DOI QR코드

DOI QR Code

Physical Training and Martial Art, the Foundations for a Flourishing State -Focusing on the Thoughts of Plato and Park Eun-sik-

체육과 무(武), 국가 번영의 기초 -플라톤과 박은식의 사상을 중심으로-

  • 홍영기 (청주대학교 스포츠건강재활 전공) ;
  • 홍진기 (가톨릭관동대학교 VERUM교양대학)
  • Received : 2018.05.30
  • Accepted : 2018.07.02
  • Published : 2018.07.28

Abstract

Plato's ontology is closer to Holism, which is based on IDEA, than to Dualism, which regards the matter and soul as being independently from each other. According to his metaphysics, the sensory things are the copies of IDEA. and IDEA is the original of them. Hence human body and soul are not separate from each other, but are ontologically continuous and functionally complementary. The reason why Plato's view of education, which pursues the perfection of the soul, emphasizes the physical training and makes it the premise of study is this ontology. It seems that Park Eun-sik, an independent activist in the late period of Joseon Dynasty, has a view of education similar to Plato's. He emphasized the importance of education on martial art in order to restore the our people's inner quality, 'Mind(心)'. Both Plato and Park Eun-sik thoughts that the education of physical training and martial art was the premise of study to make the humanity they pursued. And they expected that the talented people raised through the curriculum proposed by them would lead the prosperity of the nation by fulfilling their respective roles in society. In conclusion, from the view of Plato and Park Eun-sik's thoughts, it can be said that, the education of physical training and martial art for students is the premise of the study for personal perfection of human beings, and essential curriculum for making the ideal state that they dreamed.

플라톤의 존재론은 물질과 정신의 영역을 독립적으로 간주하는 이원론보다는, 이데아를 중심으로 하는 전체론(Holism)에 가깝다. 그의 형이상학에서 감각적 사물은 이데아의 모상이며, 이데아는 그것의 원형이다. 그에 따라 인간의 육체와 영혼도 서로 단절된 것이 아니라, 존재론적으로 연속적이며 기능적으로 상보적인 관계에 놓여있다. 영혼의 완성을 추구하는 플라톤의 교육관에서 체육을 중시하며 그것을 공부의 전제로 삼은 이유는 이러한 존재론에 근거한 것이다. 구한말 독립운동가 박은식 역시 플라톤과 비슷한 교육관을 지니고 있는 것으로 보인다. 그는 우리 민족이 회복해야 하는 내면의 가치인 '마음'을 발견하기 위해선, 무(武)의 교육이 중요함을 역설하였다. 플라톤과 박은식 모두는 체육과 무(武)의 교육이 그들이 추구했던 인간상을 만들기 위한 공부의 전제가 된다고 보았다. 그리고 그들이 제시한 교육과정을 통해 육성된 인재들은 사회에서 각자 자신의 직분을 다함으로써 국가의 번영을 이끌 것이라 기대했다. 결론적으로, 플라톤과 박은식의 사상에서 학생들에 대한 체육과 무(武)의 교육은 인간의 개인적 완성을 위한 공부의 전제이자, 그들이 꿈꾸었던 이상국가를 만들기 위한 필수적 교육과정 이었다고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 윤재백, "플라톤 체육사상의 대안적 해석에 관한 연구," 한국체육학회지, 제32권, 제1호, pp.1127-1133, 1993.
  2. 박종현 역주, 플라톤의 네 대화편 에우프티론 소크라테스의 변론 크리톤 파이돈, 서광사, 2003.
  3. 여인성, "플라톤의 법률편에 나타난 체육내용 및 방법론에 관한 연구," 한국체육철학회지, 제11권, 제2호, pp.171-189, 2003.
  4. 박은식 지음, 조준희 옮김, 대통령이 들려주는 우리 역사, 박문사, 2011.
  5. 박종현, 김영균 공동 역주, 플라톤의 티마이오스, 서광사, 2000.
  6. 박종현 역주, 플라톤의 향연 파이드로스 리시스, 서광사, 2016.
  7. 박종현 역주, 플라톤의 국가政體, 서광사, 2005.
  8. 정삼현, "플라톤의 체육과 용기형성 연구," 한국체육철학회지, 제7권, 제2호, pp.255-274, 1999.
  9. 강유원, "플라톤의 체육교육 사상," 한국체육학회지, 제42권, 제6호, pp.45-52, 2003.
  10. J. R. Fairs, "The Influence of Plato and Platonism on the Development of Physical Education in Western Culture," Quest, Vol.11, No.1, pp.14-23, 1968. https://doi.org/10.1080/00336297.1968.10519652
  11. L. J. Cahn, Contributions of Plato to Thought on Physical Education, Health and Recreation, PhD diss, New York University, 1941.
  12. 윤미정, "파이돈, 파이드로스와 국가를 통해 본 플라톤의 신체와 영혼의 가치이원적 관계," 한국체육철학회지, 제19권, 제1호, pp.177-188, 2011.
  13. 김미숙, "플라톤의 敎育理論에 나타난 體育思想," 공주대학교 스포츠科學硏究所論文集, 통권, 제6-7호, pp.187-227, 1993.
  14. 강성훈, "플라톤은 심신이원론자였는가?," 철학, 제124호, pp.1-25, 2015.
  15. 박종현 역주, 플라톤의 프로타고라스 라케스 메논, 서광사, 2010.
  16. 박종현 역주, 플라톤의 법률, 서광사, 2009.
  17. 한정선, "플라톤의 신체교육관에 대한 심리학적 고찰," 교양교육연구, 제8권, 제1호, pp.193-216, 2014.
  18. 이승건, 안용규, "체육철학: 플라톤의 관념론에 서 육체(soma)와 체육(gymnastike)의 의미," 한국체육철학회지, 제15권, 제2호, pp.141-162, 2007.
  19. 한정선, "연구논문 : 플라톤의 교육관에 대한 연구-신체교육관의 현대적 의미 해석을 중심으로," 인문사회 21, 제2권, 제2호, pp.55-69, 2011.
  20. 윤상택, "플라톤 체육사상의 광의적 해석에 관한 연구," 제주관광대논문집, 제5권, pp.219-227, 1999
  21. 조상우, "몽배금태조에 표현된 현실인식과 이상세계," 동양고전연구, 제40권, pp.169-194, 2010.