A Study on the Concept of Forgiveness in Paul Ricoeur's Eschatology

폴 리쾨르의 종말론적 지평 속에 나타난 '용서'(par-don) 개념 연구

  • Received : 2018.08.10
  • Accepted : 2018.09.03
  • Published : 2018.09.30

Abstract

This purpose of this study was to address the issue of forgiving unforgivable crimes, inevitably raised in Paul Ricoeur's thoughts. He explores the possibility of righteous historical representation of tragic events in Western history. Being aware of injustices of amnesty indiscriminately extended by the government, he studied the process through in which a genuine pardon should unfold before granting amnesty. He believes that this process called the "odyssey of forgiveness" presupposes the process of "imputability," in which the perpetrator should acknowledge his/her wrongdoing as his/her act and take reasonable responsibilities for it in a modest position. However, such acknowledgement of wrongdoing cannot be any reason for the victim to necessarily grant forgiveness to the perpetrator. According to him, forgiveness is a gift and the power of love enabled by a complete forgiver only. The initiative of forgiveness is attributable to the forgiver only. To never relinquish tension between love and justice in the forgiving process, he devises a way of planning an equation of forgiveness in a vertical scheme. Finally, he explains the process of requesting and granting forgiveness in a form of a righteous historical representation against the oblivion of past tragic events. He contends that this event of forgiveness promises a new life and a new era to all seeking and granting forgiveness, and that write a righteous history in eschatological hope.

본 연구는 서구 사의 비극들에 대한 정의로운 역사 서술의 가능성을 고민하는 폴 리쾨르의 사상에서 필연적으로 다다르게 되는 용서할 수 없는 범죄에 대한 용서(pardon)의 문제를 다룬다. 그는 국가에 의해 남발되는 사면 제도의 부정의함을 의식하고 사면에 앞서 진정한 용서가 어떠한 과정을 통해 펼쳐져야 하는지를 연구하였다. 그에 의하면, '용서의 오디세이'라고 부르는 이 과정에서 우선적으로 잘못을 저지른 이가 낮은 자리에서 자신의 잘못을 자신의 행위로 인정하고 합당한 책임을 지는 '책임 묻기'($imputabilit{\acute{e}}$)의 과정이 전제된다. 그러나 잘못의 인정이 반드시 피해자로 하여금 용서를 베풀어야만 하는 이유가 되지 못한다. 그에 의하면 용서의 베풂은 온전히 용서해주는 자의 선물이자 사랑의 능력에 의해서만 가능하다. 용서의 주도권이 오직 용서하는 자에게 귀속된 것이다. 그는 용서의 과정에서 정의와 사랑의 긴장 관계를 포기하지 않기 위해 용서의 방정식을 수직적 도식 안에서 계획한다. 마지막으로 그는 용서를 요청하고 베푸는 사건을 과거의 참상에 대한 망각에 저항하는 정의로운 역사 서술의 방식으로 설명하며, 용서의 사건이야말로 종말론적인 희망 속에서 용서를 구하는 자, 용서를 베푸는 자, 역사를 써가는 자 모두에게 새로운 삶, 새로운 시대를 약속한다고 본다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단