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Development of Customer Experience-Based TB Management Service for a Local Public Medical Institution

일 지역공공의료기관의 고객경험기반 결핵관리서비스 디자인

  • Received : 2018.08.13
  • Accepted : 2018.09.12
  • Published : 2018.09.28

Abstract

This study is a methodological approach to the study of a customer experience-based Tuberculosis(TB) management service design for a local public medical institution, with the application of the service design process by the Design Council in the UK. This study designed a TB management service for a local public medical institution using the service design method which identifies and resolves TB management-related problems based on experiences of medical personnel of TB facilities as well as of TB patients. To design a TB management service for the whole process from hospitalization to discharge and then to cooperation with local communities, a team was formed with 12 TB management-related personnel. The team went through the four phases of service design process: Discover, Define, Develop and Deliver. In addition, the TB management service based on customer experience was developed that included eight services related to processes from hospitalization to discharge and cooperation with local communities. According to the study results, a service design methodology was found to be considerably effective in developing a service program that takes into account an overall circumstance of various relevant personnel as well as patients. It is suggested that further studies use a service design methodology in developing various health management service programs in need of improvement of work efficiency among relevant personnel as well as providing the best satisfaction for customers by identifying hidden needs based on their experiences.

본 연구는 일 지역공공의료기관을 대상으로 영국 디자인 카운슬의 서비스디자인 프로세스를 적용하여 고객경험기반의 결핵관리서비스를 디자인한 방법론적 연구이다. 본 연구는 환자를 포함한 결핵관리 일선에서 근무하는 직원들의 경험에 기반하여 결핵관리 문제점을 찾고 해결하는 서비스디자인 방법을 활용하여 일지역공공의료기관의 결핵관리서비스를 디자인하였다. 연구범위는 환자 내원 시점부터 퇴원 후 지역사회 연계까지로 서비스디자인을 위해 결핵진료와 관련된 이해관계자 12인으로 팀을 구성하고, 발견하기, 정의하기, 발전하기 및 전달하기의 4단계 과정을 거쳤다. 고객경험기반 결핵관리서비스는 환자가 병원에 내원한 순간부터 퇴원 후 지역사회 연계까지의 과정에 대하여 총 8개 항목 서비스를 포함하여 디자인되었다. 본 연구결과 서비스디자인 방법론은 환자를 포함한 다양한 이해관계자의 총체적인 맥락을 고려한 결핵관리 프로그램 개발에 매우 효과적이었다. 따라서 고객의 경험을 들여다보고 숨겨진 욕구를 찾아 최상의 만족을 제공하고, 이해관계자간 업무효율화의 실현이 필요한 다양한 건강관리서비스 프로그램 개발에 서비스디자인 방법을 활용해 볼 것을 제안한다.

Keywords

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