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증산과 정산의 도수(度數)사상

The Concept of Degree Numbers in the Thought of Jeungsan and Jeongsan

  • 김탁 (송광사 성보박물관)
  • 투고 : 2018.05.04
  • 심사 : 2018.06.16
  • 발행 : 2018.06.30

초록

도수(度數)라는 용어가 증산(甑山) 강일순(姜一淳, 1871~1909)에 의해 종교적으로 재해석되어 '세상을 다스리는 법칙'이라는 의미로 사용되었다. 특히 도수는 새롭게 열릴 후천(後天)을 지배할 새로운 법도라는 뜻으로 사용되어 이른바 그의 천지공사(天地公事)에서 중요하게 부각되었다. 그리고 증산의 계시(啓示)를 받아 무극도(無極道)와 태극도(太極道)라는 새로운 종교운동을 일으킨 정산(鼎山) 조철제(趙哲濟, 1895~1958)는 증산이 사용했던 도수에 "이상향을 이루기 위한 모든 종교적 행위"라는 보다 확대된 의미를 부여하였다. 한국종교사에서 도수라는 용어는 조선 말기에 출현한 종교적 천재였던 증산 강일순에 의해 새롭게 해석되었고, 도수사상의 맥(脈)은 정산 조철제가 창교한 무극도와 태극도에 면면히 이어졌으며, 훗날 박한경(朴漢慶, 1917~1996)이 1969년에 세운 대순진리회(大巡眞理會)로 발전적으로 계승되었다. 도수사상은 증산이 자신이 바로 상제(上帝)라는 종교적 자각에서 비롯되었고, "이제 선천상극(先天相克)의 도수를 후천상생(後天相生)의 도수로 바꾼다."는 종교적 선언에서 형성되었다. 증산이 강조한 것은 도수의 가변성(可變性)이다. 인간이 결코 벗어날 수 없는 운명의 굴레처럼 정해지고 강요된 우주의 질서와 법칙은 없다는 것이 증산의 생각이다. 선천으로 규정된 낡고 지나간 세상에서 도수는 '정해진 법칙과 규범'으로 인정되었다면, 이제 다가오는 후천을 맞아 증산은 스스로 상제의 권위와 능력으로 선천의 도수를 후천의 도수로 뜯어고쳐 새로 결정했다고 믿어진다. 정산은 일생에 걸쳐 매우 많은 도수를 보았다. 증산이 행했던 도수는 비교적 그 수가 적은데 비해, 증산의 사상을 이어받은 정산은 거의 모든 그의 종교적 행위에 도수라는 이름을 붙였다. 증산의 도수가 정산에 의해 더욱 확대되고 외연이 넓혀졌다.

The term, Degree Number, was religiously re-interpreted by Jeungsan (甑山) Kang Il-Sun (姜一淳, 1871~1909) and used by him to imply 'the principle of ruling the world.' It was especially the case that his usage of Degree Number referred to the new law that will rule during the Later World, and the significance of this was promoted during Jeungsan's Reordering Works of Heaven and Earth. And Jeongsan (鼎山) Jo Cheol-Je (趙哲濟, 1895~1958), who received a revelation from Jeungsan, established new religious movements including Mugeuk-do and Taegeuk-do and gave a broader meaning to the term Degree Number which he adopted from Jeungsan. He endowed it with the additional meaning of 'all the religious activities performed to achieve an ideal world.' In the history of Korean religions, Degree Number was newly interpreted by the religiously-gifted Jeungsan, who appeared at the end of the Joseon Dynasty. The lineage of religious thought related to Degree Numbers was constantly transmitted through Mugeuk-do and Taegeuk-do both of which were founded by Jeongsan Jo Cheol-Je. Later, Park Han-Gyeong (朴漢慶, 1917~1996) succeeded this lineage when he established Daesoon Jinrihoe in 1969. Religious thought related to Degree Numbers came from Jeungsan's self-realization that he was 'Sangje (the Supreme God).' The thought was also formed by his religious declaration wherein he changed the Degree Number of mutual contention in the Former World to that of mutual beneficence in the Later World. What Jeungsan emphasized was the fluidity of Degree Numbers. Just like human beings are never able to escape from the bonds of their destiny, in Jeungsan's thought, forced or ordained cosmic orders do not exist. In the outworn world of the past, which has been defined as the Former World, the Degree Number was recognized as the ordained law and norm, but as the Later World was coming, Jeungsan recalibrated the Degree Number and defined it anew through his own authority and power as the Supreme God. Jeongsan recalibrated many Degree Numbers throughout his life. The number of Degree Numbers which Jeungsan recalibrated is relatively fewer than that of Jeongsan, who inherited the thought of Jeungsan, and then went on to categorize almost every major religious activity he performed a Degree Number. In this context, Jeungsan's 'Degree Number' became expanded and broadened in terms of its scope.

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참고문헌

  1. 『전경』, 서울: 대순진리회 교무부, 1974.
  2. 『증산천사공사기』, 상생사, 1926.
  3. 『대한화사전(大漢和辭典)』
  4. 이가원. 임창순 감수, 『동아 한한중사전(漢韓中辭典)』 서울: 동아출판사, 1987.
  5. 김홍철 편저, 『한국신종교대사전』 서울: 모시는 사람들, 2016.
  6. 김 탁, 「증산교의 교리체계화 과정」, 『증산교학』 서울: 미래향문화, 1992.
  7. 박인규, 「대순사상의 도수론(度數論) 연구」, 『대순사상논총』 28, 2017. https://doi.org/10.25050/jdaos.2017.28.0.207