DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring Various Factors on Special Teacher's Adoption Intention towards Robot-based Education

특수교사의 로봇활용교육에 대한 수용의도에 영향을 미치는 요인 탐색

  • Received : 2018.05.29
  • Accepted : 2018.07.12
  • Published : 2018.07.28

Abstract

The purpose of this study was to identify various factors that could possibly influence special teachers' adoption intention towards robot-based education and to see how well those factors predict special teachers' adoption intention. To do this, questionnaire items were selected and reconstructed based on preceding research relating to Technology Acceptance Model(TAM). The survey participants consisted of 623 special school teachers, representing various types of special students and levels of their schools. Questionnaires with unfaithful responses were excluded, and a total of 590 questionnaires were analyzed. Data analysis was carried out through Exploratory factor analysis and stepwise multi-regression analysis. According to the results of study, factors that influence special teachers' acceptance intention towards robot-based education are perceived ease of use, perceived usefulness, personal innovation, and social influence. Also, the most decisive factors affecting special teacher's acceptance intention were perceived usefulness and perceived ease of use. These factors directly influenced special teachers' acceptance intention.

이 연구는 특수교사의 로봇활용교육에 대한 수용의도에 영향을 미치는 요인은 무엇이고, 그 요인들이 특수교사의 수용의도를 얼마나 잘 예측할 수 있는지를 파악하는데 주요한 목적이 있었다. 이를 위해 전국 특수학교 및 특수학급에 재직하고 있는 623명의 특수교사를 대상으로 설문을 하였고, 이중 불성실하게 답변하거나 사용하기 어려운 설문지를 제거하고 총 590명의 설문지를 분석하였다. 분석 결과 특수교사의 로봇 활용교육에 대한 수용의도에 영향을 미치는 요인으로는 지각된 유용성, 지각된 용이성, 혁신의지, 사회적 영향력의 네 가지 이었으며, 특수교사의 수용의도를 예측하는데 직접적으로 영향을 미치는 요인으로는 지각된 유용성과 지각된 용이성이 있었다. 또한 지각된 유용성이 지각된 용이성보다 더 높은 설명력을 가지고 있었지만, 두 요인을 모두 사용하는 것이 특수교사의 수용의도를 잘 설명할 수 있다.

Keywords

References

  1. 유은순, 조미라, "포스트휴먼 시대의 로봇과 인간의 윤리," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제3호, pp.592-600, 2018. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.03.592
  2. L. Desideri, "Exploring the use of a humanoid robot to engage children with autism spectrum disorder(ASD)," Centre for assistive technology paper under review, AAATE Conference 2017, pp.1-8, 2017.
  3. R. E. Mohan, C. A. A. Calderon, C. Zhou, and P. K. Yue, "Evaluating virtual emotional expression systems for human robot interaction in rehabilitation domain," Paper presented at the Cyberworlds, International Conference on, pp.554-560, 2008.
  4. P. Pennisi, A. Tonacci, G. Tartarisco, L. Billeci, L. Ruta, S. Gangemi, and G. Pioggia, "Autism and social robotics: A systematic review," Autism Research, Vol.9, pp.165-183, 2016. https://doi.org/10.1002/aur.1527
  5. P. Standen, D. J. Brown, J. Hedgecock, J. Roscoe, M. G. Trigo, and E. Elgajiji, "Adapting a humanoid robot for use with children with profound and multiple disabilities," In 10th International Conference on Disability, Virtual Reality and Associated Technologies(ICDVRAT 2014), Gothenburg, Sweden, pp.205-211, 2014.
  6. V. Venkatesh and F. D. Davis, "A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies," Management science, Vol.46, No.2, pp.186-204, 2000. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  7. S. Krishnaswamy, L. Shriber, and G. Srimathveeravalli, "The design and efficacy of a robot‐mediated visual motor program for children learning disabilities," Journal of Computer Assisted Learning, Vol.30, No.2, pp.121-131, 2014. https://doi.org/10.1111/jcal.12025
  8. 현은자, 이하원, 연혜민, "언어 사용력 원리를 활용한 유아의 교육용 로봇 인식," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제10호, pp.532-540, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.10.532
  9. 문금희, "정서장애 아동의 심리치료를 위한 동물로봇 디자인의 가이드라인," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제8호, pp.109-117, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.109
  10. D. Alimisis, Teacher Education on Robotics-Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. School of Pedagogical and Technological Education, ASPETE: Αthens, 2009.
  11. R. W. Van Horn, Advanced Technology in Education: An Introduction to Videodiscs, Robotics, Optical Memory, Peripherals, New Software Tools, and High-Tech Staff Devel, Brooks/Cole Publishing Company, 1991.
  12. A. Cook, P. Encarnacao, and K. Adams, "Robots: Assistive technologies for play, Learning and cognitive development," Technology and Disability, Vol.22, No.3, pp.127-145, 2010.
  13. 류근재, 송병섭, 로봇을 이용한 건강장애 학생들의 교육지원 시스템 제안, 한국장애인재활협회부설 재활연구소, 2013.
  14. M. Begum, R. W. Serna, and H. A. Yanco, "Are robots ready to deliver autism interventions? A comprehensive review," International Journal of Social Robotics, Vol.8, No.2, pp.157-181, 2016. https://doi.org/10.1007/s12369-016-0346-y
  15. F. Jimenez, T. Yoshikawa, T. Furuhashi, M. Kanoh, and T. Nakamura, "Collaborative learning between robots and children with potential symptoms of a developmental disability," 2017 IEEE symposium series on, pp.3463-3470, 2017.
  16. D. J. Ricks and M. B. Colton, "Trends and considerations in robot-assisted autism therapy. Robotics and Automation," IEEE International Conference, pp.4354-4359, 2010.
  17. Daniela Conti, Santo Di Nuovo, Serafino Buono, and Alessandro Di Nuovo, "Robots in Education and Care of Children with Developmental Disabilities: A Study on Acceptance by Experienced and Future Professionals," International Journal of Social Robotics, Vol.9, No.1, pp.51-62, 2017. https://doi.org/10.1007/s12369-016-0359-6
  18. 장길수, "지체 장애 학생들의 친구, 분신 로봇 '오리히메'," 로봇신문, 2016.11.01.
  19. 이주훈, "아픈 아이 대신 학교 가는 로봇, 심리치료 효과까지," MBC 뉴스데스크, 2016.10.22.
  20. 김진희, 김수진, 이효신, 신윤희, 박채진, 강정배, 김창걸, "또래 로봇을 활용한 정서 및 행동장애 위험아동의 사회적 기술 증진 프로그램의 효과," 정서.행동장애연구학회지, 제30권, 제2호, pp.58-90, 2014.
  21. 배민정, 로봇을 활용한 놀이중재프로그램이 자폐범주성장애유아의 놀이행동에 미치는 영향, 대구대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.
  22. 한보연, 휴머노이드 교육용 로봇을 이용한 이야기 중재가 자폐범주성장애아동의 구문 표현 능력에 미치는 영향, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2015.
  23. 신윤희, 진미영, 조정민, 서경희, "자폐스펙트럼 유.아동의 로봇인식 과정 연구," 정서행동장애연구, 제27권, 제4호, pp.413-435, 2011.
  24. F. D. Davis, "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  25. 오상현, 김상현, "인터넷뱅킹 이용 요인간 구조적 관계 : 기술수용모형(TAM)의 확장을 중심으로," 아시아마케팅저널, 제21권, 제1호, pp.1-27, 2006.
  26. J. Woelfel, "Attitude and non hierarchical slusters in neural Inetworks," In G. A. Barnnet and J. J. Boster(Eds.), Progress in communication sciences, 13, Greenwich, CT: Ablex Publishing Corp., pp.213-227, 1995.
  27. 정한호, "원격연수에 대한 교사의 지속적인 수강의도에 영향을 주는 요인 탐색 : 확장된 기술수용모형을 바탕으로," 평생학습사회, 제10권, 제2호, pp.229-262, 2014.
  28. M. Koufaris and W. Hampton-Sosa, "The development if initial trust in an online company by new customers," Information & Management, Vol.41, pp.377-397, 2004. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.004
  29. T. Teo, "A Path analysis of pre-service teachers' attitudes to computer use: applying and extending the technology acceptance model in educational context," Interactive Learning Enviroments, Vol.18, No.1, pp.65-79, 2010. https://doi.org/10.1080/10494820802231327
  30. 이태환, 서창교, "학습자의 자발적인 이러닝 수용에 관한 연구," 경영교육연구, 제53권, pp.301-328, 2009.
  31. 김미량, 조혜경, 한정혜, 한광현, "초등학교 교사의 로봇활용교육프로그램 수용의도에 관한 영향 요인분석," 한국교원교육연구, 제26권, 제1호, pp.427-449, 2009.
  32. 신승용, 김미량, "로봇프로그래밍 학습자의 학습의도 구조 모형 분석," 한국컴퓨터교육학회, 제14권, 제2호, pp.61-73, 2011.
  33. 오준석, 조혜경, "멀티모달 상호 작용 중심의 로봇기반교육 콘텐츠를 활용한 r-러닝 시스템 사용의도 분석," 제어로봇시스템학회 논문지, 제20권, 제6호, pp.619-624, 2014.
  34. C. Murphy, "Effective use of ICT by student teachers-is it improving?," Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2000, pp.1656-1661, 2000.
  35. 신민아, 모바일 쇼핑 애플리케이션의 특성이 지속적 이용의도에 미치는 영향: 기술수용모형을 중심으로, 인하대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.