Abstract
The subjects of this study are three visually-impaired undergraduates currently considering if they should take a leave of absence after finishing the first year in S University located in Busan City. From March to July, 2018, this researcher explored the meaning of their university entrance and the essential meaning and structure of their school life experiences by using Giorgi's phenomenological methodology. According to the results, this author drew 32 meaningful statements and also 10 main themes, "the excitement of campus life and the name of being an undergraduate", "parents' suggestion", "something other than being a massager", "Is it a place that anyone can enter? Or, is it a special place?", "loneliness within the public", "Everything is an obstacle.", "It's not giving up, but still I am in a vague moment.", "the beginning of another conflict", and "studying in a university is not for the present but for the future". They were categorized into being a university student and the meaning of it (category1), adaptation to university life and reality (category 2), and one year after the entrance: the meaning of being a university student (category 3). Based on the above results, this author intends to provide foundational material about what universities can do for visually-impaired students to adapt to university life in the initial steps properly.
본 연구는 부산시 소재의 S대학교 1학년 과정을 마치고, 현재 휴학을 고려하고 있는 3명의 시각장애대학생을 대상으로 2018년 3월부터 7월 동안 Giorgi의 현상학적 연구방법을 통해 대학진학의 의미와 학교생활경험에 대한 본질적 의미와 구조를 탐색 하고자 하였다. 연구문제는 첫째, 대학진학의 의미는 무엇인가? 둘째, 입학 후 학교생활 경험은 무엇인가? 이며, 연구결과 "캠퍼스생활의 설렘과 대학생이라는 이름", "부모의 권유", "안마사 말고 다른 무엇", "누구나 들어가는 곳 인가? 특별한 곳인가?","대중 속의 고독", "모든 것이 장애물","포기한건 아니지만 여전히 애매한 시간 속으로", "또 다시 갈등 시작", "대학재학은 현재가 아닌 미래를 위한 것". 이라는 10개의 중심주제가 도출되었으며, 대학에 진학한다는 것, 그 의미(범주1), 대학생활 적응과 현실(범주 2), 입학 1년후: 대학 재학의 의미(범주 3)라는 주제로 범주화 되었다. 이상의 연구결과를 토대로 대학이 시각장애인학생들의 초기 대학생활적응을 위해 무엇을 제공할 수 있는지에 관한 기초자료를 제공하고자 하였다.