초록
본 연구의 목적은 자막을 활용한 영어수업이 초등학생의 문자인지 능력과 어휘력에 미치는 효과를 실험연구를 통해 살펴보는 것이다. 연구 대상은 전북 지역, G 도시에 위치한 2개의 초등학교 학생으로, 자막이 포함된 동영상을 활용한 영어 수업을 받은 실험반과 자막 없이 동영상을 접한 비교반으로 구분하였다. 각 집단은 2달간 10차시의 수업을 받았으며, 이들을 대상으로 문자인지 능력과 어휘력 검사지를 통해 사전/사후 검사를 실시하고, 자막 활용이 효과를 독립표본 t-검정과 대응표본 t-검정을 통해 살펴보았다. 그 결과 문자인지 능력과 어휘력에 있어 두 집단 사이에 통계적으로 유의한 차이는 발견되지 않았으나, 실험집단의 사전, 사후 검사 결과 사이에는 통계적으로 유의한 차이가 발견되었다. 마지막으로, 연구 결과를 근거로 영어교육의 교육적 함의와 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
The purpose of the present study was to investigate the effect of caption-embedded video on character recognition and vocabulary ability of the primary school students, The subjects of this study were the students in two elementary schools in G city, Jeonbuk province. They were divided into two groups including a control group which used utilization video materials without captions, and a experimental group which used utilization video materials with captions. Each group was tested over the course of two months (10 classes). And then a statistical analysis was conducted to find out the effects of captions on character recognition and vocabulary ability through independent samples t-test and paired samples t-test. There were no significant differences in a comparison between the groups, but significant differences were found within the groups. Pedagogical implications based on the research findings and suggestions for further research were also discussed.