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Consumption Styles and Happiness of Korean University Students

대학생의 소비와 행복에 관한 연구

  • 노정인 (서강대학교 생명문화연구소 ) ;
  • 오세일 (서강대학교 생명문화연구소 )
  • Published : 20180800

Abstract

Consumption is an indispensable mode of living of contemporary society. Albeit the various researches on consumption of contemporary society, the relation between consumption preference and happiness has not been significantly explored. Aiming to elucidate the correlation between consumption and happiness this research categorizes the concepts of consumption and happiness into two dimensions: conspicuous and pragmatic consumption, external and internal happiness. Our research team conducted surveys of 221 university students through quota sampling in the A area of Seoul. Collected data was analyzed through the analysis of frequency, correlation, multi-linear regression, utilizing SPSS 22.0. According to the findings of our research, in the context of conspicuous spending: recognition directivity shows positive relationship with social recognition and negative relationship with human relationship. Also, brand preference is positively correlated with relative superiority. On the other hand, pragmatic consumption shows contrasting results. Expressive aesthetic value appears to be positively related to with human relationship, social acceptance, 'self-improvement and goal pursuit, positive life philosophy. Finally, pragmatism is reported to have positive effects on human relationship, self improvement and goal pursuit, and altruism.

소비는 현대 사회의 중요한 생활양식이다. 그간 현대 사회에서의 소비활동에 대한 다양한 연구들이 있었지만, 청년 세대를 대상으로 '소비 성향과 행복' 간 상관관계를 다룬 연구는 거의 없었다. 이에 본 연구는 소비와 행복이라는 두 주요 개념을 각각 과시적 소비와 실제적 소비, 외적행복과 내적행복으로 분류하여 대학생들의 의류소비와 행복의 상관관계를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 2017년 서울 소재 4년제 S대학의 학생들을 대상으로 남녀 할당표집을 통해 221명에게 설문조사를 진행하였다. 수집된 자료를 SPSS 22.0을 사용하여 빈도분석, 상관분석, 다중회귀분석을 시행하였다. 연구 결과, '과시적 소비'는 외적행복과 유의미한 상관관계를 보이지만 내적행복과는 상관성을 드러내지 못했다. 이와 달리, 자신의 진정성 혹은 실용성을 추구하는 '실제적 소비'는 외적행복과 내적행복 모두와 유의미한 상관관계를 보였다. 구체적으로 회귀분석 결과에 따르면, 과시적 소비의 '타인인정지향'은 외적행복의 사회적 인정, 상대적 우월감에 유의미한 정적 영향을 주는 것으로 나타난다. 한편, '유명상표선호'의 경우 대인관계에 부정적으로 영향을 준다. 실제적 소비의 '진정성'은 외적행복의 대인관계와 경제력에, 내적행복의 개인적 성취, 자기목표추구, 긍정적 인생관에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. '실용성'의 경우 외적행복의 사회적 인정과 대인관계 뿐 아니라 내적행복의 자기목표추구와 이타심에도 정적인 영향을 미치는 것으로 나타난다.

Keywords