한, 미, 일 웹툰 분석을 통한 구독자 선호 요인 탐색 : 네이버 웹툰을 중심으로

A Study on Subscriber's Preference Factors through Korea, United States and Japan Webtoon Data Analysis : With Naver Webtoon

  • 도상범 (아주대학교 경영대학 e-business학과) ;
  • 강주영 (아주대학교 경영대학 e-business학과)
  • 투고 : 2018.08.09
  • 심사 : 2018.08.31
  • 발행 : 2018.08.31

초록

현재 국내에서 서비스되고 있는 웹툰은 네이버, 다음 등 포탈을 중심으로 매우 빠른 성장을 보이고 있으며, 잠재적 시장성이 매우 높은 산업으로 촉망받고 있다. 웹툰의 특성 가장 두드러지는 특징은 다양한 요구를 가진 고객층을 대상으로 서비스를 제공할 수 있는 것이다. 이 때문에 국내뿐만 아니라 해외에서도 웹툰산업을 긍정적으로 판단하고 관련 산업 시장을 확충하고 있다. 이러한 현실은 국내 웹툰 작가 및 사업자로 하여금 웹툰을 기존의 k-pop이나 드라마 중심의 한류 컨텐츠와 더불어 새로운 한류 컨텐츠로 수출할 수 있는 기회를 제공한다. 성공적인 시장진출을 위해서는 수출 대상 국가의 소비자층에 대한 면밀한 분석이 요구된다. 본 논문에서는 네이버 웹툰에서 수집한 데이터의 분석을 통해 각 국가에서 서비스되는 웹툰과 해당 웹툰을 구독하는 소비자층에 대한 특성을 도출해보았다. 이를 통해 국가별로 웹툰 구독자의 선호도에 영향을 미치는 요소들을 빠르게 파악할 수 있을 것이다.

Currently, Webtoon Industry is promising as high potential market from it's high growth trend. The best advantage webtoon propose is that webtoon can provide appropriate service to customers with various needs. For this feature, webtoon industry is expanding throughout the world. This situation may give a great chance for authors and webtoon service corporation to export webtoon contents. Also, this situation could be an opportunity for webtoon to become a new "Korean Wave" contents. For successful advance to market, a close analysis for customers of exporting countries. In this research, we collected the data from Naver Webtoon and analyzed the features of webtoons and webtoon subscribers according to countries. With this research, it would be possible to find out specific methods and variables which affect the preference of webtoon subscribers.

키워드

참고문헌

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