Abstract
In this study, specific elements and functions in modules of the AAC (Augmentative and Alternative Communication) application for children with severe and multiple disabilities were elicited, and screen interface was designed accordingly. As results, screen configuration, communication display edition, audiovisual output, and switch and scanning modules were defined. Screen configuration module consists of communication category, spelling board, favorites, screen lock, and setting function. The Communication display edition module includes communication categories, symbols, and favorites edition. The audiovisual output module provides the ability to adjust the pitch, intensity, speed, and tone of the voice individually in the form of auditory output. In the form of visual output, the background color and size of the frame, border color and thickness are adjusted. The switch and scanning module provides a function to select by pressing the switch when the symbol cell is highlighted audibly and visually. The development of the AAC application designed in this study is needed.
이 연구에서는 중도중복장애아동을 위한 보완대체 의사소통(AAC) 앱의 모듈별 세부적 요소와 기능을 도출하고 이에 해당하는 인터페이스를 설계하였다. 연구 결과, 화면구성, 의사소통 판 편집, 시청각출력, 스위치&스캐닝 모듈별 세부 프로그램 구성은 다음과 같다. 화면구성 모듈은 의사소통 범주, 철자판, 즐겨찾기, 화면잠금, 설정 기능으로 구성된다. 의사소통 판 편집 모듈에서는 의사소통 범주, 상징, 즐겨찾기 편집 기능이 포함된다. 시청각적 출력 모듈은 청각적 출력의 형태로 음성의 높낮이, 강도, 속도, 음색을 개인별로 조정하는 기능을 제공한다. 시각적 출력의 형태에서는 칸의 배경색과 크기, 테두리 색과 두께를 조정한다. 스위치&스캐닝 모듈에서는 칸이 청각적, 시각적으로 표시되었을 때 스위치를 누름으로써 선택(클릭)이 이루어지는 기능을 제공한다. 향후 이 연구에서 제시한 프로그램을 실제로 구현한 AAC 앱의 개발이 필요하다.