DOI QR코드

DOI QR Code

The Study of the Analysis of a User's Perception of Screen Component for Inducing Emotion in the 3D Virtual Reality Environment

3차원 가상현실 환경에서의 감성 유발 화면 구성 요소에 대한 사용자 인식 분석 연구

  • Received : 2018.06.18
  • Accepted : 2018.07.16
  • Published : 2018.07.28

Abstract

With the development of information and communication technology, the possibility of utilizing 3D virtual reality in education has been sought. Especially, the screen composition in the virtual reality has the possibility of inducing the emotion of the user which may affect the learning. However, there is little research on what aspects of the screen can cause emotions. The purpose of this study is to analyze the user's perception of screen components inducing emotion in virtual reality learning environment. Using Multi Dimensional Scaling (MDS), the user's perception of the main screen in a representative virtual reality learning environment platform was investigated. As a result, the dimension of depth on the screen and the dynamics of the avatar related to the movement were confirmed. This study is meaningful to explore technical variables that can induce emotions among screen elements in virtual reality contents.

다양한 정보통신기술의 발달로 인하여 기존 이러닝 등의 2차원적 학습 콘텐츠 한계를 극복할 수 있는 한 가지 방안으로 3차원적 가상현실 활용 가능성에 대한 모색이 이루어지고 있다. 특히 가상현실에서의 화면 구성은 학습에 직 간접적으로 영향을 미치는 감성을 유발할 수 있는 가능성을 지닌다. 하지만 화면의 어떠한 측면이 감성을 유발하는지에 대한 연구는 미흡하다. 본 연구는 감성을 유발할 수 있는 가상현실 학습 환경에서의 화면 구성 요소에 대한 사용자 인식을 분석하는 목적을 지닌다. 대표적인 가상현실 학습 환경 플랫폼 주요 화면에 대한 사용자의 인식을 확인하기 위해 다차원척도(Multi Dimensional Scaling, MDS)분석법을 활용하였다. 연구 결과, 사용자는 화면에서의 공간의 깊이 차원과 아바타 등의 움직임에 해당하는 역동성 차원에서 감성을 유발할 수 있다는 점을 확인하였다. 본 연구는 가상현실에서의 화면 요소중 감성을 유발할 수 있는 기술적 변인을 탐색해 보는데 의의를 지닌다.

Keywords

References

  1. 나일주, 조은순, 교육 공학 탐구, 박영사, 2016.
  2. L. Chittaro and R. Ranon, "Web3D technologies in learning, education and training: Motvations, issues, opportunities," Computers & Education, Vol.49, No.1, pp.3-18, 2007. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.06.002
  3. H. A. Wadlinger and D. M. Isaacowitz, "Positive mood broadens visual attention to positive stimuli," Motivation and emotion, Vol.30, No.1, pp.87-99, 2006. https://doi.org/10.1007/s11031-006-9021-1
  4. A. M. Isen and J. Reeve, "The influence of positive affect on intrinsic and extrinsic motivation: Facilitating enjoyment of play, responsible work behavior and self-control," Motivation and emotion, Vol.29, No.4, pp.295-323, 2005. https://doi.org/10.1007/s11031-006-9019-8
  5. C. E. Waugh and B. L. Fredrickson, "Nice to know you: Positive emotions, self-other overlap, and complex understanding in the formation of a new relationship," Journal of Positive Psychology, Vol.1, No.2, pp.93-106, 2006. https://doi.org/10.1080/17439760500510569
  6. J. Diemer, G. W. Alpers, H. M. Peperkorn, Y. Shiban, and A. Muhlberger, "The impact of pecepton and prsence on emotonal ractons; A review of research in virtual reality," Frontiers in psychology, Vol.6, pp.1-9, 2015.
  7. H. M. Peperkorn, J. Diemer, and A. Muhlberger, "Temporal dynamics in the relation between presence and fear in virtual reality," Computers in Human Behavior, Vol.48, pp.542-547, 2015. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.028
  8. M. J. Hannafin and S. Hooper, "An integrated framework for CBI screen design and layout," Computers in Human Behavior, Vol.5, No.3, pp.155-165, 1989. https://doi.org/10.1016/0747-5632(89)90009-5
  9. 도승이, "정서와 교수-학습 연구의 쟁점과 전망," 교육심리연구, 제22권, 제4호, pp.919-937, 2008.
  10. R. L. Payne and C. L. Cooper, Emotion at work, John Wiley & Sons, Inc, 2001.
  11. G. Matthews, M. Zeidner, and R. D. Roberts, Emotional intelligence: Science and myth, Mit Press, 2004.
  12. J. LeDoux, "Rethinking the emotional brain," Neuron, Vol.73, No.4, pp.653-676, 2012. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2012.02.004
  13. 조재윤, 엄해영, "인지와 감성이 융합된 문학 독서 학습 모형 개발 연구," 새국어교육, 제93권, pp.149-180, 2012.
  14. R. Pekrun, T. Goetz, W. Titz, and R. P. Perry, "Academin emotions in students' self-regulated learning and achievement," Educational Psychologist, Vol.37, No.2, pp.91-105, 2002. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_4
  15. E. Jensen, Brain-based learning: The new paradigm of teaching, Corwin Press, 2008.
  16. 박태정, 임철일, 김광일, "디지털교과서 커뮤니케이션 환경에 감성적 반응유발 가능성을 위한 이모티콘 지원도구 개발에 관한 연구," 교육정보미디어연구, 제18권, 제2호, pp.199-225, 2012.
  17. 나일주, 교육공학 관련 이론, 교육과학사, 2007.
  18. D. D. Hoffman, Visual intelligence: How we create what we see, Norton & Company, 2000.
  19. 나일주, 김세리, "이러닝 학습환경에서의 학습용 웹 화면의 구성 요소에 대한 학습자 인식 분석," 기업교육연구, 제8권, 제1호, pp.59-79, 2006.
  20. L. Rieber and A. Kini, "Theoretical foundations of instructional applications of computer-generated animated visuals," Journal of Computer-Based Instruction, Vol.18, No.3, pp.83-88, 1991.
  21. M. Szabo and H. Kanuka, "Effects of violating screen design principles of balance, unity, and completion rates," Journal of educational multimedia and hypermedia, Vol.8, pp.23-42, 1999.
  22. M. Graves, "The art of color and design," Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol.2, No.5, pp.66-68, 1942. https://doi.org/10.2307/426828
  23. J. Machajdik and A. Hanbury, "Affective image classification using features inspired by psychology and art theory," In proceedings of the 18th ACM international conference on multimedia, pp.83-92, 2010.
  24. J. L. Plass, S. Heidig, E. O. Hayward, B. D. Homer, and E. Um, "Emotional design in multimedia learning: Effects of shape and color on affect and learning," Learning and Instruction, Vol.29, pp.128-140, 2014. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.02.006
  25. 김종무, "화면에서 인물의 시선 방향에 따른 감상자의 감성 변화," 디지털디자인학연구, 제13권, 제2호, pp.157-165, 2013.
  26. 한정선, 오정숙, "가상현실 학습 환경에서 학습을 촉진하는 스캐폴딩에 대한 이론적 고찰," 교육과학연구, 제33권, 제2호, pp.161-192, 2003.
  27. S. S. Schiffman, F. W. Young, and M. L. Reynolds, Introduction to multidimensional scaling: Theory, methods, and applications, Academic Press, 1981.
  28. 김태현, 나일주, "이러닝 콘텐츠에서 비음성 사운드에 대한 학습자 인식 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제7호, pp.470-480, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.7.470
  29. 김형숙, 봉현철, 김봉광, "액션러닝 프로그램의 핵심 성공 요인에 관한 연구," 한국인력개발학회지, 제9권, 제2호, pp.19-44, 2007.
  30. J. B. Kruskal and M. Wish, Multidimensional scaling, Sage Pub, 1978.
  31. R. S. Lazarus, "Emotions and interpersonal relationships: Toward a person centered conceptualization of emotions and coping," Journal of Personality, Vol.74, No.1, pp.9-46, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2005.00368.x
  32. S. C. Lozano and B. Tversky, "Communicative gestures facilitate problem solving for both communicators and recipients," Journal of Memory and Language, Vol.55, No.1, pp.47-63, 2006. https://doi.org/10.1016/j.jml.2005.09.002
  33. 류지헌, 유지희, "학습용 에이전트의 제스처와 얼굴표정이 학습이해도 및 의인화 효과에 미치는 영향," 감성과학, 제16권, 제3호, pp.281-292, 2013.