References
- 강홍재, 권성룡, 김성준, 김수환, 신준식, 이대현 외(2018). 2015 교육과정에 따른 초등수학교수법. 파주: 동명사.
- 교육부(2000a). 수학 3-나. 서울: 국정교과서주식회사.
- 교육부(2000b). 수학 5-나. 서울: 국정교과서주식회사.
- 교육과학기술부(2010a). 수학 3-2. 서울: 두산동아.
- 교육과학기술부(2010b). 수학 5-2. 서울: 두산동아.
- 교육부(2014a). 수학 3-1. 서울: 천재교육.
- 교육부(2014b). 수학 5-2. 서울: 천재교육.
- 김경희, 김수진, 김남희, 박선용(2008). 국제 학업성취도 평가(TIMSS/PISA)에서 나타난 우리나라 중.고등학생의 성취 변화의 특성. 서울: 한국교육과정평가원.
- 김수정, 방정숙(2007). 십진블록을 활용한 소수의 곱셈 지도에서 초등학교 5학년 학생들의 개념적 이해 과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 11(1), 1-21.
- 문범식, 이대현(2014). 초등학생들의 소수 개념과 그 연산에 대한 이해도 분석. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 237-255.
- 변희현(2007). 초등수학에서 소수 곱셈의 지도에 관한 소고. 한국수학사학회지, 21(2), 89-108.
- 오영열(2006). 수학교과서 개발에 대한 연구 동향. 학습자중심교과교육연구, 6(2), 197-213.
- 윤희태(2002). 초등학생들의 기초 계산 오류에 대한 분석적 연구. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 이연미, 박성선(2011). 어림하기를 통한 소수점 찍기가 소수의 곱셈과 나눗셈에 미치는 효과. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 1-18
- 진성현, 박만구(2016). 교육과정의 변천에 따른 초등 수학 교과서에서 소수의 곱셈과 나눗셈 지도 순서 및 방법 분석. 한국초등교육, 27(2), 55-75.
- 황현미(2013). 초등학교 교사들의 수학교과서 사용 실태 분석 및 수준 모델 개발. 한국교원대학교 박사학위논문.
- Baroody, A. J., & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematical power : An investigative approach to K-8 mathematics instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Diezmann, C., & Lowrie, T. (2006). Primary students' knowledge of and errors on number lines. In P. Grootenboer, R. Zevenbergen, & M. Chinnappan (Eds.), Identities, cultures and learning spaces(pp. 171-178). Sydney, Australia: MERGA.
- Gersten, R., Chard, D. J., Jayanthi, M., Baker, S. K., Morphy, P., & Flojo, J. (2009). Mathematics instruction for students with learning disabilities: A meta-analysis of instructional components. Review of Educational Research, 79, 1202-1242. https://doi.org/10.3102/0034654309334431
- Greer, B. (1992). Multiplication and division as models of situations. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 276-295). New York: Macmillan.
- Heron, M. (2014). The number line model for conceptual understanding of fractions. Ohio Journal of School Mathematics, 69(1), 7-11.
- Irwin, K. C. (2001). Using everyday knowledge of decimals to enhance understanding. Journal for Research in Mathematics Education, 32(4), 399-420. https://doi.org/10.2307/749701
- Izsak, A. (2005). "You have to count the squares": Applying knowledge in pieces to learning rectangular area. Journal of the Learning Sciences, 14(3), 361-403. doi:10.1207/s15327809jls1403_2
- Jones, J. C. (2011). Visualizing elementary and middle school mathematics methods. Wiley.
- Kerslake, D. (1991). The language of fractions. In K. Durkin & B. Shire (Eds.), Language in mathematical education: Research and practice(pp. 85-94). Buckingham, UK: Open University Press.
- Küchemann, D., Hodgen, J., & Brown, M. (2014). The use of alternative double number lines as models of ratio tasks and as models for ratio relations and scaling. In S. Pope(Ed.), Proceeding of the 8th British Congress of Mathematics Education(BCME8). BSRLM: University of Nottingham. 231-238.
- Lesh, R., Post, T., & Behr, M. (1987). Representations and translations among representations in mathematics learning and problem solving. In C. Janvier(Ed.), Problems on representation in the teaching and learning of mathematics. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 33-40.
- Lortie-Forgues, H., Tian, J., & Siegler, R. S. (2015). Why is learning fraction and decimal arithmetic so difficult ? Developmental Review, 38, 201-221. doi: 10.1016/j.dr.2015.07.008.
- National Council of Tearchers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.
- Reys, R. E., Lindquist, M, M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics. 9th ed. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 공역(2012). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 경문사.
- Steinle, V. (2004). Changes with age in students' misconceptions of decimal numbers. Unpublished doctoral thesis, University of Melbourne.
- Thomas, S. (2004). Mathematics for Teachers : An Interactive Approach for Grade K-8. Belmont, CA : Thomson Brooks.
- Van de Walle, John A. (2004). Elementary and middle school mathematics : Teaching developmentally. Allyn and Bacon. 남승인 외 6인 공역 (2008). 수학을 어떻게 가르칠 것인가?. 서울: 경문사.
- Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2010). Elementary and middle school mathematics teaching developmentally 7th ed. Boston : Pearson.
- Verschaffel, L., Greer, B., & De Corte, E. (2007). Whole number concepts and operations. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics (pp. 557-628). Charlotte, NC: Information Age Pub.