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A Study on Subjective Recognition of Food-truck Customers Using Q Methodology

Q방법론을 활용한 푸드 트럭 이용고객의 주관적 인식 연구

  • 김찬우 (가톨릭관동대학교 호텔조리외식경영학과) ;
  • 정인영 (경기대학교 외식조리관리학과)
  • Received : 2018.08.07
  • Accepted : 2018.08.14
  • Published : 2018.08.28

Abstract

This study applied Q methodology to consumers who have experience using food trucks to understand subjective perception of food truck customers. The purpose of this study is to characterize the perceptual structure of food truck customers, to describe characteristics of the types and to suggest some implications. The results of the type analysis are as follows. The first type (N = 10): Food truck zone accessibility preferred type, the second type (N = 8): Complex entertainment experience type, the third type (N = 9) = 3): Fast food preference type. Future research on food trucks, restaurants, and tourism will be based on a variety of literature and empirical studies, and will be revised and supplemented with more detailed Q methodological questions and analytical techniques to analyze the various opinions of respondents in a more concrete and objective manner.

본 연구는 푸드 트럭 이용고객의 주관적 인식을 파악하고자 푸드 트럭 이용 경험이 있는 소비자를 대상으로 Q방법론을 적용하였다. 연구의 목적은 푸드 트럭 이용고객의 주관적 인식구조를 유형화 하며, 그 유형들간의 특성을 기술하고 분석하여 향후 시사점을 제시하고자 한다. 유형분석 결과, 총 4가지로 도출되었다. 제 1유형(N=10) : 푸드 트럭 존 접근성 선호 형(Food truck zone accessibility preferred type), 제 2유형 (N=8) : 복합 엔터테인먼트 체험 형(Complex entertainment experience type), 제 3유형(N=9) : 메뉴 위생중점 이용 형(Menu hygiene center use type), 제 4유형(N=3) : 패스트푸드 선호 형(Fast food preference type)으로 각 각 독특한 특징의 유형으로 분석되었다. 향후 푸드 트럭 및 외식 관광 분야에 관한 연구에서는 많은 문헌과 실증연구를 바탕으로 보다 세밀한 Q방법론적인 질문과 분석기법으로 수정 보완하여, 응답자들의 다양한 의견을 보다 구체적이며 객관적으로 분석하고자 한다.

Keywords

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