초록
본 연구의 목적은 중국 전자상거래 기업의 운영 효율성을 평가하고 효율성을 향상시키기 위한 방안을 제시하는 것이다. 본 논문에서는 중국 상무부가 선정한 2017~2018년도 전자상거래 시범기업 중에서 16개 기업을 대상으로 선정하여 전자상거래 기업의 운영 효율성에 대한 실증적 연구를 진행하였다. 투입관점에서 기업의 운영 효율을 측정하기 위해 3개의 입력지표와 2개의 출력지표를 선정하여 데이터포락분석법(DEA)을 활용하여 분석하였다. 분석은 2018년 데이터를 활용한 횡단면 분석과 2016년부터 2018년까지 3년 데이터를 활용하여 종단면 분석을 실시하여 기술효율, 순수기술효율 및 규모효율을 산출하였다. 분석결과 중국 전자상거래 기업의 전반적인 효율성은 지속적으로 향상되고 있으며, 사업 역량과 사업 규모도 점차적으로 향상되고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 전자상거래 시범기업의 운영 효율성 분석을 통해 전자상거래 시범기업의 경쟁력을 평가하고, 운영 효율을 높이기 위한 대책을 제시하였고. 동시에, 규모를 조정하여 경쟁 우위를 강화하기 위한 몇 가지 합리적인 제안을 제시하였다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is to evaluate the operational efficiency of Chinese e-commerce companies and to present measures to improve efficiency. This paper selected 16 enterprises as the research objects, from the e-commerce demonstration enterprises of the Ministry of Commerce of China in 2017-2018, to conduct an empirical study on the operating efficiency of e-commerce enterprises. By using DEA method, we selected 3 input and 2 output indicators to measure the input-output efficiency of enterprises from input-oriented. Using different model in DEA, we calculated the technical efficiency, pure technical efficiency and scale efficiency, also efficiency based on the sample of 2018 and horizontal analysis from 2016 to 2018. The analysis showed that the overall efficiency of Chinese e-commerce companies was continuously improving, and that their business capabilities and business scale were also gradually improving. Through the calculation of efficiency, we evaluated the competitiveness of the e-commerce demonstration enterprises, and explored measures to improve their management efficiency. At the same time, it put forward some reasonable suggestions to adjust the scale, and enhance the competitive advantage.