DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of lifestyle and leisure activities of female consumers on their outdoor wear buying behavior

여성소비자의 라이프스타일과 레저활동에 따른 아웃도어웨어 구매행동

  • Ahn, Ji-Suk (Dept. of Home Economics Education, Graduate School of Education, Hanyang University) ;
  • Jeong, Jae-Chul (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University) ;
  • Park, Myung-Ja (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University)
  • 안지숙 (한양대학교 교육대학원 가정교육학과) ;
  • 정재철 (한양대학교 의류학과) ;
  • 박명자 (한양대학교 의류학과)
  • Received : 2018.06.11
  • Accepted : 2018.09.17
  • Published : 2018.09.30

Abstract

This study examines female consumers' purchasing behavior of outdoor wear based on their leisure activities and life style using the questionnaire method. SPSSWIN was used for data analysis. The results are as follows: first, there is a significant difference in demographic characteristics of outdoor wear consumers depending on life style types. Second, outdoor wear purchasing behavior by lifestyle types showed no significant correlation between lifestyle types and the extent of interest in outdoor wear. Consumers valuing private leisure time are more engaged in searching for commercial information compared to other groups and a significant difference was seen in the standard for selecting products, functional materials, colors, and comfort depending on life style type. Third, there is no significant difference in demographic characteristics of outdoor wear consumers based on the extent of leisure activity. Fourth, there was significant correlation between the extent of leisure activity and interest in outdoor clothes. Therefore, this study shows that the life style of female consumers and the extent of leisure activity are significantly related to purchasing behavior. Hence this study can be effectively used by the outdoor wear industry to analyze characteristics of female consumers and plan and establish a suitable marketing strategy.

Keywords

References

  1. 고수진, 고애란. (2009). 인도여성의 패션 라이프스타일에 따른 의복구매행동 특성 연구: 뭄바이 거주 신세대 여성을 중심으로. 한국의류학회지, 33(10), 1590-1600. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2009.33.10.1590
  2. 권혜진. (2012). 중장년층 소비자의 라이프스타일과 등산행동에 따른 등산복 구매행동에 관한 연구. 동덕여자대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  3. 김교분. (2011). 여성노년층소비자의 라이프스타일에 따른 의류구매행동에 관한 연구. 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위논문.
  4. 김교준. (1998). 레저활동의 소비자 행태에 관한 연구. 한국체육학회지, 37(3), 485-498.
  5. 김성희. (2003). 라이프스타일에 따른 레저활동유형분류. 전북대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 김진영. (1997). 스포츠 마케팅의 커뮤니케이션 효과에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 남미우, 김과경. (2003). 여자 대학생의 쇼핑성향에 따른 의복추구혜택. 대한가정학회지, 41(9), 55-67.
  8. 문지은. (2009). 라이프스타일에 따른 여가활동에 관한 연구. 제주대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 박용준. 황진숙. (2012). 라이프스타일에 따른 등산복의 활용 및 구매행동 한국디자인포럼, 35, 291-307.
  10. 서현수. (2003). 30-40대 여성의 라이프스타일과 의복구매행동. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 서혜승, 신수연. (2012). 20대 미혼 라이프스타일에 따른 스포츠웨어 상표충성도와 구매행동에 관한 연구. 복식문화연구, 20(4), 500-514.
  12. 신정원, 박은주. (1989). 의복선택기준 예측변인연구. 복식, 13, 123-134.
  13. 양진화. (2006). 남자대학생의 성역할정체감에 따른 유행선도력 및 의복관심도에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 오희선, 김지원. (2012). 아웃도어 재킷 디자인 선호도에 관한 연구. 조형미디어학, 15(2), 67-78.
  15. 유화숙. (2015). 소비자 지식과 개발 요구에 따른 아웃도어웨어 시장 세분화. 한국생활과학회지, 24(4), 587-60. https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.4.587
  16. 윤승원, 정경회 이일재 박영표. (2003). 스포츠 참가자의 라이프스타일 특성과 서비스 만족의 관계. 한국스포츠리서치, 14(1), 131-146.
  17. 윤은아. (2004). 주5일 근무제 도입에 따른 레저웨어 구매행동 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 이상연, 강성훈. (2006). 동계스포츠 참여자의 참여동기 분석스포츠, 정보테크놀로지연구. 1(1) 5-16
  19. 이연정, 박명자. (2013). 중년층 소비자의 의복추구혜택에 따른 아웃도어웨어의 일상복으로의 활용성. 복식문화연구, 21(5), 765-779.
  20. 이혜륜. (2011). 아웃도어 용품 소비자의 추구혜택에 따른 시장세분화 연구. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 인예진, 이규혜. (2015). 남녀소비자의 아웃도어웨어의 컬러선호도 및 컬러선택동기 요인에 대한 연구. 한국패션디자인학회지, 15(4), 153-169.
  22. 장계하. (2011). 한국과 중국 여자대학생의 청바지 비교분석을 통한 청바지 디자인 개발. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 전대근, 김희경, 김혜란, 박순지. (2016). 어반 아웃도어웨어에 대한 소비자 인식과 Kano 모델을 적용한 제품 만족.불만족에 대한 연구: 대학생을 중심으로. 한국의류산업학회지, 18(1), 103-112. https://doi.org/10.5805/SFTI.2016.18.1.103
  24. 정남주. (2005). 상업스포츠센터 소비자의 라이프스타일과 서비스질, 이미지, 구매행동과의 관계. 상명대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 정영아, 문숙재. (2009). 사회 및 여가 분야 소비자의 시간자각과 여가소비행동 관계: 20-40대를 중심으로. 한국웰니스학회지, 4(1), 15-28.
  26. 최강옥. (2004). 라이프스타일에 따른 골프용품 구매행동과 구매만족도 관계. 우석대학교 대학원 박사학위논문.
  27. 최원서. (2015). 라이프스타일에 따른 아웃도어용품 구매행동. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 황정화. (2006). 레저 라이프스타일에 따른 등 산복 구매행태 및 점포선택연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.