A cognitive psychological consideration of Michael Chehov's acting techniques

미카엘 체홉 연기 테크닉에 대한 인지심리학적 고찰

  • Jin, Hyun-Chung (Graduate School of Digital Image and Contents, Dongguk University) ;
  • Cho, Joon-Hui (Graduate School of Digital Image and Contents, Dongguk University)
  • 진현정 (동국대학교 영상대학원 공연예술학과) ;
  • 조준희 (동국대학교 영상대학원 공연예술학과)
  • Received : 2018.07.01
  • Accepted : 2018.08.12
  • Published : 2018.08.31

Abstract

This research aims to study Michael Chekhov's acting techniques scientifically, because his techniques has been studied only theoretically or empirically. Especially, this study focuses on 'imagination' and 'Psychological Gesture' from the perspective of cognitive psychology. Chekhov thought 'imagination' as the basis and core of all the works of acting. In cognitive psychology, it is called as 'imagery' and means 'a representation of the mind of the object not communicated by the sensory organs currently'. This study starts with defining imagery and takes a brief look at the features and kinds of imagery. Then the researcher will prove scientifically the possibility of training acting using imagery as Chekhov's assertion. For the proof of the validity of imagery, we'll look for the theoretical evidences-functional equivalence hypothesis, psychoneuromuscular theory, symbolic learning theory, psychophygiological information processing-and experimental ones-measurements of cerebral blood flow or event-related potential, experiments with fMRI(functional magnetic resonance imaging) or PET(positron emission tomography). As a result, we can see that imagery is functionally identical to perception and improves fulfillment of cognitive and physical tasks. As proving physical changes can draw out psychological changes(feeling) on the medium of imagery, we can also see the validity of Psychological Gesture. From the above research, even if Chekhov developed the acting techniques only on the basis of his experience, his techniques can be thought as having scientific validity. Though insufficient, this study can be a help for actors or students as they using Chekhov's techniques.

본 연구의 목적은 그동안 이론적 또는 경험적으로만 연구되어왔던 미카엘 체홉(Michael Chekhov, 1891-1955)의 연기 테크닉을 과학적으로 탐구해 보는 데 있다. 특히 체홉 연기 테크닉의 바탕이자 핵심이라고 할 수 있는 '상상(imagination)'과 그의 독창적인 테크닉인 '심리적 제스처(Psychological Gesture)'에 대해 인지심리학의 관점에서 연구하고자 한다. 체홉이 모든 연기 작업의 기반으로 삼았던 '상상'은 현재 감각기관이 전달하지 않는 대상의 심적 표상을 의미하는 것으로 인지심리학에서는 이를 '심상(imagery)'이라고 일컫는다. 따라서 본 연구는 심상의 정의로부터 출발하여 심상의 특징과 종류를 간략하게 살펴보고, 체홉의 주장처럼 상상을 통해 연기 훈련을 하는 것이 가능한지를 과학적으로 입증해 보았다. 심상의 유효성을 입증하기 위해서 이론적 증거-기능 등가성 가설(functional equivalence hypothesis), 심리신경근 이론(psychoneuromuscular theory), 상징학습 이론(symbolic learning theory), 심리생리적 정보처리 이론(psychophygiological information processing)-와 실험적 증거-대뇌혈류(cerebral blood flow)나 사건 관련 전위(event-related potential)의 측정, fMRI(functional magnetic resonance imaging) 또는 PET(positron emission tomography)를 이용한 연구-를 모두 살펴보았다. 그 결과 심상은 지각과 기능적으로 동일하며, 심상을 이용해 인지 과제의 수행을 향상시키는 것이 가능함을 알 수 있었다. 또한 심상을 통해 신체적 변화가 심리적 변화(느낌)를 이끌어 낼 수 있다는 것을 입증하여 심리적 제스처 또한 과학적으로 유효함을 확인할 수 있었다. 이상의 연구로 미루어보아, 체홉은 그의 경험에 근거하여 연기 테크닉을 발전시켰지만, 과학적으로도 그의 테크닉은 유효성을 가진다고 판단할 수 있을 것이다. 비록 미흡하나마 본고에 의해 체홉의 연기 테크닉이 과학적으로 탐구되고 객관적 효용성이 입증되어 보다 많은 연기자 혹은 연기를 공부하는 학생들이 그의 테크닉을 '과학적으로' 이해하는 데 도움이 되길 기대해 본다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단