DOI QR코드

DOI QR Code

부모-교사 관계가 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육효능감에 미치는 영향

The Effect of Parent-Teacher Relationships on Mothers' Parenting Efficacy

  • 유주연 (서울대학교 아동가족학과)
  • 투고 : 2018.06.15
  • 심사 : 2018.08.09
  • 발행 : 2018.08.29

초록

Objective: The purpose of this study was to examine the effects of parent-teacher relationships on mothers' parenting efficacy especially for toddlers. Methods: 225 mothers of toddlers completed questionnaires on parent-teacher relationships and parenting efficacy. This study used technical statistics, Pearson's correlation analysis, and multiple regression analysis in order to analyze the collected data. Results: First, there was a significant correlation between parent-teacher relationships and mothers' parenting efficacy. Second, the parent-teacher relationships was an important factor in predicting mothers' parenting efficacy. In particular, when a teacher and mother develop practical collaboration for caring for and educating a child, the mothers' parenting efficacy was higher. Conclusion/Implications: These findings indicate that the parent-teacher relationship is a significant factor in order to improve the quality of parenting. The results especially support the importance of collaboration between teachers and parents and suggest that we need to find practical ways for collaborating in the field. Limitations of this study and implications for future research were discussed.

키워드

참고문헌

  1. 권정윤, 정미라, 박수경, 이방실 (2013). 만 2 세 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육효능감에 영향을 주는 요인. 한국영유아보육학, 77, 179-201.
  2. 김보영, 김현주 (2013). 교사-부모 관계에서 경험하는 유치원 교사의 어려움. 한국보육지원학회지, 9(6), 73-106. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.6.073
  3. 김영희, 박지현 (2014). 보육교사-유아 상호작용과 유아의 또래놀이행동 간의 관계에서 부모-교사 협력의 조절효과. 유아교육연구, 34(3), 135-152. doi:10.18023/kjece.2014.34.3.007
  4. 김유환, 김경숙 (2012). 어머니-교사관계, 유아-교사관계 및 유아의 어린이집 적응문제 간의 관련성. 어린이미디어연구, 11(1), 87-104.
  5. 김정미, 문승미, 김유경, 안선희 (2013). 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육지식과 어머니-교사 관계가 양육스트레스에 미치는 영향. 아동학회지, 34(5), 79-98. doi:10.5723/KJCS.2013.34.5.79
  6. 김정미, 안선희 (2015). 교육 참여에 대한 어머니의 동기적 신념과 부모-교사 관계가 유아의 학습 관련기술에 미치는 영향. 아동학회지, 36(1), 1-17. doi:10.5723/KJCS.2015.36.1.1
  7. 김정주, 김용미 (2007). 아버지의 역할수행, 결혼만족도와 어머니의 양육효능감과의 관계. 한국영유아보육학, 50, 113-137.
  8. 김한나, 서소정 (2012). 영아기 자녀를 둔 어머니의 애착과 영아 발달간의 관계 연구: 어머니의 양육효능감 매개효과 검증. 미래유아교육학회지, 19(1), 307-329.
  9. 배지희 (2008). 유아교육현장에서의 부모참여 실제에 대한 유아교사의 인식. 교육인류학연구, 11(1), 147-176.
  10. 백은혜, 김명순 (2016. 5). 영아기 자녀를 둔 어머니의 기관 참여와 어머니와 교사 간 관계의 질 및 어머니의 격리불안 간의 관계. 한국아동학회 춘계학술대회 포스터발표 논문, 서울.
  11. 서소정 (2004). 양육효능감: 자녀양육행동 매개 모델. 대한가정학회지, 42(4), 11-27.
  12. 서혜정, 이현희, 배지희 (2017). 직장어린이집 영아반 보육교사가 경험하는 부모와의 의사소통 어려움 및 극복을 위한 노력. 유아교육학논집, 21(4), 79-107.
  13. 손수민 (2012). 영아기 자녀를 둔 취업모와 비취업모의 양육 스트레스 비교와 관련변인에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 19(1), 331-357.
  14. 손환희 (2009). 유아교사가 지각하는 부모-교사 간 의사소통의 어려움에 대한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 송미혜, 송연숙, 김영주 (2007). 유아기 어머니의 양육스트레스 및 사회적 지지가 양육효능감에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 12(5), 165-183.
  16. 안지영 (2000). 2-3 세 자녀를 둔 어머니의 양육신념, 효능감 및 스트레스가 양육행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 유연옥, 최윤지 (2018). 영유아의 연령에 따른 보육교사의 모바일 알림장 의미연결망 분석. 열린부모교육연구, 10(1), 339-358.
  18. 유주연, 이세라피나, 전가일 (2012). 대한민국 어린이집. 서울: 르네상스.
  19. 윤갑정, 손환희 (2014). 예비. 현직 유아교사가 생각하는 부모-교사 파트너십. 생태유아교육연구, 13(2), 215-240.
  20. 이경하 (2009). 어머니의 양육지식, 양육스트레스, 양육효능감이 영아 발달에 미치는 영향. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 이미화, 민정원, 엄지원, 윤지연 (2013). 영아보육의 실태 및 질 제고 방안. 서울: 육아정책연구소.
  22. 이송은, 박성연 (2012). 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육지식, 양육수행귀인 및 부모역할 인식과 그에 따른 양육행동. 인간발달연구, 19(2), 131-149.
  23. 이순응 (2010). 취업모의 취업관련 특성, 남편의 양육참여, 부모-교사 협력행동이 양육스트레스에 미치는 영향. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 이원영, 배소연 (2000). 유아기 자녀를 둔 어머니들의 부모교육 내용에 대한 요구. 아동학회지, 21(2), 17-31.
  25. 이지훈 (2013). 유아교사와 부모의 동반자적 협력관계와 의사소통. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  26. 임경임 (2010). 부모의 비협조적인 가치태도가 보육교사의 직무효능감과 교사반응에 미치는 영향. 윤리교육연구, 21, 185-200.
  27. 임명희, 박윤조 (2011). 영아의 의사소통능력 및 정서발달과 영아특성변인, 어머니특성변인 간의 관계. 한국보육학회지, 11(4), 57-82.
  28. 임우영, 안선희 (2011). 유아교사-부모 협력과 교사-유아 상호작용간의 관계. 미래유아교육학회지, 18(4), 323-350.
  29. 장재홍, 김태성 (2002). 아버지의 자녀양육행동과 어머니의 결혼만족도 및 자녀양육태도간의 관계. 청소년상담연구, 10(2), 123-139.
  30. 정윤귀 (2006). 보육시설을 이용하는 취업모-교사 간 의사소통 내용과 방법의 현황, 만족도 및 요구도. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  31. 정계숙, 강인설, 박지영 (2017). 유아교육기관 유형이 부모의 유아교육공동체 인식에 미치는 영향: 부모의 유아교사자질 인식의 매개효과. 유아교육학논집, 21(2), 485-508.
  32. 정계숙, 윤갑정, 손환희 (2015). 부모-교사 파트너십에 대한 유아교사의 주관적 태도 분석: Q-방법론의 적용. 유아교육학논집, 19(2), 243-272.
  33. 최미숙, 박영미 (2004). 유사교사와 어머니 의사소통에 대한 상호 인식. 열린유아교육연구, 9(2), 137-160.
  34. 최미숙 (2016). 유아 부모-교사 파트너십이 교사효능감에 미치는 영향력. 열린부모교육연구, 8(2), 111-124.
  35. 최효식, 윤해옥 (2015). 교실환경, 교사효능감, 교사-유아 상호작용, 유아의 인지능력, 창의성 간의 구조적 관계 분석. 유아교육연구, 35(6), 339-356. doi:10.18023/kjece.2015.35.6.016
  36. 하지영, 서소정 (2010). 영아의 기질과 발달수준 및 어머니의 양육 특성 변인이 양육효능감에 미치는 영향. 아동학회지, 31(2), 151-168.
  37. 한국보육진흥원 (2018). 2018 어린이집 평가인증 안내. 서울: 한국보육진흥원.
  38. Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742. doi:10.1037/0012-1649.22.6.723
  39. Cahan, E. D., & Bromer, J. (2003). Trends in the history of childcare and family support:1940-2000. In R. P. Weissberg, H. J. Walberg, M. U. O'Brien, & C. B. Kuster (Eds.), Long-term trends in the well-being of children and youth: Issues in chidren's and families lives. (pp. 207-228). Washington, DC: CWLA Press.
  40. Coleman, P. K., & Karraker, K. H. (2000). Parenting self‐efficacy among mothers of school‐age children: Conceptualization, measurement, and correlates. Family Relations, 49(1), 13-24. doi:/10.1111/j.1741-3729.2000.00013.x
  41. Coleman, P. K., & Karraker, K. H. (2003). Maternal self‐efficacy beliefs, competence in parenting, and toddlers' behavior and developmental status. Infant Mental Health Journal, 24(2), 126-148. doi:10.1002/imhj.10048
  42. Connors-Tadors, L., & Ramsburg, D. (2008). Home-based care plays an important role in meeting family needs. In M. M. Cornish (Ed.), Promising practices for partnering with families in the early years(pp.79-102). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  43. Corapci, F., & Wachs, T. D. (2002). Does parental mood or efficacy mediate the influence of environmental chaos upon parenting behavior? Merrill-Palmer Quarterly, 48(2), 182-201. doi:10.1353/mpq.2002.0006
  44. De Montigny, F., Gervais, C., Meunier, S., & Dubeau, D. (2017). Professionals' positive perceptions of fathers are associated with more favourable attitudes towards including them in family interventions. Acta Paediatrica, 106(12), 1945-1951. doi:10.1111/apa.13970
  45. Elicker, J., Wen, X., Kwon, K. A., & Sprague, J. B. (2013). Early Head Start relationships: Association with program outcomes. Early Education & Development, 24(4), 491-516. doi:10.1080/10409289.2012.695519
  46. El Nokali, N. E., Bachman, H. J., & Votruba‐Drzal, E. (2010). Parent involvement and children's academic and social development in elementary school. Child Development, 81(3), 988-1005. doi:10.1111/j.1467-8624.2010.01447.x
  47. Fantuzzo, J., Perry, M. A., & Childs, S. (2006). Parent satisfaction with educational experiences scale: A multivariate examination of parent satisfaction with early childhood education programs. Early Childhood Research Quarterly, 21(2), 142-152. doi:10.1016/j.ecresq.2006.04.002
  48. Galindo, C., & Sheldon, S. B. (2012). School and home connections and children's kindergarten achievement gains: The mediating role of family involvement. Early Childhood Research Quarterly, 27(1), 90-103. doi:10.1016/j.ecresq.2011.05.004
  49. Gross, D., & Rocissano, L. (1998). Toddler care questionnaire: Instrument description, administration, and scoring guideline. In B. K. Redman (Ed.), Measurement Tools in Patient Education (pp. 308-312). NY: Springer Publishing Company.
  50. Gross, D., Rocissano, L., & Roncoli, M. (1989). Maternal confidence during toddlerhood: Comparing preterm and fullterm groups. Research in Nursing & Health, 12(1), 1-9. doi:10.1002/nur.4770120103
  51. Harris, A., & Goodall, J. (2008). Do parents know they matter? Engaging all parents in learning. Educational Research, 50(3), 277-289. doi:10.1080/00131880802309424
  52. McWayne, C., Hampton, V., Fantuzzo, J., Cohen, H. L., & Sekino, Y. (2004). A multivariate examination of parent involvement and the social and academic competencies of urban kindergarten children. Psychology in the Schools, 41(3), 363-377. doi:10.1002/pits.10163
  53. Jones, T. L., & Prinz, R. J. (2005). Potential roles of parental self-efficacy in parent and child adjustment: A review. Clinical Psychology Review, 25(3), 341-363. doi:10.1016/j.cpr.2004.12.004
  54. Owen, M. T., Ware, A. M., & Barfoot, B. (2000). Caregiver-mother partnership behavior and the quality of caregiver-child and mother-child interactions. Early Childhood Research Quarterly, 15(3), 413-428. doi:10.1016/S0885-2006(00)00073-9
  55. Reyno, S. M., & McGrath, P. J. (2006). Predictors of parent training efficacy for child externalizing behavior problems-a meta‐analytic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(1), 99-111. doi:10.1111/j.1469-7610.2005.01544.x
  56. Teti, D. M., & Gelfand, D. M. (1991). Behavioral competence among mothers of infants in the first year: the mediational role of maternal self‐efficacy. Child Development, 62(5), 918-929. doi:10.1111/j.1467-8624.1991.tb01580.x
  57. Tout, K., Starr, R., Soli, M., Moodie, S., Kirby, G., & Boller, K. (2010). Compendium of Quality Rating Systems and Evaluations: The Child Care Quality Rating System (QRS) Assessment. Washington, D.C.: Administration for Children & Families.