A Study on Safety Education in Life Science Inquiry Activity for Students in Science High School, Middle and High Schools

과학고등학교 및 중등학교 학생들의 생명 과학 탐구활동 시 안전교육에 대한 연구

  • Received : 2018.01.09
  • Accepted : 2018.02.20
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The purpose of this study is to suggest safety education on life science inquiry activity, which subjects on the exploration and autonomous research to the relevant topics, mainly done by the science high school students. Investigation was made on subjects of research activity proposed from Life science and autonomous research from science high school students by examine thoroughly 2009 revised education curriculum. To prevent school laboratory accidents, education of basic safety regulations and general precautions should be repeatedly notified by clear statements and expression to each topic. Expressing the safety factors considering the themes of autonomous inquiry and activities presented in the course of education should be done, so that students should not experience laboratory accidents by reason of ignorance. From the beginning of organization to performing research, safety rules about disposing chemicals and tools wastes occurring during research should be noticed and expressed in precautions following waste disposal system should be adopted. It is necessary to level up the accessibility of information about the laboratory safety rules to confirm to the every student, and also ensure the takeover of the clean-up and use of utilities at the time of search end in order to prevent the incidence of laboratory accidents during the thorough stages of biological inquiry activities.

본 연구는 과학고등학교 및 중고등학교의 생명과학 탐구활동 중 안전사고를 개선 할 수 있는 방안이 무엇이 있는지 교과목상의 탐구와 자율 탐구 주제를 고려하여 안전교육 강화방안에 대해서 제안하고자 하였다. 2009 개정 교육과정을 검토하여 생명과학 교과목에서 제시하는 탐구활동과 과학고등학교에서 수행되는 자율탐구에 대한 주제를 조사하였다. 무엇보다도 안전사고 예방을 위해 기본 안전수칙 및 일반적인 주의사항에 대한 안전교육을 반복적 실시의 필요성을 제안하고자 하였다. 또한 각 탐구 주제별 유의사항을 명확하게 제시해야 할 것으로 사료된다. 또한 교육과정에서 제시하는 탐구활동과 자율탐구 주제에 따라 고려해야 하는 안전요소를 구체화하여 제공함으로써 학생들의 무지에 의한 안전사고를 겪지 않도록 해야 할 필요가 있다. 나아가 탐구 설계 및 수행 시 사전 유의사항에 발생되는 폐기물 처리에 대한 규칙을 명확히 부여하고 폐기물 처리 체계를 정비해야 할 것이다. 무엇보다도 안전과 관련된 정보를 손쉽게 접근하여 확인하도록 하고 탐구 종료 시 정리 및 사용물품의 인수인계를 확실히 함으로써 생명과학 탐구활동 시 안전사고 발생을 줄일 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 초․중등학교 교육과정 총론. 교육부 고시 제 2015-73호 별책1
  2. 교육부(2014). 과학 실험 안전 매뉴얼 중등. 한국과학창의재단
  3. 교육과학기술부(2009a). 2009 개정 고등학교 과학과 교육과정. 교육과학기술부
  4. 교육과학기술부(2009b). 교육과학기술부 고시 제 2009-41호 2009 개정 교육과정에 따른 고교과학과 교육과정 해설서. 교육과학기술부
  5. 교육과학기술부(2011). 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 별책 9 과학과 교육과정. 교육과학기술부
  6. 교육시설재난공제회(2016). 특성화고등학교 실험실습실 안전컬설팅 실시 결과 설명회(2-6). 교육시설재난공제회
  7. 곽영순(2016). 2015 개정교육과정의 이해. 중등과학교과과정 직무연수(화학)(pp. 1-15). 서울. 서울특별시과학전시관 교육연수부
  8. 김수윤(2006). 고등학교 화학 실험에서 다루어지는 유독물질에 대한 학생들의 인지도 조사와 실험실 안전교육 개선방안, 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김현영(2015). 중․고등학교 실험실 환경과 안전에 관한 과학교사의 인식조사, 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 박성희(2009). 과학 실험실 안전과 폐수 처리에 대한 학생들의 인식, 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 박용석(2015). 고등학교 화학실험에서의 안전 교육의 필요성에 관한 연구, 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 부산광역시교육청(2016). 과학실험 5분 안전교육(고등학교), 부산광역시교육청
  13. 엄석화(2011). 사고 근본원인분석 MAP을 통한 화학실험실 안전관리 효율화에 관한 연구, 서울과학기술대학교 에너지환경대학원 박사학위논문.
  14. 오상은(2010). 과학고등학교 교육과정 연구: 학생의 대학 진학에 따른 진로 집중과정의 도입가능성 탐색, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이미언(2009). 고등학교 화학I 실험내용 중 실험실 안정에 대한 교사와 학생의 인지도 조사, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 이효녕, 조현준(2008). 과학영재 교육에서 자율탐구활동의 의미와 중요성에 대한 이론적 고찰, 과학교육학회지, 32(2), pp.33-50.
  17. Sternberg, R. J.(1982). Teaching scientific thinking to gifted children. Roeper Review, 4(4), 4-6 https://doi.org/10.1080/02783198209552618
  18. Korea Occupational Safety & Health Agency(2016. September 28.). 안전보건공단(2016). 물질안전보건자료 (2016. September 28.). Retrieved from http://msds.kosha.or.kr/kcic/msdssearchAll.do