서울자전거 이용 수치가 가장 낮은 50대 이상의 시민을 중심으로 사용성 연구를 하는 데에 있다. 실험 전 문헌연구를 통해 유니버설디자인의 배경과 원칙을 알아본 후 '서울시 유니버설디자인 통합 가이드라인'의 배경과 목적, 원칙과 범위를 연구하였다. 이때, 기존 4원칙을 공공서비스에 맞는 원칙으로 재설정하였으며 이를 토대로 두 가지 실험을 시행하였다. 우선, 설문조사를 통해 50대 이상 서울시민은 따릉이를 이용하고자 하는 니즈는 있으나 앱 이용이 어려워서 이용하지 못하고 있다는 점을 알 수 있었다. 이후 시행한 Task 평가 분석을 통해 전체적인 서비스 이용 과정은 편리하다고 생각되나, 서비스를 이용하는 데 가장 큰 요점인 앱 사용성이 떨어져 50대 이상 시민의 서비스 이용 접근성 및 사용성이 떨어진다는 분석 결과가 도출되었다. 이 연구의 분석과 평가가 향후 서울시 공공서비스 디자인에 활용되기를 기대하며 나아가 4차 산업혁명과 함께 이슈화된 노인의 미디어 소외에 관한 문제에서도 이바지할 수 있기를 바란다.

The purpose of this study is to research on usability of Seoul Bike focusing on seoul citizens over-50s. Before the test, I researched Seoul Universal Design Guideline's background, purpose, principle and range through literature review. Then I did two tests based on re-establishment of the existing principle to fit the public service. First, I have noticed that using the service through an application was difficult for seoul citizens over-50s even if they have NEEDS for using Seoul Bike according to the survey. Next, I drew the result from User Task Evaluation Analysis. Due to the low app usability(the main point of the service) and accessibility and usability status was rate low, but the overall service process was comfortable and convenience. I expect this study will be a good resouce for public service design.

키워드

DJTJBT_2019_v17n1_287_f0001.png 이미지

Fig. 1. Purpose of Seoul Universal Design Guideline

DJTJBT_2019_v17n1_287_f0002.png 이미지

Fig. 2. Principle of Seoul Universal Design Guideline

Table 1. New Principle for Service Design based on Seoul Universal Guideline

DJTJBT_2019_v17n1_287_t0001.png 이미지

Table 2. User List

DJTJBT_2019_v17n1_287_t0002.png 이미지

Table 3. User Task of Seoul Bike

DJTJBT_2019_v17n1_287_t0003.png 이미지

Table 4. Result of User Task Evaluation

DJTJBT_2019_v17n1_287_t0004.png 이미지

Table 5. Problems from User Task Evaluation’s Result

DJTJBT_2019_v17n1_287_t0005.png 이미지

Table 6. Question List

DJTJBT_2019_v17n1_287_t0006.png 이미지

Table 7. Score of the Question

DJTJBT_2019_v17n1_287_t0007.png 이미지

참고문헌

  1. H. J. Jeon. (2018). The Seoul Bike's membership has increased, Seoul, http://spp.seoul.go.kr/main/news/news_report.jsp#view/253821
  2. Z. Feng. (2009). A Study on Universal Design by 2008 Beijing Olympic-Focused on Public Design-, Master's Degree dissertation. Graduate School of Dong Yang University, Seoul.
  3. Brian M. (2017). The application of Universal Design principles for developing countrie. Bulidesign. http://buildesign.co.ke/universal-design-applications/
  4. Jeju Universal Design Guideline.. (2016). Jeju Special Self-Governing Province.
  5. Seoul Universal Design Guideline. (2017). Seoul City.
  6. Y. J. Namkoong. (2011). Reestablish concepts analysis of Universal Design Research. Journal Korea Society of Visual Design Forum, 31, 371-380.
  7. The Seoul Institute. (2018). Seoul Bike, who and when use now?(Seoul Inforgraphics no.268). Seoul : The Seoul Institute.
  8. Seoul Metropolitan Goverment. (2018). Seoul City&Naver are developing 'Path finding Service' for handicapped users. Newswire. http://www.newswire.co.kr/newsRead.php?no=874967
  9. M. Y. Kim & S. J. Byun. (2018). The Improvement Index of Smart Public Services to Advance Information Accessibility for the Elderly. Journal of Digital Convergence, 16(5), 43-53. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.5.043
  10. H. K. Park. (2018). An analytic study on usage characteristics of the public bike rental service, "Seoul Bike" at rush hours, Master's Degree dissertation. University of Seoul, Seoul.
  11. H. G. Kim & S. I. Kim. (2018). A Study on the Direction of Public Bicycle Development in Korea -Focused on Ttareungyi and Nuviza. Journal of Digital Convergence, 16(8), 263-267. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.1.263
  12. S. R. Sung, Y. J. Jeon, K. Nah & E. K. Lee. (2017). Analysis for Age-friendly City Design Based on User Research Analysis -Focused on Senior Lifestyle. Journal of The Korean Society Design Culture, 23(2), 322-334.
  13. K. Nah, S. R. Sung, Y. J. Jeon & E. K. Lee. (2017). A Study on Design Development Direction for Designing Aging Friendly City through The Case Analysis. Journal of Digital Convergence, 15(6), 61-69. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.1.61
  14. H. K. Nam-Gung, I. h. Kim & H. R. Chun. (2017). Study on the Correlates of Digital Disparity among Older Seoul Residents. Journal of Digital Convergence, 15(4), 73-81. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.4.73
  15. J. G. Jo. (2018). Usability Evaluation using Heuristic Evaluation Method in Mobile Apps. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(6), 919-926.