DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Cyberbullying Prevention Education

사이버 괴롭힘 대처 예방 교육의 효과

  • Received : 2019.09.17
  • Accepted : 2019.10.15
  • Published : 2019.12.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of cyber bullying prevention education on university students. The subjects were 64 college students and were assigned to experimental group or Comparison group. The experimental group(n = 33) was educated about cyberbullying coping strategies, and the Comparison group(n = 31) was educated about general cyberbullying We used the Basic Emotions Scale, Helplessness Scale, and Competence Scale to confirm the efficacy of the education. Results, Both the experimental group and the Comparison group showed less negative emotions and helplessness after the education than before the education. In the experimental group, competence was significantly higher than the Comparison group. These results suggest that the inclusion of coping strategy is more effective in increasing competence than cyber bullying prevention education. Finally, the limitations of this study were discussed along with suggestions for further research.

본 연구에서는 대학생들을 대상으로 사이버 괴롭힘 예방 교육의 효과를 알아보고자 하였다. 연구는 대학생 64명을 대상으로 실시하였으며, 참가자들은 실험 집단 또는 비교 집단에 무선 할당되었다. 실험 집단(n = 33)은 사이버 괴롭힘 대처 전략을 포함한 예방 교육을 받았고, 비교 집단(n = 31)은 일반적인 사이버 괴롭힘에 대해 교육받았다. 교육의 효과를 확인하기 위해 기본정서 척도, 무력감 척도, 유능감 척도를 사용하였다. 연구결과, 실험 집단과 비교 집단 모두 교육 전보다 교육 후에 기본정서에서의 부적정서와 무력감이 감소하였다. 비교 집단은 교육 전·후 유능감에서 유의한 차이를 보이지 않았으나, 실험 집단은 교육을 받은 후 유능감이 유의하게 증가하였다. 다음의 결과는 사이버 괴롭힘 피해 예방 교육에 사이버 괴롭힘에 대한 정보를 제공하는 것 이상으로 대처 전략을 포함시키는 것이 유능감을 증가시키는데 효과적임을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 한국인터넷진흥원, 인터넷이용 실태조사, 2017.
  2. 안성진, 이창호, 조윤오, 오인수, 김봉섭, 김경희, 이승하, 진달용, 임상수, 최숙영, 이원상, 이유미, 신나민, 사이버 괴롭힘의 이해와 대책, 교육과학사, 2015.
  3. 한국인터넷진흥원, 사이버 폭력 실태조사, 2014.
  4. 한국정보화진흥원, 사이버 괴롭힘에 대한 이해와 대응 방안, 2013.
  5. 학교 폭력 예방 및 대책에 관한 법률, 제2조 제1의3.
  6. M. L. Ybarra, K. J. Mitchell, D. Finkelhor, and J. Wolak, "Examining characteristics and associated distress related to internet harassment: Findings from the second youth internet safety survey," Pediatrics, Vol.118, No.4, pp.1169-1177, 2006.
  7. W. M. Craig, "The relationship among bullying, victimization, depression, anxiety, and aggression in elementary school children," Personality and Individual Differences, Vol.24, No.1, pp.123-130, 1998. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(97)00145-1
  8. M. Fekkes, F. I. Pijpers, and S. P. Verloove-Vanhorick, "Bullying behavior and associations with psychosomatic complaints and depression in victims," The Journal of Pediatrics, Vol.144, No.1, pp.17-22, 2004. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2003.09.025
  9. R. Navarro, S. Yubero, E. Larranaga, and V. Martinez, "Children's cyberbullying victimization: Associations with social anxiety and social competence in a spanish sample," Child Indicators Research, Vol.5, No.2, pp.281-295, 2012. https://doi.org/10.1007/s12187-011-9132-4
  10. 이창호, 신나민, 하은빈, "청소년 사이버 괴롭힘 실태 및 대응방안연구," 한국 청소년정책연구원 연구보고-14-R07, 2014.
  11. 김현수, 무기력의 비밀, 에듀니티, 2016.
  12. S. Hinduja and J. W. Patchin, "Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to offending and victimization," Deviant Behavior, Vol.29, No.2, pp.129-156, 2008. https://doi.org/10.1080/01639620701457816
  13. S. Perren, J. Dooley, T. Shaw, and D. Cross, "Bullying in school and cyberspace: Associations with depressive symptoms in swiss and australian adolescents," Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, Vol.4, No.1, p.28, 2010. https://doi.org/10.1186/1753-2000-4-28
  14. A. Ittel, C. R. Mueller, J. Pfetsch, and S. Walk, "Coping of cybervictimization in adolescence-emotional and behavioral reactions to cyberbullying," Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, Vol.63, No.5, pp.343-360, 2013. https://doi.org/10.13109/prkk.2014.63.5.343
  15. S. Pieschl, T. Porsch, T. Kahl, and R. Klockenbusch, "Relevant dimensions of cyberbullying-results from two experimental studies," Journal of Applied Developmental Psychology, Vol.34 No.5, pp.241-252, 2013. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2013.04.002
  16. A. Nocentini, J. Calmaestra, A. Schultze-Krumbholz, H. Scheithauer, R. Ortega, and E. Menesini, "Cyberbullying: Labels, behaviours and definition in three european countries," Australian Journal of Guidance and Counselling, Vol.20, No.2, pp.129-142, 2010. https://doi.org/10.1375/ajgc.20.2.129
  17. 하타노기요오, 이나가키가요코, 유능감을 키우는 교실: 무기력의 심리학, 정민사, 2007.
  18. 오광진, 통합체육에 대한 부모의 태도와 장애아의 운동참가 및 유능감 지각의 관계, 서울대학교, 박사학위논문, 2000.
  19. 옥정, 청소년기 애착 안정성과 우울성향의 관계-지각된 유능감(Perceived Competence)의 매개효과를 중심으로, 이화여자대학교, 석사학위논문, 1998.
  20. 정여주, 김동일, "청소년의 사이버 폭력 피해 경험과 정서조절," 상담학연구, 제13권, 제2호, pp.645-663, 2012.
  21. 김경은, 윤혜미, "청소년의 사이버 폭력에 관련된 생태체계변인의 영향," 청소년복지연구, 제14권, 제1호, pp.213-238, 2012.
  22. 정완, "사이버범죄의 실태와 동향 및 대응책," 홍익법학, 제10권, 제1호, pp.195-224, 2009.
  23. Q. Li, "Cyberbullying in high schools: A study of students behaviors and beliefs about this new phenomenon," Journal of Aggression, Maltreatment and Trauma, Vol.19, No.4, pp.372-392, 2010. https://doi.org/10.1080/10926771003788979
  24. T. Vollink, C. A. W. Bolman, A. Eppingbroek, and F. Dehue, "Emotion-focused coping worsens depressive feelings and health complaints in cyberbullied children," Journal of Criminology, article 416976, 2013.
  25. H. Machackova, A. Cerna, A. Sevcikova, L. Sevcikova, and K. Daneback, "Effectiveness of coping strategies for victims of cyberbullying," Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Vol.7, No.3, article 5, 2013. https://doi.org/10.5817/CP2013-3-6
  26. A. H. Den Hamer and E. A. Konijn, "Can emotion regulation serve as a tool in combating cyberbullying?," Personality and Individual Differences, Vol.102, pp.1-6, 2016. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.06.033
  27. T. Diamanduros, E. Downs, and S. J. Jenkins, "The role of school psychologists in the assessment, prevention, and intervention of cyberbullying," Psychology in the Schools, Vol.45, No.8, pp.693-704, 2008. https://doi.org/10.1002/pits.20335
  28. R. M. Kowalski and P. W. Agatston, "Cyberbullying: Aprevention curriculum for grades 3-5," Center City, MN: Hazelden, 2009.
  29. S. P. Limber, R. M. Kowalski, and P. W. Agatston, "Cyberbullying: A prevention curriculum for grades 6-12," Center City, MN: Hazelden, 2008.
  30. R. M. Kowalski, S. P. Limber, S. Limber, and P. W. Agatston, "Cyberbullying: Bullying in the digital age," Oxford: Wiley-blackwell, 2012.
  31. 정찬호, 김원, 노정민, 채정호, "인지행동적 방법에 기초한 통괄적 학습 증진 프로그램의 효능: 부모 평가를 기준으로 한 예비적 연구," 인지행동치료, 제4권, 제1호, pp.79-88, 2004.
  32. P. R. Pintrich "The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning," International Journal of Educational Research, Vol.31, No.6, pp.459-470, 1999. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4
  33. D. Borich, Effective Teaching Methods, Prentice Hall, 2007.
  34. J. H. Wright, M. R. Basco, and M. E. Thase, Learning Cognitive-Behavior Therapy, American Psychiatric Press, 2005.
  35. 조윤오 "청소년의 사이버 괴롭힘 피해 실태 및 피해유발 요인 연구," 한국공안 행정학회보, 제53권, pp.303-328, 2013.
  36. M. A. Campbell, "Cyberbullying: An old problem in a new guise?," Australian Journal of Guidance and Counselling, Vol.15, No.1, pp.68-76, 2005. https://doi.org/10.1375/ajgc.15.1.68
  37. M. J. Power, "The structure of emotion: An empirical comparison of six models," Cognition and Emotion, Vol.20, No.5, pp.694-713, 2006. https://doi.org/10.1080/02699930500367925
  38. 최윤경, 윤혜영, 정서중심인지치료, 학지사, 2015.
  39. L. Breitkopf, "Die hilflosigkeitsskala [The helplessness scale] Diagnostica," Vol.31, No.3, pp.221-233, 1985.
  40. 신명희, 강소연, 김은경, 김정민, 노원경, 서은희, 송수지, 원영실, 임호용 교육심리학, 학지사, 2014.
  41. E. Frydenberg and C. Brandon, "The best of coping: Instructors manual," Melbourne, Australia: Oz Child, 2007.
  42. M. S. Lee, W. Zi-Pei, L. Svanström, and K. Dalal, "Cyberbullying prevention: Intervention in taiwan," Plos One, Vol.8, No.5, e64031, 2013. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0064031