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An Analysis on Efficiency and Influencing Factors of the Quasi-Public Bus Operating System in Busan Metropolitan City Using DEA

DEA를 활용한 부산광역시 준공영제 시내버스 운용 효율성 평가 연구

  • 성우용 (부산대학교 사회과학대학 행정학과) ;
  • 강재호 (부산대학교 사회과학대학 행정학과)
  • Received : 2018.11.26
  • Accepted : 2019.01.18
  • Published : 2019.02.28

Abstract

This paper empirically analyzed the factors of operational efficiency after the quasi-public bus operating system in Busan Metropolitan City. DEA analysis result, for CRS the annual efficiency in 2010 of bus routes that can be transferred to subway lines 1 was the highest. The annual efficiency of bus routes that can be transferred to subway lines 2 shows the largest annual average of 0.923 in 2016 under the CRS average gradually improved over the year. Annual efficiency of subway lines No. 3 and transferable bus routes gradually improved from 2009 to 2015, but declined again in 2016. Among 536 routes for four years on 134 routes per year, 205 routes were found to be inefficient. In order to increase efficiency of the 205 routes, it is suggested that the number of routes should be reduced. In addition, the analysis results on DEA using the Tobit calibration, the most significant factors affecting the operational efficiency index were the time taken, followed by the number of passengers and the number of passengers transferred.

부산광역시의 시내버스 준공영제 실시 이후 운영 효율성 요인을 실증적으로 분석하였다. DEA 분석결과, CRS의 경우 지하철 1호선과 환승 가능한 버스노선의 연도별 효율성은 2010년도가 가장 높았다. 지하철 2호선과 환승 가능한 버스노선의 연도별 효율성은 CRS 평균이 연차적으로 점차 향상되어 2016년 0.923로 가장 크게 나타났다. 지하철 3호선과 환승 가능한 버스노선의 연도별 효율성이 2009년부터 2015년까지는 점차 향상되는 모습을 보이다가 2016년도에는 다시 하락하였다. 전체 134개 노선의 4개 연도 536개 노선 중 비효율적으로 나타난 노선은 205개이다. 205개 노선의 효율성을 제고하기 위해서는 규모의 축소 즉, 노선의 운행횟수 등을 감축해야 함을 시사하고 있다. 또한 Tobit 회귀분석을 활용하여 분석결과, 운영 효율성 지수에 유의미한 영향을 미치는 요인으로서는 소요시간이 가장 컸고, 그 다음으로 이용객수, 환승객수의 순으로 나타났다.

Keywords

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그림 1. 분석 모형

표 2. 시내버스 노선별 운행대수 현황

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표 1. 부산광역시 시내버스 운행현황

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표 3. 효율성 분석을 위한 투입 및 산출변수

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표 4. 변수의 기술적 통계량

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표 5. 지하철 1호선과 환승가능노선 연도별 효율성 측정결과

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표 6. 지하철 2호선과 환승가능노선 연도별 효율성 측정결과

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표 7. 지하철 3호선과 환승 가능한 노선에 대한 연도별 효율성 측정결과

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표 8. 지하철 1호선(효율성지수, 준거횟수 및 규모경제성)

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표 9. 지하철 2호선(효율성지수, 준거횟수 및 규모경제성)

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표 10. 지하철 3호선(효율성지수, 준거횟수 및 규모경제성)

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표 11. 준거 노선과 효율성 목표치(CRS)

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표 12. Tobit 회귀분석 결과(CRS)

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표 13. 상관계수

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