DOI QR코드

DOI QR Code

Narrative Strategy of UHD TV Human Documentary:Focusing on

UHD TV휴먼다큐멘터리 서사전략: <순례-집으로 가는 길>을 중심으로

  • 권상정 (아주대학교 라이프미디어협동과정) ;
  • 장우진 (아주대학교 미디어학과)
  • Received : 2019.10.10
  • Accepted : 2019.11.11
  • Published : 2019.11.28

Abstract

As with all narrative forms based on media, the narrative method of TV human documentary is closely related to the change of broadcasting environment. In 2017, the world's first terrestrial UHD broadcast was launched in Korea, and in September of that year, KBS broadcasted the UHD special documentary series. , made of UHD capable of ultra-high definition video and immersive audio, showed a narrative approach completely different from the existing TV human documentary. Instead of all-out narration, which was considered an essential element in the TV human documentary, it used the modest first-person narration of the characters, while actively using drones capable of various compositions to express the psychology of the characters in detail and enable viewers' immersion. In addition, the Montage editing technique, an editing method that has not been attempted in TV human documentaries, utilizes the narrative development method of 'showing' as a video without 'explaining' with narration. After , many similar narrative documentaries are broadcast, and the flow and direction of TV human documentaries are changing under UHD broadcasting environment.

매체를 기반으로 하는 모든 이야기 형식이 그렇듯이 TV휴먼다큐멘터리의 서사 방식 역시 방송환경의 변화와 밀접한 연관성을 가지고 있다. 2017년 세계 최초로 지상파 UHD 방송이 우리나라에서 시작되었고 그 해 9월 KBS는 UHD특집 휴먼다큐멘터리 <순례>시리즈를 방송했다. 초고화질 비디오와 몰입형 오디오 구현이가능한 UHD로 제작된 <순례>는 기존의 TV휴먼다큐멘터리와는 전혀 다른 서사 방식을 보여주었다. TV휴먼 다큐멘터리에서 필수요소로 여겨지던 전지적 내레이션 대신 등장인물의 절제된 1인칭 내레이션을 사용하는 한편 다양한 구도 구현이 가능한 드론을 적극 활용해 등장인물의 심리를 섬세하게 표현, 시청자의 몰입을 가능하게 했다. 또한 TV휴먼다큐멘터리에서는 시도되지 않았던 편집방식인 몽타쥬 편집기법을 통해 내레이션으로 '설명하지' 않고 영상으로 '보여주는' 방식의 서사 전개 방식을 활용하고 있다. <순례-집으로 가는 길> 이후에 이와 유사한 서사 방식의 다큐멘터리가 다수 방송되며 UHD방송환경 아래에서 TV휴먼다큐멘터리의 흐름과 방향이 달라지고 있다는 것을 확인할 수 있다.

Keywords

References

  1. https://www.yna.co.kr/view/AKR20170915139700005, 2019.11.21.
  2. http://www.pdjournal.com/news/articleView.html?idxno=60961, 2019.11.21.
  3. 김균, 전규찬, 다큐멘터리와 역사, 한울아카데미, 2003.
  4. 이진이, 한국TV다큐멘터리 포맷, 커뮤니케이션북스, 2016.
  5. 이종수, "한국 휴먼다큐멘터리의 시대성과 사회성-다큐멘터리 내용, 형식의 변화와 사회적 맥락과의 연관성을 중심으로," 언론과 사회, 제10권, 제2호, pp.35-72, 2002(3).
  6. 함현, "휴먼 다큐멘터리의 표현 방식에 관한 연구," 영상기술연구, 제9호, pp.201-224, 2007(12).
  7. 이익희, "다큐멘터리 인터뷰 영상표현의 정량적 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제1호, pp.113-122, 2011(1). https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.1.113
  8. 이규정, "플랫폼 차이에 따른 다큐멘터리 영상 재현의 차별화에 관한 연구," 영화연구, 제68권, pp.123-152, 2016.
  9. 박덕춘, "휴먼다큐멘터리 프로그램의 촬영기법의 특징 연구:대구MBC '휴먼스토리-나의 길'을 중심으로," 언론과학연구, 제5권, 제1호, pp.169-194, 2010.
  10. 이재우, "TV다큐멘터리 '차마고도'의 구성과 그 의미에 관한 연구-영상과 언술의 결합양상을 중심으로," 인문콘텐츠, 제15호, pp.99-126, 2009.
  11. 빌 니콜스, 다큐멘터리 입문, 한울아카데미, 2005.
  12. 전평국, 영상다큐멘터리론, 나남출판, 1995.
  13. 김병희, 김영희, 마동훈, 백미숙, 원용진, 윤상길, 최이숙, 한진만 공저, 한국 텔레비전 방송 50년, 커뮤니케이션북스, 2011.
  14. 니콜라스 네그로폰테, being digital, 커뮤니케이션북스, 2010.
  15. 박은태, 조인희, "e-러닝 영상의 화면크기가 학습효과에 미치는 영향," 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제7권, 제3호, pp.53-62, 2013.
  16. 이성욱, "TV영상의 화면 깊이와 화질에 따른 시청자 수용연구," 아시아영화연구, 제5권, 제2호, pp.93-115, 2012.
  17. 이준영, 드론을 활용한 방송 촬영 효과와 영향력에 관한 연구, 상명대학교 대학원, 석사학위논문, 2015.
  18. 김종길, 헬기 촬영의 실제-헬기촬영, 이론에서 현장실무 총망라, 여울미디어, 2011.
  19. 최양묵, 텔레비전 다큐멘터리 제작론, 한울아카데미, 2003.
  20. http://www.mk.co.kr/news/business/view/2019/02/71473/, 2019.11.21.
  21. 마셜 매클루언, 미디어의 이해-인간의 확장, 커뮤니케이션북스, 2011.
  22. 세일라 커런 버나드, 양기석 옮김, 다큐멘터리 스토리텔링, 커뮤니케이션북스, 2009.
  23. 최혜경, "텔레비전드라마 내레이션의 개념과 범주," 인문콘텐츠, 제47호, pp.308-314, 2017.
  24. 이자혜, "다큐멘터리에서의 외화면 활용을 통한 리얼리즘의 구현," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제1호, pp.230-238, 2010(1). https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.1.230
  25. 데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, FILM ART, 현장문학, 1992.
  26. 한지원, 깊이있는 TV구성다큐멘터리 이렇게 쓴다, 시나리오친구들, 2008.
  27. 김용수, 영화에서의 몽타주 이론, 열화당, 1996.
  28. 박덕춘, "휴먼다큐멘터리 프로그램의 촬영기법의 특징 연구:'대구mbc 휴먼스토리-나의 길'을 중심으로," 언론과학연구, 제5권, 제1호, pp.169-194, 2005.
  29. 허진호, 고화질(HD)방송의 기술적 특성이 자연 다큐멘터리의 제작과정에 미친 영향에 관한 연구, 연세대학교 언론홍보대학원, 석사학위논문, 2005.