DOI QR코드

DOI QR Code

The User-centered Service Encounters for Service Design of Coffee Shop

커피 전문점 서비스디자인을 위한 사용자 중심의 서비스 접점

  • Received : 2018.08.24
  • Accepted : 2018.10.10
  • Published : 2018.10.28

Abstract

In this study, a normative script was designed for service design of coffee shop based on user's current and expected script. 1) Activities contained in current and expected script were identified. 2) High frequency activities were selected from current and expected script. Then they were combined and sorted by scene. 3) Importance of the integrated scenes and activities was assessed. 4) According to certain rules, unnecessary activities were deleted, or excluded as optional activities. Then, the remaining activities were classified by scene and listed in order to complete one normative script. Each activity belonging to each scene became a service encounter. Scenes consisted of 'Entering', 'Settling', 'Ordering', 'Waiting for drinks', 'Receiving drinks', 'Spending time drinking beverages', 'Go to the toilet', and 'Get out'. There were 2 activities in 'Entering', 6 activities in 'Settling', 11 activities in 'Ordering', 2 activities in 'Waiting for drinks', 4 activities in 'Receiving drinks', 6 activities in 'Spending time drinking beverages', 3 activities in 'Go to the toilet', and 4 activities in 'Get out'. Specific points were discussed along with these results, and the significance and limitations of the study were added at the end.

본 연구에서는 사용자의 현재와 기대 스크립트를 기반으로 커피 전문점의 서비스디자인을 위한 규준 스크립트를 설계하였다. 1) 현재와 기대 스크립트에 포함된 활동들을 확인하였다. 2) 현재와 기대 스크립트에서 고빈도의 활동들을 선정하였다. 그런 후 이 둘을 통합하여 장면별로 분류하였다. 3) 통합된 장면과 활동들에 대한 중요도를 평가하였다. 4) 일정한 규칙에 따라 불필요한 활동들을 삭제하거나 선택 항목으로 제외하였다. 그리고 나머지 활동들을 장면별로 분류하고 순서대로 나열하여 하나의 규준 스크립트를 완성하였다. 각 장면에 속한 활동들 하나하나가 서비스 접점이 되었다. 장면은 '들어가기', '자리 정하기', '주문하기', '음료 기다리기', '음료 받기', '음료를 마시며 시간 보내기', '화장실 가기', 그리고 '나가기'로 구성되었다. '들어가기'에는 2개, '자리 정하기'에는 6개, '주문하기'에는 11개, '음료 기다리기'에는 2개, '음료 받기'에는 4개, '음료를 마시며 시간 보내기'에는 6개, '화장실 가기'에는 3개, 그리고 '나가기'에는 4개의 활동들이 포함되었다. 이러한 결과들과 함께 특이점을 논의하였으며, 마지막에는 연구의 의의와 제한점을 추가하였다.

Keywords

References

  1. 권오균, 김현영, 김보명, 이지인, 하태훈, 이인성, 김진우, "서비스 대기시간에서 사용자 경험의 의미와 서비스 디자인 원칙," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제1호, pp.270-286, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.01.270
  2. 김진곤, "사용자 경험 및 욕구파악을 통한 웹서비스 및 디자인 기획," 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제10호, pp.97-104, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.10.097
  3. S. Moritz, Service Design: Practical access to an evolving field, 2005.
  4. B. Mager, Service Design as an Emerging Field, In: Miettinen & Koivisto (Eds): Designing Services with Innovative Methods, Taik Publication, pp.28-42, 2009.
  5. 이봉원, 정민주, 서비스디자인 교과서, 인그라픽스, 2012.
  6. J. A. Czepiel, M. R. Solomon, and C. F. Surprenant, The Service Encounter: Managing Employee/Customer interaction in Service Businesses, Lexington Books, 1985.
  7. I. Gil, G. Berenguer, and A. Cervera, "The roles of service encounters, service value, and job satisfaction in achieving customer satisfaction in business relationship," Industrial Marketing Management, Vol.37, No.8, pp.921-939, 2008. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2007.06.008
  8. S. Kuroshima, "Another look at the service encounter: Progressivity, intersubjectivity, and trust in a Japanese sushi restaurant," Journal of Pragmatics, Vol.43, No.3, pp.856-869, 2010.
  9. M. J. Bitner, B. H. Booms, and M. S. Tetreault, "The Service Encounter: Diagnosing Favorable and Unfavorable Incidents," Journal of Marketing, Vol.54, pp.71-84, 1990. https://doi.org/10.1177/002224299005400105
  10. D. D. Gremler, "The Critical Incident Technique in Service Research," Journal of Service Research, Vol.7, No.1, pp.65-89, 2004. https://doi.org/10.1177/1094670504266138
  11. T. H. Hsu and C. Y. Chiang, "Script comparisons during service encounters in fast-food chains," Tourism and Hospitality Research, Vol.11, No.1, pp.19-29, 2010. https://doi.org/10.1057/thr.2010.19
  12. http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=101&tblId=DT_1KE0003&conn_path=I2
  13. W. Jonas, R. Chow, and N. Schaeffer, "Service Design Descriptors: A Step Toward Rigorous Discourse," 8th European Academy of Design Conference, pp.229-223, 2009.
  14. G. S. de Borba and B. D. Remus, "Service Design: A Study of The Innovation Precess in Brazilian Soccer Clubs, 8th European Academy of Design Conference, pp.61-66, 2009.
  15. D. A. Norman, 디자인과 인간심리, 학지사, 1988.
  16. B. Schneiderman, Designing the user interface, Addison Wesley, 1992.