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The Effects of Biased Media Perceptions from (In)congruency between TV Audience's and Broadcasting Company's Partisanship on Evaluations of the Broadcasting Channel

시청자와 방송사의 정치성향의 (불)일치가 방송채널 평가에 미치는 편향적 매체지각 효과

  • 송인덕 (중부대학교 문화콘텐츠학부 신문방송학전공)
  • Received : 2018.07.05
  • Accepted : 2018.08.03
  • Published : 2018.08.28

Abstract

This study, expending the existing concept of hostile media perception to biased media perception, empirically examined the effects of TV audience's political disposition(liberal, neutral, conservative) and broadcasting company's political disposition perceived by the audience(liberal, neutral, conservative) on evaluations of the broadcasting channel(interestedness, diversity, creativity, reliability, usefulness, fairness, public interest). With the nationwide online survey data from 624 adult audiences, a broadcasting company evaluated as the most neutral in political disposition at the moments of data gathering was selected and respondents' evaluations of the broadcasting channel were analyzed in a two-way factorial multiple analysis of covariance(MANCOVA). The results showed that the perceived political disposition of the broadcasting company affects audiences' evaluations of the channel while audiences' their own political dispositions do not. In addition, due to the interaction effects between audience's and broadcasting company's political dispositions, congruency in political dispositions led to positive evaluations(congenial media perceptions) while incongruency led to negative ones(hostile media perceptions). Based on these results, theoretical and empirical implications were discussed in terms of the formation of attitudes toward TV broadcasting channels.

본 연구는 기존의 적대적 매체지각 개념을 확장한 편향적 매체지각을 전제로, 시청자의 정치성향(진보, 중도, 보수)과 시청자가 인식한 방송사의 정치성향(진보, 중도, 보수)이 방송채널 평가(흥미성, 다양성, 창의성, 신뢰성, 유익성, 공정성, 공익성)에 미치는 영향을 분석하였다. 온라인 설문조사를 통해 수집된 전국 성인 시청자 624명의 자료를 통해 조사 당시 가장 정치적으로 중도적인 것으로 평가된 방송사를 선정하여 해당 방송채널에 대한 응답자들의 평가를 다변량 공분산분석(MANCOVA)하였다. 분석결과, 시청자의 정치성향은 방송채널 평가에 영향을 주지 않는 반면, 시청자들이 인식한 방송사의 정치성향에 따라 방송채널 평가가 달라지는 경향이 확인되었다. 또한 시청자의 정치성향과 시청자가 인식한 방송사의 정치성향이 상호작용함으로써 시청자와 방송사의 정치성향이 일치하는 경우에는 방송채널에 대한 평가가 긍정적(우호적 매체지각)인 반면 일치하지 않는 경우에는 평가가 부정적(적대적 매체지각)인 경향이 나타났다. 이러한 연구결과들을 바탕으로 방송채널에 대한 시청자들의 태도형성과 관련한 이론적 및 실용적 함의들을 논의하였다.

Keywords

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