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The Research of Exploring Factors Impact on User's Continuance Usage of Chinese Short-clip Application: Based on the Unified Theory of Acceptance and use of Technology (UTAUT) and Flow Theory

중국 쇼트 클립 어플리케이션 지속 이용의도 연구: 플로우 이론과 통합기술수용모형을 바탕으로

  • 항월 (경희대학교 문화관광콘텐츠학과) ;
  • 남윤재 (경희대학교 문화관광콘텐츠학과)
  • Received : 2018.11.26
  • Accepted : 2019.01.29
  • Published : 2019.02.28

Abstract

This research explored how the various of factors including performance expectancy, effort expectancy, social influence and facilitating conditions and some external factors consisting of critical mass, attention, perceived enjoyment, and time distortion had impacts on users' usage of short-clip application based on flow theory and the UTAUT model. The research employed SEM with 263 valid questionnaires. The results showed that social influence and satisfaction factors had positive impacts in sustainable usage of mobile short-clip application, while the other factors have no special effect on it. The results also indicated that time distortions had a negative effect in the intention of continuous usage. Furthermore, performance expectancy, perceived enjoyment, and time distortions had positive impacts in users' satisfaction. The beneficial effects of critical mass on social influence had been recognized through this study.

본 연구는 모바일 쇼트 클립 어플리케이션의 수용에 관한 연구로서, UTAUT모델과 플로우(Flow)이론을 기반으로 성과기대, 노력기대, 사회적 영향, 결정적 다수, 주의집중, 즐거움, 시간왜곡 등의 변인이 쇼트 클립 이용 만족과 지속사용 여부에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 본 연구는 중국인 이용자를 대상으로 온라인 조사를 통하여 이루어졌으며, 최종 263명의 유효 응답을 바탕으로 구조방정식모형을 제시하고 분석하였다. 연구결과로는 성과기대, 즐거움, 시간왜곡은 사용만족도에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났으며, 결정적 다수에 대한 지각 또한 사회적 영향에 통계적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 지속사용여부에 관련하여서는 기술수용관련 변인 중 사회적 영향이 지속사용 여부에 긍정적인 영향을 주고 있었고, 플로우 이론에 도출 된 변인 중 시간왜곡은 지속적 사용의도에 부정적이면서 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다.

Keywords

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그림 1. 연구모형

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그림 2. 구조방정식 모형

표 1. 측정도구의 구성 및 출처

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표 2. 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 결과

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표 3. 확인적 요인분석 결과

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표 4. 가설검증 결과

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