DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Effects of Small Business CEO's Competence Types on Business Performance

소기업CEO의 역량유형별 기업성과 영향분석

  • Received : 2019.10.15
  • Accepted : 2019.12.20
  • Published : 2019.12.31

Abstract

This study analyzed the effects of small business CEO's competencies type on business performance. For this purpose, 4 independent variables(strategic, marketing, management and network competencies) and 2 dependent variables(financial and non-financial performance) were used. 220 data were collected from the field survey questionnaires administered to a convenience sample of small business CEO. For hypothesis testing, the IBM SPSS Statistics 24.0 was used. Frequency analysis, exploratory factor analysis, correlation analysis, and hierarchical regression analysis were conducted. Empirical studies showed as follows. First, this study showed that the four competencies were significant to financial performance and the three competencies(except management competencies) were significant to non-financial performance. The higher small business CEO's competencies, the more likely it affects both the financial and non-financial performance of the company. Second, effects of small business CEO's competencies on financial performance were analyzed in order of network competencies > management competencies > strategic competencies > marketing competencies. Third, effects of small business CEO's competencies on non-financial performance were analyzed in order of network competencies > marketing competencies > strategic competencies. These findings had some implications. In academia, the impact forces of 4 small business CEO's competencies were analyzed for the first time. In practices, successful start-ups or sustainable management requires an interest in the active enhancement of small business CEO's competencies.

본 연구는 소기업 CEO 역량유형별 기업성과 영향을 분석한 것이다. 독립변수로는 소기업CEO들의 4가지 역량 즉, 전략적 역량, 마케팅 역량, 관리 역량, 네트웍 역량을 설정하였고 이것이 종속변수인 재무적 성과와 비재무적 성과에 유의한 영향관계를 미치는지를 분석하였다. 또한 영향을 미치는 소기업의 CEO 역량 중 그 영향력의 크기도 함께 실증적으로 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 설정한 소기업 CEO의 4가지의 역량은 재무적 성과에 모두 유의한 영향이 있는 것으로 나타났으며, 비재무적 성과에는 관리역량을 제외하고 모두 유의한 영향이 있는 것으로 나타났다. 소기업CEO의 역량이 높을수록 기업의 재무적 성과 및 비재무적 성과가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 소기업CEO의 4가지 역량 중 재무적 성과에 미치는 영향력의 크기는 네트웍 역량 > 관리 역량 > 전략적 역량 > 마케팅 역량 순으로 분석되었다. 셋째, 비재무적 성과에 미치는 영향력의 크기는 네트웍 역량 > 마케팅 역량 > 전략적 역량 순으로 나타났다. 본 연구는 소기업CEO의 역량을 세분화하여 기업성과와 연관해서 분석하면서 그 영향력의 크기를 밝혔다는데 학문적인 의의가 있었으며, 성공적인 창업을 하거나 지속가능한 경영을 위해서는 소기업CEO대상으로 정부와 관계기관의 적극적인 교육을 통해서 역량강화에 관심을 기울여야 한다는 점에서 실무적인 의의를 찾을 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강공경열(2014), 경영자 특성과 기술경영 활동이 혁신성과와 기업 성과에 미치는 영향, 박사학위논문, 부산대학교 대학원
  2. 권미영(2010), 기업가 특성, 마케팅 능력 및 네트워크 특성이 기술 창업기업의 성과에 미치는 영향, 박사학위논문, 부산대학교 대학원.
  3. 김병년, 양동우(2014), "중소벤처기업의 특성과 성장통, 경영성과 와의 관계에 관한 실증연구," 벤처창업연구, 9(3), 75-88.
  4. 김순태(2013), 소상공인 특성과 정부지원 정책 요인이 사업전략 및 기업 성과에 미치는 영향, 박사학위논문, 충북대학교 대학원.
  5. 김완재(2007), "창업자 특성과 소기업 창업성과 간 관계에 관한 연구," 벤처창업연구, 2(3), 33-60.
  6. 김창봉, 이승현(2017), "1인 기업 창업자 역량이 기업 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구," 대한경영학회지, 30(8), 1387-1407.
  7. 김춘화, 강병오, 윤형보(2013), "점포 창업자의 창업 전 창업교육 및 현장체험이 점포의 운영성과에 미치는 영향에 관한 실증연구," 한국산학기술학회지, 14(3), 1135-1147.
  8. 김형철(2011), "벤처기업 내부역량과 경쟁전략 간의 적합성이 기업 성과에 미치는 영향에 관한 연구," 대한경영학회지, 24(2), 769-787.
  9. 문용린, 유경재, 전종희, 엄채윤(2007), "개인의 역량측정을 위한 다중지능 하위요소의 재분석," 교육심리연구, 21(2), 283-309.
  10. 박명수(2012), 중소기업 경영자의 창업경험이 기업성과에 미치는 영향: 창업실패율을 중심으로, 박사학위논문, 중앙대학교 대학원.
  11. 박용호, 김용태(2014), "창업멘토링이 창업 및 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구," 상업교육연구, 28(5), 513-528.
  12. 방혜민(2016), 창업자 특성이 기술창업 성과에 미치는 영향: 창업 생태계 플랫폼의 조절효과, 박사학위논문, 호서대학교 벤처대학원.
  13. 서명선(2016), "항공사 객실승무원의 역량이 직무만족, 고객지향 성에 미치는 영향," 한국항공경영학회지, 14(2), 141-172.
  14. 성규선, 최양애(2018), "소상공인 역량 강화교육이 경영성과에 미 치는 영향," 벤처혁신연구, 1(1), 99-112. https://doi.org/10.22788/1.1.7
  15. 성옥석(2015), "소상공인 창업자 특성이 경영마인드 개선과 역량 제고 및 성과에 미치는 영향," 대한경영학회지, 28(2), 581-599.
  16. 소상공인보호 및 지원에 관한 법률, 시행령, 시행 규칙(2015년 시행 2017년 7월 개정)
  17. 손성곤(2013), 외식업 종업원 역량이 서비스몰입과 기업성과 지각 에 미치는 영향, 박사학위논문, 조선대학교 대학원.
  18. 손은호, 김경환(2007). "핵심 역량과 경쟁전략 간의 적합성이 기업 성과에 미치는 영향: 호텔산업을 중심으로," 호텔경영학연구, 16(5), 93-111.
  19. 송지준(2015), 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석방법, 21세기사, 서울
  20. 송흥규(2016), "소상공인의 역량이 서비스몰입과 기업성과에 미치는 영향," 관광레저연구, 28(10), 443-461.
  21. 양수희, 김명숙, 정화영(2011), "기술창업 기업의 기업가 역량과 기술사업화 능력이 경영성과에 미치는 영향," 벤처창업연구, 6(4), 195-213. https://doi.org/10.16972/APJBVE.6.4.201112.195
  22. 오상영, 홍현기, 전제란(2009), "정부의 중소기업 지원정책과 기업 성과와의 상관성 분석," 한국산학기술학회논문지, 10(7), 1696-1701. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.7.1696
  23. 원종하, 정대현(2017), "소상공인의 기업가 특성이 기업성과에 미치는 영향," 벤처창업연구, 12(1), 111-121. https://doi.org/10.16972/APJBVE.12.1.201702.111
  24. 윤종록, 김형철(2009), "벤처기업의 창업가 특성과 차별화 전략이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구," 대한경영학회지, 22(6), 3693-3721.
  25. 이남주(2010), 소상공인의 기업성과 결정요인에 관한 연구, 박사 학위논문, 동아대학교 대학원.
  26. 이남주, 이충섭(2010), "소상공인의 성장 단계별 경영전략과 지원 서비스의 기업성과 영향," 재무와 회계정보저널, 10(2), 167-188.
  27. 이병구(2010), 소상공인 경쟁력 강화를 위한 핵심 성공요인에 관한 연구, 박사학위논문, 건국대학교 대학원
  28. 이장우, 장수덕(2001), "벤처기업의 성장단계별 성공요인에 관한 탐색적 연구," 인사조직연구, 9, 59-92.
  29. 이충섭, 이남주, 김준호(2009), "소상공인의 시장 환경특성과 지원 서비스가 균형성과에 미치는 영향," 회계정보연구, 27(1), 261-284.
  30. 장수덕(2007), "기업가의 사회적 역량과 신뢰의 상호작용이 벤처 기업의 매출액 성장률에 미치는 영향," e-비즈니스 연구, 8(1), 198-217
  31. 장창권(2016), 소상공인의 기업가정신과 경영자역량이 기업성과 에 미치는 영향에 관한 연구, 박사학위논문, 숭실대학교 대학원.
  32. 전인오(2012), "창업보육기업의 기술 사업화에 따른 기술역량이 지원과 경영성과 단계에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 12(9), 325-339. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.09.325
  33. Atuahene-Gima, K. and J. Murray(2007), "Exploratory and exploitative learning in new product development: A social capital perspective on new technology ventures in China," Journal of International Marketing, 15(2), 1-29. https://doi.org/10.1509/jimk.15.2.1
  34. Baron, R. A. and G. D. Markman(2003), "Beyond social capital : The role of entrepreneurs' social competence in their financial success," Journal of Business Venturing, 18(1), 41-60. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(00)00069-0
  35. Carpenter, M. A.(2002), "The Implications of strategy and social context for the relationship between top management team heterogeneity and firm performance," Strategic Management Journal, 23(3), 275-284 https://doi.org/10.1002/smj.226
  36. Draganidis, F. and G. Mentzas(2006), "Competency based management: A review of systems and approaches," Information Management & Computer Security, 14(1), 51-64. https://doi.org/10.1108/09685220610648373
  37. Han, J. H.(2005), Seven Survival Strategies for Overcome Depression, Random House Joongang Press, Seoul
  38. Horne, M.(1992), "Understanding the competitive process: A guide to effective intervention in the small firms sector," European Journal of Operational Research, 56(1), 54-66. https://doi.org/10.1016/0377-2217(92)90292-H
  39. Itter, C. D. and D. F. Larcker(1997), "Quality strategy, strategic control systems, and organizational performance accounting," Organizations and Society, 22(3-4), 293-314. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(96)00035-9
  40. Johnson, R. E., C. H. Chang, and L. Q. Yang(2010), "Commitment and motivation at work: The relevance of employee identity and regulatory focus," Academy of Management Review, 35(2), 226-245. https://doi.org/10.5465/AMR.2010.48463332
  41. McClelland, D. C.(1973),Testing for competence rather than for intelligence," American Psychologist, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
  42. Ng, H. S. and D. M. H. Kee(2018), "The core competence of successful owner managed SMEs," Management Decision, 56(1), 252-272. https://doi.org/10.1108/MD-12-2016-0877
  43. Wernerfelt, B.(1984), "A resource-based view of the firm," Strategic Management Journal, 5(2), 171-180. https://doi.org/10.1002/smj.4250050207
  44. Zahra, S. A. and J. G. Covin(1995), "Contextual influences on the corporate entrepreneurship-performance relationship : A longitudinal analysis," Journal of Business Venturing, 10(1), 43-58. https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)00004-E