DOI QR코드

DOI QR Code

Tutors' Content Expertise and Experience on Student Satisfaction in Problem-Based Learning Nursing Curriculum

간호학 교육에서의 문제중심학습에서 튜터의 내용전문성과 튜터경험에 따른 학습자 만족도

  • 김수진 (제주한라대학교 간호학과)
  • Received : 2018.05.29
  • Accepted : 2018.07.11
  • Published : 2018.07.28

Abstract

The purpose of this study is to identify the differences of student satisfaction depending on tutor's content expertise and experience in PBL of nursing. Nursing department, the subject of this study, is operating Hybrid PBL Curriculum that integrates the courses in nursing for all grades. Tutor's expertise was categorized based on their final dissertations and the clinical fields for which they worked. Tutor's experience in PBL is less than one year for beginners and more than 10 years for experts. After the PBL class for 6 weeks, the 3rd grade students were surveyed. The results showed that there was a statistically significant difference in the student satisfaction according to the content expertise, however, the student satisfaction depending on tutor's experience and the interaction effect between tutor's content expertise and experience were not significant. This study has raised the importance of the role of tutor as content expert in PBL. It is suggested that future studies be repeated for more tutors with diverse subject areas and majors to examine the differences between diverse variables other than student satisfaction.

본 연구의 목적은 간호학과 문제중심학습에서 튜터의 내용전문성과 튜터경험에 따른 학습자의 만족도 차이를 확인하는 것이다. 연구대상인 간호학과는 전체 학년을 대상으로 간호학 전공교과목을 통합한 hybrid PBL curriculum을 운영하고 있다. 튜터의 내용전문성은 최종 학위논문과 근무했던 임상분야를 기준으로 분류하였다. PBL 튜터경험은 초보자는 1년 이하, 경력자는 10년 이상인 경우이다. 3학년을 대상으로 6주 동안 PBL 수업 후 설문조사하였다. 연구결과 튜터의 내용전문성에 따라 학습자 만족도에는 통계적으로 유의한 차이가 있었으나 튜터경험에 따른 학습자 만족도와 튜터의 내용전문성과 튜터경험간의 상호작용 효과는 유의하지 않았다. 본 연구는 PBL에서 내용전문가로서의 튜터역할에 대한 중요성을 환기시켰다고 할 수 있다. 향후 다양한 학과와 전공분야를 가진 더 많은 튜터를 대상으로 한 추후연구가 반복되어야 하며 학습자 만족도 외의 다양한 변인과의 차이를 측정해봐야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강명희, 이수지, 김민정, 김민지, "의과대학 문제중심학습에서 튜터의 전문분야와 교수경험이 학습결과에 미치는 영향," 의학교육논단, 제13권, 제2호, pp.9-23, 2011. https://doi.org/10.17496/KMER.2011.13.2.009
  2. 김용진, 강복수, 이충기, 박정한, "PBL의 이론과 실제," 한국의학교육, 제12권, 제1호, pp.1-14, 2000.
  3. 강주현, 의과대학의 문제기반학습에서 학습자가 인식한 튜터의 역할이 상호작용 및 학습결과에 미치는 영향, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  4. 정현미, "문제중심학습 설계모형 및 체크리스트 개발," 교육정보미디어연구, 제15권 제1호, pp.155-185, 2009.
  5. 김금자, 윤진, 형희경, "간호학생에게 적용한 문제중심학습(Problem-Based Learning) 결과분석-자아성찰지와 수업평가도구를 중심으로," 기본간호학회지, 제16권, 제4호, pp.438-448, 2009.
  6. 박은경, 의학교육에서의 문제중심학습에서 튜터의 역할에 관한 평가 연구, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2002.
  7. 심희아, 송혜덕, "문제중심학습에서 튜터의 인지적 역할유형에 따른 발문제공이 문제해결과 만족도에 미치는 효과," 교육공학연구, 제27권, 제4호, pp.701-722, 2011.
  8. 김수진, 강희경, "문제중심학습에서 튜터의 전문분야와 튜터경험에 따른 학습자 만족도," 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 제6권, 제7호, pp.279-290, 2016.
  9. H. S. Barrows, Problem-Based Learning 2nd Edition, Sungkyunkwan University Press, 2005.
  10. A. Gilkison, "Techniques used by 'expert' and 'non-expert' tutors to facilitate PBL tutorials," Medical Education, Vol.37, pp.6-14, 2003.
  11. W. K. Davis, R. Nairn, M. E. Paine, R. M. Anderson, and M. S. Oh, "Effects of expert and non-expert facilitators on the small-group process and on student performance," Academic Medicine, Vol.67, No.7, pp.470-474, 1992. https://doi.org/10.1097/00001888-199207000-00013
  12. H. G. Schmidt and J. H. Moust, "What makes a tutor effective? A structural-equations modeling approach to learning on Problembased curricula," Academic Medicine, Vol.70, pp.708-714, 1996.
  13. 이수지, 의과대학의 문제중심학습에서 튜터의 전문분야와 교수경험에 따른 개입형식과 학습결과의 차이, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.
  14. G. D. Hendry, H. Phan, P. M. Lyon, and J. Gordon, "Student evaluation of expert and non-expert problem-based learning," Medical Teacher, Vol.24, No.5, pp.544-549, 2002. https://doi.org/10.1080/0142159021000012603
  15. 강인애, 왜 구성주의인가?, 문음사, 2007.
  16. 신좌섭, 의과대학 문제중심학습에서 협력학습의 효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 한양대학교 대학원, 박사학위논문, 2004.
  17. D. H. Dolman, W. H. Gijselaers, J. H. Moust, W. S. de Graves, I. H. Wolfhagen, and C. P. van der Vleuten, "Trends in research on the tutor in problem-based learning: conclusions and implications for educatonal practice and research," Medicine Teacher, Vol.24, No.2, pp.170-180, 2002.