DOI QR코드

DOI QR Code

A study on control method of DPF regeneration according to operation characteristics of Light Tactical Vehicle

전술차량 운용 특성에 따른 DPF 재생 제어 개선방안 연구

  • Kim, Seon-Jin (Land-system center 5th Team, Defense agency for Technology and Quality(DTaQ)) ;
  • Park, Jin-Won (Land-system center 5th Team, Defense agency for Technology and Quality(DTaQ))
  • 김선진 (국방기술품질원 기동화력센터 5팀) ;
  • 박진원 (국방기술품질원 기동화력센터 5팀)
  • Received : 2018.03.30
  • Accepted : 2018.06.01
  • Published : 2018.06.30

Abstract

This paper presents the means of controlling the regeneration of a diesel particulate filter (DPF) that is mounted on tactical vehicles to satisfy exhaust gas standards. The DPF captures particulate matter in the exhaust gas and combusts the captured particulate matter. This process is regeneration, which is essential to the normal performance of the DPF. Bad regeneration causes degradation of vehicle performance; worse, it can lead to a vehicle fire. DPF regeneration is performed by control logic. If the regeneration control logic does not properly reflect the operating characteristics of the vehicle, DPF regeneration may not occur. Consequently, it is very important to ensure the DPF operates properly by reflecting the operating characteristics of the tactical vehicle. This study analyzes the operational characteristics of a tactical vehicle and the DPF, and adds proper DPF regeneration control logic. Additionally, this study is intended to simultaneously improve the additional problems that may occur from operating under the added regeneration control logic.

본 연구는 배기가스 기준을 만족하기 위해 차량에 장착된 배기가스 후처리 장치(DPF)의 재생제어 방안에 대한 것이다. DPF는 배기가스에 포함된 입자상 물질(PM)을 포집하기 위한 필터로 DPF에 포집된 PM은 일정 조건에 이르렀을 때 고온의 배기가스로 연소시킨다. 이러한 과정을 재생(Regeneration)이라 하는데 DPF의 정상적인 성능을 위한 필수 과정이다. 재생이 잘 되지 않을 경우, 차량의 성능저하와 심한 경우 차량의 화재로도 이어질 수 있다. DPF의 재생은 제어로직에 의해 수행되는데 재생제어 로직이 차량의 운용특성을 제대로 반영하지 못한 경우 DPF 재생이 이루어지지 않을 수 있다. 그렇기 때문에 전술차량의 운용특성을 파악하여 DPF가 정상적으로 재생될 수 있도록 하는 것이 매우 중요하다. 본 연구에서는 전술차량의 운용 특성과 DPF의 특성을 분석하여 이에 맞는 DPF의 재생 제어 로직을 추가하고자 한다. 더불어 추가된 재생 제어 로직에 따른 운용 시 발생될 수 있는 추가적인 문제점까지 동시에 개선하고자 한다.

Keywords

References

  1. Choi, H. H., Defense & Technology, vol. 434, pp. 14-21, 2015
  2. Park, J., Park, J. H., Defense & Technology, vol. 457, pp. 120-131, 2017
  3. Kim H. C., Park Y. A., Park J. H., Defense & Technology, Vol. 437, pp. 108-125, 2015
  4. Song, J. Y., Sa, S. H., Nam, J. W., Cho, Y. J., Kim, J. P. and Park, N. K., "Ananlysis on vehicle fires caused by damage of Diesel Particulate Filter(DPF)", Fire science and engineering, vol. 26, no. 4, pp. 70-76, 2012. DOI: http://doi.org/10.7731/KIFSE.2012.26.4.070
  5. Park, C. H., Choi, H. S., Sim, W. C., Lee, H. C., Kim, K. W., Cheon, S. H. and Han, D. G., "Study on the effect of DPF characteristics on internal temperature of DPF during active regeneration", KSAE Fall conference, pp. 911-916, 2009
  6. Jeong, Y. I. and Kim, H. S., AUTO JOURNAL : Journal of the korean society of automotive engineers, vol. 30, no. 1, pp. 55-61, 2008
  7. KIA MOTORS Company Customer Service Homepage, Mohave guide book(2014), Available From : http://red.kia.com/kr(accessed Mar., 21, 2018)
  8. Kang, J. H., Kim, M. Y. and Youn, G. J., "A Study on the Combustion Optimization of a Common Rail Direct Injection Diesel Engine for Regeneration of the Diesel Particulate Filter", KSAE, vol. 13, no. 4, pp. 167-173, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.msea.2004.12.015
  9. Hwang, C. K., Lee, S. J., Park, C. M. and Lee, J. H., "The Study of Pulling Out the Strategies of Soot Regeneration and Minimization of Oil Dilution in DPF Equipped DI Diesel Engine for Engine Basic Calibration", KSAE Fall Conference, pp. 382-389, 2006
  10. Kim, G. S. and Park, S. C., "A Study on the Regeneration point of Diesel Particulate Filter System according to the Driving Condition on Medium-duty Diesel Engine", KSMT, vol. 16, no. 2, pp. 1255-1260, 2014. DOI : http://doi.org/10.17958/ksmt.16.2.201404.1255
  11. Choi, M. H., Yoon, S. J. and Park, S. W., "Research on Post Injection for Diesel Particulate Filter Regeneration", ILASS-KOREA, vol. 22, no. 2, pp. 87-95, 2017