DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Interpersonal Stress and Attitude toward Help on Happiness in Elementary School Students

초등학생의 대인관계 스트레스와 도움추구태도가 행복에 미치는 영향

  • 이민정 (삼육대학교 대학원 상담심리학과) ;
  • 정구철 (삼육대학교 상담심리학과)
  • Received : 2018.04.11
  • Accepted : 2018.05.27
  • Published : 2018.06.28

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effects of elementary school students' interpersonal stress and attitudes toward help on happiness. The subjects were 171 elementary school students. Data were analyzed using ANOVA, Pearson's correlation analysis, and hierarchical regression analysis. The results of the study are as follows. First, there was a significant negative correlation between interpersonal stress and happiness. Attitudes toward help had a significant positive correlation with happiness. Second, parents and peer relationship stress had significant negative influence on happiness. Third, help seeking attitude toward parents and teacher among the sub-factors of help seeking attitude had a significant positive influence on happiness. Fourth, the relationship between parental stress and happiness showed a significant mediating effect on parents and teacher attitude toward help. The relationship between teacher stress and happiness showed a significant mediating effect on teacher attitude toward help. The relationship between peer relationship stress and happiness had no mediating effect of attitude toward help. Based on these results, we discussed the importance of attitude toward help in the relationship between stress and elementary school students' happiness.

본 연구는 초등학생들의 대인관계 스트레스와 도움추구태도가 행복에 미치는 영향을 분석하기 위해 수행하였다. 연구대상은 초등학생 고학년 171명이었다. 자료 분석은 분산분석과 상관관계 분석 및 위계적 회귀분석을 사용하였다. 연구 결과, 첫째, 초등학생의 대인관계 스트레스와 행복은 유의한 부적 상관관계가 있었다. 초등학생의 도움추구태도는 행복과 유의한 정적 상관관계가 있었다. 둘째, 스트레스 하위요인 중 부모와 교우관계 스트레스가 행복에 유의한 부적 영향을 미쳤다. 셋째, 도움추구태도의 하위요인 중 부모와 교사에 대한 도움추구태도가 행복에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 넷째, 부모관계 스트레스와 행복 간의 관계에서 부모 및 교사에 대한 도움추구태도는 유의한 매개효과가 있었다. 교사관계 스트레스와 행복 간의 관계에서 교사에 대한 도움추구태도는 유의한 매개효과가 있었다. 교우관계 스트레스와 행복 간의 관계에서 도움추구태도는 유의한 매개효과가 없었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 스트레스와 초등학생의 행복 간의 관계에서 도움추구태도의 중요성을 논의하였다.

Keywords

References

  1. https://news.sbs.co.kr/news/endPage.do?news_id=N1004140121, 2017.04.10.
  2. http://www.ajunews.com/view/20171219180111691, 2017.12.22.
  3. 김현숙, "부모-자녀관계가 아동의 대인관계 및 정신건강을 매개로 학교생활 행복에 미치는 영향: 한부모와 양부모의 다집단 분석," 한국아동복지학, 제55권, pp.113-141, 2016.
  4. 서경현, "청소년의 삶에 대한 기대와 주관적 웰빙: 일반 성인과의 비교 연구," 청소년학연구, 제19권, 제12호, pp.137-157, 2012.
  5. 한민, 최인철, 김범준, 이훈진, 김경미, 류승아, "한국 청소년들의 행복: 타 연령대와의 비교를 중심으로," 청소년학연구, 제19권, 제5호. pp.217-235, 2012.
  6. http://www.newsis.com/ar_detail/view.html/?ar_id=NISX20160805_0014268403, 2016.12.28.
  7. 김연화, "아동청소년의 일상 스트레스 및 자아탄력성과 행복감과의 관계," 청소년학연구, 제17권, 제12호, pp.287-307, 2010.
  8. N. park, "The role of subjective well-being in positive youth development," The Annals of the Academy of political and social science, Vol.591, pp.25-39, 2004. https://doi.org/10.1177/0002716203260078
  9. 정복순, 초등학생들의 스트레스 요인과 학교적응의 관계, 창원대학교대학원, 석사학위논문, 2002.
  10. 민하영, "남녀 아동의 일상적 생활 스트레스 유형과 심리적 안녕감 간의 관계," 한국가정관리학회 춘계학술대회 자료집, pp.175-185, 2009.
  11. 박정원, 정유희 "지역아동센터를 이용하는 초등학생의 스트레스, 스트레스 대처행동 및 건강상태," 대한스트레스학회, 제20권, 제4호, pp.309-320, 2012.
  12. 서은국, 주관적 안녕감과 최근 연구 동향. 한국임상심리학회 추계학술대회 자료집, pp.3-18, 2004.
  13. 임지선, "초등학교 고학년 아동의 학교환경 요인과 주관적 행복감간의 관계," 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 제7권, 제1호, pp.853-861, 2017.
  14. 정동화, "아동의 스트레스와 정신건강의 관계," 교육문제연구, 제19권, pp.157-183, 2003.
  15. http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2017/09/12/2017091201751.html, 2017.09.27.
  16. 한미현, 유안진, "한국아동의 일상적 스트레스척도의 개발," 대한가정학회, 제33권, 제4호, pp.49-64, 1995.
  17. 조동윤, 아동의 대인관계 스트레스와 통제소재 및 공격성과의 관계, 숙명여자대학교대학원, 석사학위논문, 2004.
  18. 최지은, 신용주, "청소년이 지각한 부모-자녀 관계, 또래 관계, 교사와의 관계가 학교 생활 적응에 미치는 영향," 대한가정학회, 제41권, 제2호, pp.199-210, 2003.
  19. 김의철, 박영신, "청소년과 성인의 삶의 질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 사회복지리뷰, 제13권, pp.171-901, 2004.
  20. 박영신, 김의철, 한기혜, 박선영, "청소년이 지각한 행복의 수준과 요인: 가정, 학교, 여가생활을 중심으로," 청소년학연구, 제19권, 제9호, pp.149-188, 2012.
  21. J. K. Spilt, H. M. Y. Koomen, and J. Thijs, "Teacher wellbeing: The importance of teacherstudent relationships," Educational Psychology Review, Vol.23, pp.457-477, 2011. https://doi.org/10.1007/s10648-011-9170-y
  22. 이은아김, 이은수, 이혜진, 정유진, 유미숙, "교사-학생 관계 증진 훈련에 참여한 초등학교 교사의 경험에 관한 질적 연구," 초등상담연구, 제14권, 제3호, pp.337-358, 2015.
  23. 임미향, 박영신, "청소년의 행복과 관련 변인에 대한 연구: 초등학생과 중학생을 중심으로," 교육문화연구, 제12권, pp.159-179, 2006.
  24. 정구철, 이민정, "청소년들의 대인관계와 집단따돌림 피해경험 간의 관계에서 자기표현과 도움추구태도의 조절효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제9호, pp.268-280, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.09.268
  25. A. Cepeda-Bentio and P. Short, "Selfconcealment, avoidance of psychological sevice and perceived likelihood of seeking professional help," Journal of Counseling Psychology, Vol.45, pp.58-64, 1998. https://doi.org/10.1037/0022-0167.45.1.58
  26. K. M. Cramer, "Psychological antecedents to seeking behavior: A reanalysis using path modeling structures," Journal of Counseling Psychology, Vol.46, pp.381-387, 1999. https://doi.org/10.1037/0022-0167.46.3.381
  27. E. H. Fisher and J. Tuner, "Orientation to seeking professional psychological help: Development and research utility of an attitude sale," Journal of Counseling and Clinical Psychology, Vol.35, pp.75-90, 1970.
  28. A. E. Kelly and J. A. Achter, "Selfconcealment and attitudes toward counseling in university students," Journal of Counseling Psychology, Vol.42, No.1, pp.40-46, 1995. https://doi.org/10.1037/0022-0167.42.1.40
  29. E. A. Skinner, K. Edge, J. Altman, and H. Sherwood, "Searching for the structure of coping: A review and critique of category systems for classifying ways of coping," Psychological Bulletin, Vol.129, pp.216-269, 2003. https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.2.216
  30. 손태주, 박태수, 김성봉, "중학생의 애착유형과 전문적 도움추구태도가 학교생활적응에 미치는 영향," 상담학연구, 제12권, 제1호, pp.191-202, 2011.
  31. A. E. Gross and P. A. McMullen, "Models of the help-seeking process," New directions in helping, Vol.2, pp.45-61, 1983.
  32. 장진이, 자기 은폐(self-concealment)와 정서 표현 성향, 지각된 사회적지지 그리고 도움 추구 태도간의 관계, 이화여자대학교대학원, 석사학위논문, 2000.
  33. 김주미, 유성경, "전문적 도움 추구 행동에 영향 을 미치는 심리적, 문화적 요인," 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 제14권, 제4호, pp.991-1002, 2002.
  34. 김분, 초등학생의 부모, 교사, 또래애착 유형별 자아개념 및 학교생활적응, 상명대학교대학원, 석사학위논문, 2010.
  35. 신현숙, 구본용, "청소년의 스트레스 대처방식과 적응과의 관계," 청소년상담연구, 제9권, pp.189-225, 2001.
  36. W. Sharp, D. Hargrove, L. Johnson, and W. P. Deal, "Mental Health Education: An evaluation of a classroom based strategy to modify help seeking for mental health problems," Journal of College Student Development, Vol.47, No.4, pp.419-43, 2006. https://doi.org/10.1353/csd.2006.0051
  37. Argyle, Happy Psychology, 행복심리학, 김동기역, 서울: 학지사, 2005.
  38. 권석만, 긍정심리학: 행복의 과학적 접근, 서울: 학지사, 2008.
  39. K. J. Preacher and A. F. Hayes, "Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models," Behavior Research Methods, Vol.40, pp.879-891, 2008. https://doi.org/10.3758/BRM.40.3.879
  40. 박준성, 안혜정, 정태연, "다문화가정 초등학생의 생활스트레스가 학교생활적응에 미치는 영향," 스트레스硏究, 제21권, 제1호, pp.51-60, 2013.
  41. 여성가족부, 청소년백서, 2017.
  42. 통계청, 여성가족부, 2017 청소년 통계, 2017.
  43. 김은진, 고시용, "초등학생의 긍정적 심리 향상을 위한 방학 중 단기 활동 프로그램 개발 및 효과 검증," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제10호, pp.604-614, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.604